Kvůli pádu mostu ve Vilémově poslal soud stavbyvedoucího na čtyři roky do vězení

3 minuty
Události: Za pád mostu ve Vilémově poslal soud stavbyvedoucího na čtyři roky do vězení
Zdroj: ČT24

Havlíčkobrodský soud poslal stavbyvedoucího firmy Bögl & Krýsl Josefa Spoura kvůli pádu mostu ve Vilémově na čtyři roky do vězení. Byl nepravomocně odsouzen za přečin obecného ohrožení z nedbalosti. Zbylých devět obžalovaných soud obžaloby zprostil. Pod zříceným mostem zemřeli čtyři lidé, další dva se těžce zranili. Spour se na místě odvolal. V neprospěch všech obžalovaných se odvolala i žalobkyně.

Podle soudkyně Hany Doubkové Spour nezajistil celoplošné podepření mostu, i když ho dělníci opakovaně upozorňovali, že se upevňované stojky hýbou. Nijak na to nereagoval, dělníky znovu pod most poslal a výsledkem je to, že jsou mrtví, řekla v odůvodnění rozhodnutí. 

Podle soudu měl přitom Spour dostatečné znalosti k tomu, aby riziko pádu odhalil. Měl proto lidem zakázat pod mostní klenbu chodit, ukončit práce, ohradit nebezpečný prostor, vše zapsat do stavebního deníku a situaci oznámit stavebnímu úřadu. Byl navíc na staveništi v den pádu dopoledne a viděl, že přes most přejíždí těžká technika, uvedla soudkyně. Spourovi na pět let zakázala i činnost stavbyvedoucího.

Stavba byla špatně projekčně připravená

U ostatních obžalovaných soud konstatoval, že nebylo prokázáno to, co jim je kladeno za vinu. Tedy že porušili stavební zákon, smlouvy mezi dodavateli nebo povinnosti vyplývající z jejich pracovních smluv, když podle obžaloby nenechali zpracovat realizační dokumentaci k bourání, nedostatečně koordinovali práce mezi různými firmami nebo neupozornili na záznamy v registru rizik. 

obrázek
Zdroj: ČT24

Ve prospěch obžalovaných svědčilo to, že postupovali podle projektu. Soudkyně ale zdůraznila, že stavba byla špatně projekčně připravená. Most byl formálně rozdělený na dvě části, přičemž opěry mostu byly přiřazeny k silnici, ne k mostní klenbě, kterou držely. Na každé části pak pracovali dělníci jiných stavebních firem. Projekty dodala společnost HBH Projekt a Linkprojekt, projektanti vypovídali jako svědci.

Podle soudkyně mohlo za pád mostu odebírání zeminy u paty mostu. Jako důvod pádu to už dříve označil i soudní znalec. Projektant proto podle soudu udělal chybu, když dovolil současné odtěžování zeminy a podpírání mostu. „Problém je, že to měl stavbyvedoucí projektantem povoleno,“ řekla Doubková. 

Žalobkyně chtěla vězení pro šest lidí

Státní zástupkyně Zdeňka Tománková už dříve uvedla, že za pád mostu mohl řetězec pochybení každého z obžalovaných. Doslova řekla, že trpěli profesní slepotou a mohli a měli rozpoznat vznikající nebezpečí. Nepodmíněné tresty proto navrhovala čtveřici stavbyvedoucích, manažerovi a technickému dozoru investora. Pro čtyři další chtěla podmínku, případně zákaz činnosti. 

Obhájci pohled obžaloby jako kolektivní viny odmítli. Zpochybnili také kvalitu projektů, které byly stavbařům předloženy, a závěry znalce Ladislava Klusáčka, který za příčinu pádu mostu označil odtěžení velkého množství zeminy u vnější strany opěry mostu.

Téměř devadesát let starý klenutý most procházel rekonstrukcí při modernizaci silnice mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem. Kraj Vysočina zakázku za více než 200 milionů korun zadal konsorciu stavebních firem M-Silnice a Strabag. Most opravovala jako subdodavatel společnost Bögl & Krýsl. 

Inspektorát práce už firmám Strabag, Bögl & Krýsl a koordinátorce bezpečnosti práce Marii Hubkové rozdal pokuty v celkové výši 1,5 milionu korun. Podle inspektorátu nezajistili dostatečně bezpečnou koordinaci prací při opravách mostu.

Dělníci neměli šanci na přežití

Osudové odpoledne pracovala pod mostem šestice dělníků. Tři Češi a tři Slováci právě připravovali podpěry pro klenbu, když se most rozlomil v půlce. Několik tun betonu, kamení a hlíny připravilo na místě o život čtyři lidi. Podle zasahujících hasičů neměli šanci na přežití.

Snímek pořízený asi tři hodiny před neštěstím
Zdroj: ČT24/Krimireport.cz

Tragédii přežili dva muži ze Slovenska. Jeden z nich utrpěl pouze šrámy, zatímco jeho těžce zraněného kolegu zavaleného do půli těla záchranáři vyprošťovali čtyři hodiny a po rozsáhlých zraněních je v plném invalidním důchodu.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Michelin posune Česko na světové mapě gastronomie, míní odborníci

Michelinův průvodce rozdal prestižní hvězdy restauracím. Také letos uspěly podniky z Česka, je jich však více než dříve a nachází se i mimo Prahu. Podle herce, blogera a autora Gastromapy Lukáše Hejlíka posune úspěch oceněných restaurací českou gastronomii výš na světové mapě. S tím souhlasí i prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek, podle kterého díky tomu Česko nebude dírou na mapě Michelinu. O současné české gastronomii, jejím rozvoji, ale i problémech debatovali hosté v Událostech, komentářích z ekonomiky, kterými provázely Nina Ortová a Jitka Fialková.
před 4 hhodinami

Obce podporují mladé rodiny. Za novorozence nabízí rodičům i deset tisíc korun

Odchod mladých a malá porodnost. Mnohá menší města a obce se potýkají s postupným vylidňováním. Řada z nich proto například zvyšuje finanční příspěvek na novorozence. Od příštího roku dostanou dvojnásobnou částku – tedy deset tisíc korun – děti ve městě Brumov-Bylnice. Stejný příspěvek mají od letošního července i pro rodiče v Jeseníku nebo Valašských Kloboukách. Naopak obec Modrava letos příspěvek snížila z původních šedesáti tisíc na nynějších deset tisíc korun.
před 7 hhodinami

Zlomek lidí z pohyblivého domu v Chomutově smí domů

Část lidí vystěhovaných z chomutovského panelového domu se může před Vánocemi vrátit. Rozhodl o tom statik. Budova se dala do pohybu koncem léta. Geologové podloží prozkoumávali dvacetimetrovými vrty, přesnou příčinu prudkých pohybů ale zatím stále odhadují. Podle primátora Milana Märce (Nový Sever) mohlo jít o důsledek propadu šachty z 19. století.
před 7 hhodinami

Erozní vyhláška má řešit i vítr, Motoristé plánují změny

Ministerstvo životního prostředí představilo pravidla, která mají zajistit větší ochranu půdy před erozí způsobenou kromě vody i větrem. Agrární komoře vadí, že s ní resort změny dostatečně neprojednal a není ani úplně jasné, jak se budou posuzovat jednotlivé případy. Vyhlášku kritizují i Motoristé. Nová pravidla mají platit od července.
před 7 hhodinami

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 17 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 17 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
včera v 07:00

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025
Načítání...