Lidé sepisují petici proti uhelné skládce. Prašná halda vyrostla bez územního povolení

Nechceme dýchat uhelný prach. Tak zní název petice, kterou od začátku listopadu podepisují lidé v Ostravě-Heřmanicích. Důvodem je nová skládka uhlí a koksu společnosti AWT, která tam vznikla bez územního rozhodnutí. O budoucnosti problematické stavby teď bude rozhodovat slezskoostravský stavební úřad.

Manželé Luňáčkovi se do Heřmanic přistěhovali zhruba před rokem. Už za pár měsíců si přitom všimli, že se u nich doma víc práší. Vinu podle nich nese zdejší nová skládka uhlí – takzvaný Heřmanický terminál.

„V létě, když jsme sklízeli ovoce, jsme zaregistrovali, že je pokryté takovou podivnou vrstvou,“ uvedla Magda Luňáčková. Později zjistili, že nedaleko od jejich bydliště vznikla velká skládka uhlí. Vzdušnou čarou od nich vzdálená asi 500 metrů.

Podobné zkušenosti má podle zjištění České televize i hnutí Slezská pro život. To teď spolu s místními připravilo petici, která žádá odstranění skládky. Podle člena hnutí Slezská pro život Kamila Horáka bylo v regionu možné potkat kamiony bez plachet. Když do jejich nákladu zafoukal vítr, zvedala se černá mračna, dodal Kamil Horák.

Firma nařčení odmítá

Podobná obvinění však vlastník zdejšího uhelného překladiště, společnost AWT, odmítá. „Záměr souvisejících staveb byl již v roce 2016 posouzen z hlediska vlivu na životní prostředí (EIA) a splňuje veškeré požadavky platných zákonů,“ uvedl mluvčí skupiny AWT Lukáš Kresač.

Budoucí stavba se začala podle zjištění ČT řešit v roce 2014. Slezskoostravská radnice však s jejím vznikem nesouhlasila a podle bývalé starostky Barbory Jelonkové poskytla ostravskému magistrátu několik připomínek.

Překladiště přesto získalo souhlasné stanovisko a řešilo se i jeho územní rozhodnutí. Ještě před jeho vydáním se však úředníci dozvěděli, že stavba už nějakou dobu existuje a funguje. Což jim potvrdil i sám investor.

(Investor) zdůvodnil, proč tu stavbu zahájil, i přesto, že neměl v ruce územní rozhodnutí, případně stavební povolení. Nicméně tyto důvody pro nás nejsou podstatné a řízení muselo být v každém případě ukončeno.
Renata Chrástková
referentka pro záležitosti stavebního úřadu Krajského úřadu Moravskoslezského kraje

Úřady již zahájily nové řízení, a to o odstranění nepovolené stavby. V jeho průběhu může společnost AWT požádat o dodatečné povolení k provozu terminálu. V případě, že investor povolení nezíská, bude muset stavbu ve stanovené lhůtě odstranit. Pokud by navíc během rozhodování úřadu terminál nepovoleně užíval, hrozí mu podle magistrátu pokuta.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 12 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 16 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 19 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 21 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 22 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...