Havlíčkobrodský soud poslal stavbyvedoucího firmy Bögl & Krýsl Josefa Spoura kvůli pádu mostu ve Vilémově na čtyři roky do vězení. Byl nepravomocně odsouzen za přečin obecného ohrožení z nedbalosti. Zbylých devět obžalovaných soud obžaloby zprostil. Pod zříceným mostem zemřeli čtyři lidé, další dva se těžce zranili. Spour se na místě odvolal. V neprospěch všech obžalovaných se odvolala i žalobkyně.
Kvůli pádu mostu ve Vilémově poslal soud stavbyvedoucího na čtyři roky do vězení
Podle soudkyně Hany Doubkové Spour nezajistil celoplošné podepření mostu, i když ho dělníci opakovaně upozorňovali, že se upevňované stojky hýbou. Nijak na to nereagoval, dělníky znovu pod most poslal a výsledkem je to, že jsou mrtví, řekla v odůvodnění rozhodnutí.
Podle soudu měl přitom Spour dostatečné znalosti k tomu, aby riziko pádu odhalil. Měl proto lidem zakázat pod mostní klenbu chodit, ukončit práce, ohradit nebezpečný prostor, vše zapsat do stavebního deníku a situaci oznámit stavebnímu úřadu. Byl navíc na staveništi v den pádu dopoledne a viděl, že přes most přejíždí těžká technika, uvedla soudkyně. Spourovi na pět let zakázala i činnost stavbyvedoucího.
Stavba byla špatně projekčně připravená
U ostatních obžalovaných soud konstatoval, že nebylo prokázáno to, co jim je kladeno za vinu. Tedy že porušili stavební zákon, smlouvy mezi dodavateli nebo povinnosti vyplývající z jejich pracovních smluv, když podle obžaloby nenechali zpracovat realizační dokumentaci k bourání, nedostatečně koordinovali práce mezi různými firmami nebo neupozornili na záznamy v registru rizik.
Ve prospěch obžalovaných svědčilo to, že postupovali podle projektu. Soudkyně ale zdůraznila, že stavba byla špatně projekčně připravená. Most byl formálně rozdělený na dvě části, přičemž opěry mostu byly přiřazeny k silnici, ne k mostní klenbě, kterou držely. Na každé části pak pracovali dělníci jiných stavebních firem. Projekty dodala společnost HBH Projekt a Linkprojekt, projektanti vypovídali jako svědci.
Podle soudkyně mohlo za pád mostu odebírání zeminy u paty mostu. Jako důvod pádu to už dříve označil i soudní znalec. Projektant proto podle soudu udělal chybu, když dovolil současné odtěžování zeminy a podpírání mostu. „Problém je, že to měl stavbyvedoucí projektantem povoleno,“ řekla Doubková.
Žalobkyně chtěla vězení pro šest lidí
Státní zástupkyně Zdeňka Tománková už dříve uvedla, že za pád mostu mohl řetězec pochybení každého z obžalovaných. Doslova řekla, že trpěli profesní slepotou a mohli a měli rozpoznat vznikající nebezpečí. Nepodmíněné tresty proto navrhovala čtveřici stavbyvedoucích, manažerovi a technickému dozoru investora. Pro čtyři další chtěla podmínku, případně zákaz činnosti.
Obhájci pohled obžaloby jako kolektivní viny odmítli. Zpochybnili také kvalitu projektů, které byly stavbařům předloženy, a závěry znalce Ladislava Klusáčka, který za příčinu pádu mostu označil odtěžení velkého množství zeminy u vnější strany opěry mostu.
Téměř devadesát let starý klenutý most procházel rekonstrukcí při modernizaci silnice mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem. Kraj Vysočina zakázku za více než 200 milionů korun zadal konsorciu stavebních firem M-Silnice a Strabag. Most opravovala jako subdodavatel společnost Bögl & Krýsl.
Inspektorát práce už firmám Strabag, Bögl & Krýsl a koordinátorce bezpečnosti práce Marii Hubkové rozdal pokuty v celkové výši 1,5 milionu korun. Podle inspektorátu nezajistili dostatečně bezpečnou koordinaci prací při opravách mostu.
Dělníci neměli šanci na přežití
Osudové odpoledne pracovala pod mostem šestice dělníků. Tři Češi a tři Slováci právě připravovali podpěry pro klenbu, když se most rozlomil v půlce. Několik tun betonu, kamení a hlíny připravilo na místě o život čtyři lidi. Podle zasahujících hasičů neměli šanci na přežití.
Tragédii přežili dva muži ze Slovenska. Jeden z nich utrpěl pouze šrámy, zatímco jeho těžce zraněného kolegu zavaleného do půli těla záchranáři vyprošťovali čtyři hodiny a po rozsáhlých zraněních je v plném invalidním důchodu.