Krajská doprava je levnější, ale pomalejší než auto

Jižní Morava - Před deseti lety začal v Brně a okolí fungovat Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje (IDS JMK), který se stal jedním z nejkomplexnějších v republice. Denně obslouží přes milion cestujících. Redaktor České televize si na vlastní kůži vyzkoušel cestu z jednoho konce kraje na druhý. A jak dopadla jeho cesta z Vranova nad Dyjí až do Velkých Opatovic?

Za šest hodin urazil redaktor 220 kilometrů. Autem by stejnou vzdálenost urazil o polovinu dříve, jenže za pohonné hmoty by zaplatil 600 korun, zatímco celodenní jízdenka integrovaného systému jej stála jen 190 korun. Spoje navazovaly přesně podle jízdního řádu, v ranní špičce se ale musel v autobusech tísnit s ostatními cestujícími. Postrádal také bezdrátové připojení na internet a na některých místech dokonce i mobilní signál.

Na lepší spojení stále čekají v Židlochovicích i Břeclavi

Ve všední dny obslouží IDS JMK 1 200 000 cestujících. Někteří z nich si ale stěžují, například v Židlochovicích by uvítali vlakové spojení, které jim České dráhy slibují už deset let. Při stávajícím rozložení linek končí vlaky v Hrušovanech, přestože koleje i nádraží v Židlochovicích mají. Lepší obslužnosti se dovolávali také Břeclavští. Nový terminál za 58 milionů korun, který by zpříjemnil čekání na spoj například krytými zastávkami, bude hotový nejdříve v září.

2 minuty
No comment: Redaktor ČT otestoval krajskou dopravu
Zdroj: ČT24

Zatímco cestující v Brně už pět měsíců využívají možnost koupit jízdenku přes SMS, integrovaný dopravní systém spouští podobnou službu teprve nyní. Jízdenky na všechny spoje, které zajišťuje, bude možné pořídit pomocí chytrého telefonu. Cestující si jednoduše nabijí kredit, za který si pak jednorázový lístek kdykoliv koupí.

Jízdenka IDS = sleva na vstupném

Jihomoravský dopravní systém sází na navazující spoje, které cestujícím ušetří čas na přestupech. Jedna jízdenka může sloužit na jízdu vlakem, autobusem i městskou tramvají. Dopravci navíc v sezoně vypravují speciální cyklovlaky s vagony pro přepravu kol a jízdenka IDS platí na některých památkách jako slevový kupon.

Integrovaný dopravní systém v číslech

IDS byl v první etapě nastartován roku 2004, tehdy do systému patřilo 112 obcí. Postupně se přidávaly další, celý kraj systém pokryl v roce 2010. Dnes má IDS JMK 322 linek, 25 z nich jsou vlaky, část městská doprava, ale většinu tvoří regionální autobusy. Spoje obsluhují 673 jihomoravských obcí. Kraj je rozdělen na 156 tarifních zón.

Zdroj: IDS JMK

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 2 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 3 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánovčera v 18:56

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánovčera v 15:53

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
včera v 15:48

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
včera v 15:11

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánovčera v 15:09

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
včera v 13:47
Načítání...