Vížky z režného zdiva, kterých na Severní dráze císaře Ferdinanda z 19. století stály desítky, se dnes v původní podobě zachovaly tři. Dvě stavědla stojí na brněnském hlavním nádraží. Stavědla sloužila až do prosince loňského roku k přestavování výhybek. Pak začala demontáž vnitřního zařízení a příprava na demolici. V místech, kde vížky stojí, má vést hlavní trasa kabelovodu a má tam fungovat dočasný příjezd na staveniště.
Stavědla jsou unikátní historické železniční stavby
Když se to dozvěděl architekt Mikuláš Medlík, který se železničním stavbám věnuje jako svému koníčku, lekl se. „Snažil jsem se dělat všechno pro to, abych informoval památkovou péči nebo SŽDC, abych zabránil té demolici. V podstatě je ta stavba dochovaná přesně tak, jak ji před těmi sto lety postavili, v tomhle smyslu je to unikátní,“ vysvětlil Mikuláš Medlík.
Stavědla jsou podle památkářů neodmyslitelnou součástí brněnského panoramatu. Vytvářejí optickou protiváhu katedrály svatého Petra a Pavla. „Jedná se o poslední stavby svého druhu nejen na území ČR, ale v podstatě v celé střední Evropě,“ řekl vedoucí evidence památek Národního památkového ústavu Brno Karel Sklenář.
V seznamu památek ale nejsou
Správa železniční dopravní cesty chystané bourání na poslední chvíli zastavila. Nyní s památkáři jedná. V současnosti je památkově chráněná nádražní budova s poštou. Řadu let trvá proces prohlašování skladu Malá Amerika s viadukty přes Hybešovu a Křídlovickou za památku. Stavědla ale nejsou výslovně jako součást souboru jmenována.
„Je cílem SŽDC najít možnost, jakým způsobem vyjít vstříc památkářům. Není to o tom, že objekty chceme zdemolovat,“ řekla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.
Výluka hlavního nádraží se může protáhnout
V zahraničí podobné stavby fungují jako muzea nebo tam lidé chodí na kávu. Podle architekta by tomu tak mohlo být i v Brně. „Například stavědlo číslo pět má krásný výhled, tam bych si dovedl představit kavárnu. Myslím, že by se provozovatelé poprali, kdo by ji chtěl v této atraktivní lokalitě mít,“ řekl Mikuláš Medlík.
Projektant by měl náhradní řešení navrhnout do konce tohoto týdne. „Při případném novém řešení lze ale předpokládat nedodržení termínu ukončení prací letos v prosinci,“ podotkl Josef Skřivánek ze SŽDC. Znamenalo by to podle něj prodloužení roční výluky hlavního nádraží, kvůli které musí dvě třetiny cestujících jezdit v Brně z jiných nádraží než z hlavního.