Litochovice – Na jaře příštího roku by mohla začít dostavba D8 přes České středohoří. Průzkum prokázal, že území je výrazně tektonicky porušené. Ministr dopravy Antonín Prachař chce v místě sesuvu vyhlásit stav nebezpečí. Bez něj odklízecí práce letos nezačnou a sanace se o měsíce odsune, varoval. Podle něj je nutné řešit jak odvodnění svahu, tak řešení samotného sesuvu. Investor nyní vyhodnocuje závěry geologického průzkumu sesutého svahu na stavbě D8.
Dostavba D8 by mohla začít už příští rok na jaře
S Ústeckým krajem jedná ministerstvo dopravy o vyhlášení takzvaného stavu nebezpečí proto, aby bylo možné v zimním období některé práce urychlit. „Za předpokladu vyhlášení krizového stavu v území se uvedený harmonogram, tedy do konce letošního roku svah odvodnit, přes zimu monitorovat a na jaře 2015 pokračovat ve stavbě, jeví jako reálný,“ popsal mluvčí ŘSD Jan Studecký. „V případě, že by nebyl vyhlášen stav nebezpečí, hrozí prodloužení sanace svahu o šest až deset měsíců,“ varoval ministr.
Ministerstvo vnitra i Ústecký kraj v minulosti odmítly stav nebezpečí vyhlásit. Nyní se ale podle Prachaře objevily nové skutečnosti, na jejichž základě je potřeba celou věc znovu zvážit. Podle geologického průzkumu je totiž celá lokalita podmáčená spodní vodou bez ohledu na aktuální počasí, a tedy i množství srážek. „Pořád se nám vyskytuje větší množství spodní vody bez ohledu na počasí v horní části svahu,“ doplnil ministr.
O projekční práce se uchází pětice firem
Území chce Ředitelství silnic a dálnic sanovat. Nejzazší lhůtu, kdy by se mohlo podařit sesuv z rozestavěné dálnice odklidit, nechtěl ministr nyní komentovat. „Proběhlo výběrové řízení, kde se uchází pět společností, které by měly předložit návrh na sanaci. Není to nabídka na sanaci, ale na způsob řešení sanace,“ uvedl Prachař. Ten již před dvěma týdny prohlásil, že zvolit alternativní trasu budované dálnice, která by se vyhnula nestabilnímu území, není rozumné.
„Musíme řešit dva zásadní problémy. Jeden je odvodnění svahu, který je pořád zásobován spodními vodami, a druhá záležitost je řešení sesuvu svahu,“ konstatoval Prachař. Sanace tak bude zřejmě rozdělena do dvou etap. Nejprve bude odvodněn prostor sesuvu, čímž se sníží riziko dalšího pohybu. V druhé etapě budou provedeny stavební práce, které zajistí trvalou sanaci území.
Svah zavalil rozestavěnou dálnici začátkem loňského června
Sesuv poškodil také část železniční trati mezi Úpořinami s Chotiměří a zařízení kamenolomu Dobkovičky. Experti varovali, že pokud se urychleně nepřijmou nápravná opatření, mohou vydatnější deště způsobit další sesuv, jenž by ohrozil obyvatele blízkých Litochovic.
Na nestabilitu v okolí Litochovic už dřív upozorňovali jak geologové, tak ekologové. Geologové v polovině 90. let současnou trasu nedoporučili. Ekologové ze sdružení Děti Země prosazovali tunelovou variantu vedení dálnice přes České středohoří.
Úsek dlouhý 16,4 kilometru měli podle plánů z roku 2007 využívat řidiči už v roce 2010. Cenu stavby odhadoval investor na 9,9 miliardy korun bez DPH. Podle posledních odhadů se termín dokončení posune minimálně na polovinu roku 2016. Cena bez sanace sesunutého svahu vzrostla na bezmála 15 miliard korun bez DPH.