Po prázdninách se budou v Olomouci měnit jízdní řády MHD. Město ukončí dohody s nákupními centry

Od 1. září se v Olomouci odehrají další změny jízdních řádů městské hromadné dopravy. Týkají se autobusových linek 14, 15, 25, 28 a 31. Největší z nich se uskuteční v rámci linky číslo 28. Ukončení smluvních vztahů s obchodními centry pak městu rozváže ruce pro další posilování spojů v budoucnu, uvedli zástupci olomoucké radnice.

„Na základě návrhu obyvatel Slavonína a Nedvězí, stejně jako komisí městských částí posílíme spojení do Horního Lánu. Celkem se jedná o pět párů spojů, a to jak ve směru ze Slavonína, tak z Nedvězí, aby se k centru dostali cestující z obou městských částí,“ uvedl primátor Olomouce Antonín Staněk (ČSSD).

Hromadná integrovaná doprava v Olomouckém kraji doznala jiných změn teprve nedávno. Od 10. června zde totiž platí nové jízdní řády. Některé linky se díky nim upravily tak, jak na ně byli lidé zvyklí v předcházejícím roce.

  • Ranní linka číslo 14 pojede ve 4:55 už od Hlavního nádraží a odpolední spoj v 16:38 bude veden až k Aholdu.
  • Podle požadavků komise městské části Droždín jsou navrženy také úpravy u večerních spojů linky číslo 15 po 20. hodině a autobusy s číslem 25 budou ráno vyjíždět dříve.
  • V případě linky 31 bude o tři minuty uspíšen spoj z 14:36, nově na 14:33 z Hlavního nádraží. Další malé úpravy v jízdních dobách vychází z oběhu vozidel.

Nové úpravy spojů Dopravního podniku ještě přesněji vyplynou ze sčítání na tramvajové lince U, až budou k dispozici průzkumy ohledně vytížení. Linka od května zkušebně v Olomouci propojuje konečné zastávky Neředín a Nová Ulice.

„Zároveň k poslednímu dni v roce město ukončí tři smlouvy s obchodními centry Globus, Haná a Kaufland, které přispívají na provoz autobusových linek. Vzhledem k rostoucím obytným zástavbám v okolí nákupních center a množícím se požadavkům cestujících na četnější dopravní obslužnost bude vypovězení smluv znamenat, že město bude využití a nasazení těchto linek určovat samo,“ vysvětlil primátor Staněk.

Olomoucký KIDSOK vede nová ředitelka

V Olomouckém kraji se v červnu změnilo vedení tamní firmy KIDSOK (Koordinátor Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje), která se stará o dopravní obslužnost. Ředitelkou společnosti se stala Kateřina Suchánková.

Jejího dlouholetého předchůdce Jaroslava Tomíka odvolala krajská rada na začátku letošního roku, a to kvůli novým jízdním řádům linkových autobusů. Ty v Olomouckém kraji začaly platit 1. ledna. Hned po Novém roce si však na ně stěžovalo mnoho cestujících. Na problémy s autobusovou dopravou upozornila také olomoucká radnice. 

Lidé se pozastavovali například nad tím, že autobusy přijíždějící do Olomouce ve směru od Hluboček, Doloplaz a Velké Bystřice zastavovaly jen na autobusovém nádraží a nejezdily až k vlakovému. Některým cestujícím vadilo, že příměstské spoje už nejezdí po všech zastávkách ve městech jako dosud nebo že děti z Konice a okolí budou do školy místo autobusem jezdit vlakem. Tomík tyto změny zdůvodnil snahou zvýšit efektivitu dopravního systému či omezenou kapacitou prostoru před hlavním vlakovým nádražím.

Jízdní řády linkových autobusů v Olomouckém kraji byly v lednu a únoru postupně upraveny a většina kritizovaných nedostatků odstraněna. Podle vedoucí oddělení dispečerského řízení KIDSOK Lenky Zajíčkové bylo nejvíc problémových míst zejména na Hranicku, Prostějovsku a Přerovsku.

Lidé kvůli letošním úpravám jízdních řádů daleko častěji než kdy dříve využívali infolinku KIDSOKu. Stěžovali si například na redukci spojů, nevyhovující časy odjezdů, nevhodné trasování spojů či vynechání obsluhy zastávek.

Dopravu cestujících v Olomouckém kraji zajišťují čtyři autobusoví dopravci, Dopravní podnik města Olomouce a České dráhy. Olomoucký kraj za prokazatelnou ztrátu, což je rozdíl mezi náklady a výnosy z jízdného, platí železničním a autobusovým dopravcům 900 milionů korun ročně.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 58 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 16 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...