Lidé sepisují petici proti uhelné skládce. Prašná halda vyrostla bez územního povolení

Nechceme dýchat uhelný prach. Tak zní název petice, kterou od začátku listopadu podepisují lidé v Ostravě-Heřmanicích. Důvodem je nová skládka uhlí a koksu společnosti AWT, která tam vznikla bez územního rozhodnutí. O budoucnosti problematické stavby teď bude rozhodovat slezskoostravský stavební úřad.

Manželé Luňáčkovi se do Heřmanic přistěhovali zhruba před rokem. Už za pár měsíců si přitom všimli, že se u nich doma víc práší. Vinu podle nich nese zdejší nová skládka uhlí – takzvaný Heřmanický terminál.

„V létě, když jsme sklízeli ovoce, jsme zaregistrovali, že je pokryté takovou podivnou vrstvou,“ uvedla Magda Luňáčková. Později zjistili, že nedaleko od jejich bydliště vznikla velká skládka uhlí. Vzdušnou čarou od nich vzdálená asi 500 metrů.

Podobné zkušenosti má podle zjištění České televize i hnutí Slezská pro život. To teď spolu s místními připravilo petici, která žádá odstranění skládky. Podle člena hnutí Slezská pro život Kamila Horáka bylo v regionu možné potkat kamiony bez plachet. Když do jejich nákladu zafoukal vítr, zvedala se černá mračna, dodal Kamil Horák.

Firma nařčení odmítá

Podobná obvinění však vlastník zdejšího uhelného překladiště, společnost AWT, odmítá. „Záměr souvisejících staveb byl již v roce 2016 posouzen z hlediska vlivu na životní prostředí (EIA) a splňuje veškeré požadavky platných zákonů,“ uvedl mluvčí skupiny AWT Lukáš Kresač.

Budoucí stavba se začala podle zjištění ČT řešit v roce 2014. Slezskoostravská radnice však s jejím vznikem nesouhlasila a podle bývalé starostky Barbory Jelonkové poskytla ostravskému magistrátu několik připomínek.

Překladiště přesto získalo souhlasné stanovisko a řešilo se i jeho územní rozhodnutí. Ještě před jeho vydáním se však úředníci dozvěděli, že stavba už nějakou dobu existuje a funguje. Což jim potvrdil i sám investor.

(Investor) zdůvodnil, proč tu stavbu zahájil, i přesto, že neměl v ruce územní rozhodnutí, případně stavební povolení. Nicméně tyto důvody pro nás nejsou podstatné a řízení muselo být v každém případě ukončeno.
Renata Chrástková
referentka pro záležitosti stavebního úřadu Krajského úřadu Moravskoslezského kraje

Úřady již zahájily nové řízení, a to o odstranění nepovolené stavby. V jeho průběhu může společnost AWT požádat o dodatečné povolení k provozu terminálu. V případě, že investor povolení nezíská, bude muset stavbu ve stanovené lhůtě odstranit. Pokud by navíc během rozhodování úřadu terminál nepovoleně užíval, hrozí mu podle magistrátu pokuta.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Nový dokument mapuje osudy vězeňkyň na Cejlu

Unikátní snímek mapující osudy vězeňkyň v brněnské věznici na Cejlu uvede za necelý měsíc Česká televize. Tvůrci po deset let natáčeli s ženami, které obávanou věznicí prošly v době protektorátu i komunistické totality. Čtvrteční premiéru v Brně zhlédla i jedna z posledních žijících pamětnic.
před 15 mminutami

Na Pražském hradě se v sobotu otevřou běžně nepřístupné prostory

Veřejnosti se v sobotu mezi devátou a osmnáctou hodinou otevřou jindy nepřístupná místa Pražského hradu. Lidé se budou moci podívat třeba do Španělského sálu, který vznikl v době Rudolfa II. a v současnosti slouží pro zvláštní příležitosti. Jeden z největších hradních komplexů světa se připravuje na tisíce návštěvníků, kteří mohou prostory navštívit zdarma. Podobnou příležitost mají dvakrát do roka.
před 32 mminutami

Hasiči lokalizovali požár lesa na Jihlavsku

Hasiči v pátek zasahovali u požáru lesa v lokalitě Hutě, místní části obce Cejle na Jihlavsku. Vyhlásili třetí ze čtyř stupňů požárního poplachu a plameny hasili i z vrtulníku. Požár zasáhl asi tříhektarovou plochu a způsobil škodu 150 tisíc korun, uvedla mluvčí hasičů Petra Musilová.
13:03Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro spalovnu v katastru Čeperky

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO). Spalovnu chce postavit v katastru obce Čeperka, sdělila mluvčí elektrárny Hana Počtová. Povolení vydal Dopravní a energetický úřad ministerstva průmyslu a obchodu, záměr již dříve získal kladné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Čeperka proti němu dlouhodobě vystupuje a zvažuje odvolání. Náklady se odhadují na sedm miliard korun.
13:22Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Strojvůdce kvůli loňské srážce vlaků v Praze dostal podmínku a zákaz řízení

Strojvůdce jednoho z vlaků, které se loni v září srazily v pražské Libni, potrestal soud odnětím svobody na osm měsíců s podmíněným odkladem na tři a půl roku a pokutou téměř osmdesát tisíc korun. Soud mu zároveň zakázal na čtyři a půl roku řízení motorových vozidel, včetně vlaků a dalších hromadných dopravních prostředků, zjistila ČT. Bezprostředně po nehodě prokázala dechová zkouška u strojvůdce přítomnost alkoholu. Rozhodnutí soudu je pravomocné. Nehodu stále vyšetřuje policie i Drážní inspekce.
před 7 hhodinami

Segregace ve školách trvá. Odpovědnost mají obce, potřebují ale podporu státu

V Česku stále trvá vyčleňování romských dětí ve školství. Nadále existuje víc než 130 segregovaných škol, z toho v 78 z nich romské děti tvoří víc než polovinu žactva, vyplývá podle studie PAQ Research z odhadů ministerstva školství. Segregované školy se nacházejí ve většině krajů a situace se v poslední dekádě výrazně nemění.
před 10 hhodinami

Zájem měst o dotaci na ekologickou MHD překonal nabízenou částku

O dotaci ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP) na nákup ekologických autobusů nebo tramvají za první týden výzvy požádalo už devatenáct dopravních podniků. Jak SFŽP uvedl pro Českou televizi, objem žádostí už přesáhl osm miliard korun. To je o asi miliardu více než vyčleněná částka. Podle oslovených dopravních podniků dotace pomohou nejen s nákupem elektrobusů a tramvají, ale také s rozšířením trolejbusové dopravy.
před 13 hhodinami

Nepozornost chodců mnohdy končí střetem s tramvají

Devatenáct chodců skončilo za první tři měsíce letošního roku pod koly pražských tramvají, o čtvrtinu méně než loni. Na rozdíl od loňska při tom zatím nikdo nezemřel. Téměř polovina srážek se stala na vyznačených přechodech. Příčinou je často nepozornost i to, že si chodci mylně myslí, že mají před tramvají absolutní přednost. Roli podle dopravního podniku hrají i mobily a sluchátka chodců. Přibývá ale také zraněných ve vozech. Ze statistik vyplývá, že častěji pod koly tramvají končí muži. A přibylo také sražených dětí.
před 15 hhodinami
Načítání...