Po prázdninách se budou v Olomouci měnit jízdní řády MHD. Město ukončí dohody s nákupními centry

Od 1. září se v Olomouci odehrají další změny jízdních řádů městské hromadné dopravy. Týkají se autobusových linek 14, 15, 25, 28 a 31. Největší z nich se uskuteční v rámci linky číslo 28. Ukončení smluvních vztahů s obchodními centry pak městu rozváže ruce pro další posilování spojů v budoucnu, uvedli zástupci olomoucké radnice.

„Na základě návrhu obyvatel Slavonína a Nedvězí, stejně jako komisí městských částí posílíme spojení do Horního Lánu. Celkem se jedná o pět párů spojů, a to jak ve směru ze Slavonína, tak z Nedvězí, aby se k centru dostali cestující z obou městských částí,“ uvedl primátor Olomouce Antonín Staněk (ČSSD).

Hromadná integrovaná doprava v Olomouckém kraji doznala jiných změn teprve nedávno. Od 10. června zde totiž platí nové jízdní řády. Některé linky se díky nim upravily tak, jak na ně byli lidé zvyklí v předcházejícím roce.

Nové úpravy spojů Dopravního podniku ještě přesněji vyplynou ze sčítání na tramvajové lince U, až budou k dispozici průzkumy ohledně vytížení. Linka od května zkušebně v Olomouci propojuje konečné zastávky Neředín a Nová Ulice.

„Zároveň k poslednímu dni v roce město ukončí tři smlouvy s obchodními centry Globus, Haná a Kaufland, které přispívají na provoz autobusových linek. Vzhledem k rostoucím obytným zástavbám v okolí nákupních center a množícím se požadavkům cestujících na četnější dopravní obslužnost bude vypovězení smluv znamenat, že město bude využití a nasazení těchto linek určovat samo,“ vysvětlil primátor Staněk.

Olomoucký KIDSOK vede nová ředitelka

V Olomouckém kraji se v červnu změnilo vedení tamní firmy KIDSOK (Koordinátor Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje), která se stará o dopravní obslužnost. Ředitelkou společnosti se stala Kateřina Suchánková.

Jejího dlouholetého předchůdce Jaroslava Tomíka odvolala krajská rada na začátku letošního roku, a to kvůli novým jízdním řádům linkových autobusů. Ty v Olomouckém kraji začaly platit 1. ledna. Hned po Novém roce si však na ně stěžovalo mnoho cestujících. Na problémy s autobusovou dopravou upozornila také olomoucká radnice. 

Lidé se pozastavovali například nad tím, že autobusy přijíždějící do Olomouce ve směru od Hluboček, Doloplaz a Velké Bystřice zastavovaly jen na autobusovém nádraží a nejezdily až k vlakovému. Některým cestujícím vadilo, že příměstské spoje už nejezdí po všech zastávkách ve městech jako dosud nebo že děti z Konice a okolí budou do školy místo autobusem jezdit vlakem. Tomík tyto změny zdůvodnil snahou zvýšit efektivitu dopravního systému či omezenou kapacitou prostoru před hlavním vlakovým nádražím.

Jízdní řády linkových autobusů v Olomouckém kraji byly v lednu a únoru postupně upraveny a většina kritizovaných nedostatků odstraněna. Podle vedoucí oddělení dispečerského řízení KIDSOK Lenky Zajíčkové bylo nejvíc problémových míst zejména na Hranicku, Prostějovsku a Přerovsku.

Lidé kvůli letošním úpravám jízdních řádů daleko častěji než kdy dříve využívali infolinku KIDSOKu. Stěžovali si například na redukci spojů, nevyhovující časy odjezdů, nevhodné trasování spojů či vynechání obsluhy zastávek.

Dopravu cestujících v Olomouckém kraji zajišťují čtyři autobusoví dopravci, Dopravní podnik města Olomouce a České dráhy. Olomoucký kraj za prokazatelnou ztrátu, což je rozdíl mezi náklady a výnosy z jízdného, platí železničním a autobusovým dopravcům 900 milionů korun ročně.