Z radnice je magistrát. A ze starostky primátorka. Postup mezi „elitu“ Třinečtí oslaví

Třinec se v pátek stal statutárním městem. Z městského úřadu je nyní magistrát, úředníci dostali nová razítka, měnila se i hlavička oficiálních dokumentů. Ze starostky Věry Palkovské (SNK Osobnosti pro Třinec) se od rána stala primátorka. V září změnu místní oslaví velkou veselicí za účasti místních hvězd.

Současnou situaci novopečená primátorka popsala v hokejové terminologii. „K Třinci hokej patří, hraje se tady dobrý hokej. V tomto světle se dá říct, že se město dostává na jiné hřiště, do vyšší ligy. Před námi se otevírají nové výzvy a možnosti. Záleží jen na nás, jak jich využijeme. Jak se bude město rozvíjet,“ řekla.

Ze změny, kterou sama prosazovala, má radost. I když to, co se dotýká přímo jí, příliš nevítala. „Nejsem moc nadšená ze změny pojmenování funkce ze starosty na primátora. Starosta se mi líbí více. Je to od slova starat se,“ doplnila Palkovská.

Řekla také, že město se na změnu připravovalo od okamžiku, kdy prezident Miloš Zeman koncem července podepsal příslušnou novelu zákona o obcích, kterou loni v prosinci v Poslanecké sněmovně předložilo zastupitelstvo Moravskoslezského kraje. Zákonná norma, která 16. srpna vyšla ve Sbírce zákonů, dnes vstoupila v platnost.

Pojem „městský úřad“ už Třinec nezná

Jako první město objednalo nová razítka. Měnilo se i záhlaví oficiálních dokumentů. Odevšad muselo zmizet označení městský úřad, místo něj se nově používá statutární město. Nic jiného se zatím nezměnilo. Tabule na budově nynějšího magistrátu se teprve budou měnit. 

Chystáme veselici, na které vystoupí řada umělců s kořeny v Třinci. Navíc vysadíme lípu, která bude tuto změnu připomínat.
Věra Palkovská
primátorka města Třinec

Město po změně neplánuje ani více úředníků, ani rozšiřování počtu zastupitelů, kterých má nyní 33. Podle primátorky tak ani náklady související například se změnou nápisů, tiskopisů či razítek nebudou nějak velké. Podle Palkovské je změna pro město rozhodně otázkou cti a prestiže. Společně s obyvateli chce magistrát zařazení mezi statutární města oslavit 16. září. 

Předkladatelé novely Třinec charakterizovali jako jedno z regionálních center Moravskoslezského kraje. V Třinci žije kolem 36 000 obyvatel. Kdyby se Třinec statutárním městem nestal, mohl by ztratit dlouhodobě budovanou prestiž, argumentovali předkladatelé v návrhu.

V Česku je kromě Třince šestadvacet dalších statutárních měst včetně Prahy. Statutárními městy jsou Brno, České Budějovice, Děčín, Frýdek-Místek, Havířov, Hradec Králové, Chomutov, Jablonec nad Nisou, Jihlava, Karlovy Vary, Karviná, Kladno, Liberec, Mladá Boleslav, Most, Olomouc, Opava, Ostrava, Pardubice, Plzeň, Prostějov, Přerov, Teplice, Ústí nad Labem a Zlín. Mezi statutární města bývá počítána i Praha, její postavení však upravuje zvláštní zákon.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 2 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 5 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 8 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 11 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 12 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 21 hhodinami
Načítání...