„Neškola“ z Frýdku-Místku stále nemá akreditaci. Přesto se v ní učí 39 žáků

Potíže ScioNeškoly (zdroj: ČT24)

Soukromá ScioŠkola ve Frýdku-Místku opakovaně usiluje o akreditaci ministerstva školství. Podle zjištění redaktorky ČT Markéty Radové ji nedostala jako jediná z celkem osmi ScioŠkol napříč Českem.

Výuka ve škole proto funguje na bázi individuálního vzdělávání. Zakladatelé ji pracovně označili za „neškolu“. Klasické třídy tam děti nenaleznou, chybí také zvonění i učitelé.

Místo nich děti vzdělávají takzvaní průvodci. Například žáky mezi 4. a 7. třídou zastihla Markéta Radová ve „druhém trojročí“. „Dneska jsme počítali matematiku, zjišťovali jsme anglické jednotky,“ popsala část výuky ředitelka Darina Klimparová.

  • Společnost Scio se od svého vzniku v devadesátých letech minulého století zaměřovala hlavně na hodnocení výsledků vzdělávání. Její zkoušky využívají v přijímacím řízení desítky fakult veřejných vysokých škol v Česku i na Slovensku.
  • V roce 2015 společnost otevřela svou první ScioŠkolu, které se inspirují takzvaným svobodným přístupem ke vzdělávání. Například výuka se zde odehrává spíše pomocí projektů, učitelé se nazývají průvodci. Žáci nejsou děleni do klasických tříd podle věku, ale spíše do smíšených skupin podle zájmů. Místo klasického učiva si vybírají témata, na kterých pracují.
  • Aktuálně firma provozuje sedm škol, které dostaly akreditaci ministerstva školství a tělovýchovy. Osmá zatím funguje v provizorním režimu bez patřičné akreditace ve Frýdku-Místku.

Také ona nazývá zařízení, které vede, neškolou. „Je to tak proto, že nemáme schválení od ministerstva školství. Proto jsme to chtěli zdůraznit,“ objasnila. 

Podle dosavadního názoru ministerstva je ve městě dost míst v jiných školách. Tři čtvrtiny žáků školy ale nepocházejí z Frýdku-Místku. A podle zjištění České televize ani jinou než tuto školu nechtějí. 

ScioŠkolu vnímáme jako alternativu k běžným školám, kterým jsme zřizovateli. A jediný argument, který ministerstvo proti zřízení mělo, byl, že máme dostatečné kapacity na našich školách.
Pavel Machala
náměstek primátora Frýdku-Místku

Počítače dostali darem, finance na provoz shánějí sami

Protože stát zatím na provoz ani na vybavení školy nepřispívá, musejí se její zakladatelé o financování starat sami. Například počítače jim darovala jedna ze spřízněných firem. Akreditace by zajistila i stálý příjem peněz.

Zda ji škola dostane, to by se její zástupci měli dozvědět každým dnem. Žádají o ni už podruhé.

„Vzhledem k tomu, že správní řízení je neveřejné, není možné o jeho průběhu sdělovat žádné konkrétní informace osobám, které nejsou účastníky řízení,“ sdělila Jarmila Balážová z ministerstva školství a tělovýchovy.