Kdo jede rychle, pod tím se propadne silnice. Branišovice otestují kontroverzní práh

V Branišovicích chystají pro řidiče, kteří nedodržují rychlost, novinku – systém aktivního snižování rychlosti. Speciální práh bude reagovat na rychle jedoucí auta a propadne se pod nimi o šest centimetrů. Tím je zpomalí. Zařízení vyjde asi na tři miliony korun, jeho použití ale ještě úřady neschválily.

V Branišovicích v okrese Brno-venkov překročí podle policejních údajů každý rok rychlost skoro milion aut. Některá jezdí rychlostí i sto třicet kilometrů za hodinu. Na silnici míří kamera informativního radaru, ten ale řidiče k padesátce nedonutí.

Jak říká Zdeněk Suchánek, který v Branišovicích bydlí přímo u cesty, aut za šedesát let přibylo a jejich rychlost se zvýšila. A úměrně tomu roste i hluk.

Už před lety chtěla obec postavit zpomalovací semafory nebo klasický radar, který by umožnil řidiče pokutovat. Ani jedno řešení ale neprošlo přes úřady a policii.

Systém aktivního snižování rychlosti
Zdroj: www.actibump.cz

Proto vedení obce přišlo s dalším plánem – do silnice by rádo zakopalo speciální práh, který by se pod rychle jedoucími vozidly o šest centimetrů propadl.

„Součástí systému je mikrovlnný radar, který snímá rychlost vozidla, ten vydá impuls, jestli se má práh snížit, nebo ne,“ vysvětlila ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií Centra dopravního výzkumu Veronika Valentová. Například vozy hasičů projedou bez problémů. Prahu by se měli vyhnout třeba cyklisté.

Veronika Valentová z CDV vysvětluje, jak systém funguje (zdroj: ČT24)

Systém může poničit auto, říká mechanik

V Česku by šlo o premiéru. Běžně už taková zařízení fungují například ve Švédsku.

Na úřad v Branišovicích se ale snáší kritika, řidiči se bojí poničených aut. Někteří mechanici možné riziko připouští. „Může to poškodit geometrii, která následně má vliv na ujíždění pneumatik,“ vysvětlil vedoucí pneuservisu Tasy Jiří Kramář.

Jednou z prvních obcí, která tento způsob šikany řidičů uvede v praxi, jsou Branišovice…
www.autoweb.cz

Než se začne část silnice v Branišovicích „propadat“, musí se vyjádřit úřady. Systém může povolit pohořelický úřad s rozšířenou působností. Nejdřív ale musí práh dostat certifikaci od ministerstva dopravy.

  • Častým opatřením jsou vjezdové brány a ostrůvky. Ty zpomalují řidiče při vjezdu do obce, případně v blízkosti přechodů. 
  • Obce mohou postavit i takzvané radarové semafory, které ukazují řidiči zelenou pouze v případě, že k semaforu přijede vyhovující rychlostí.
  • Často také řidiče ke zpomalení vyzývají informační radary. Při průjezdu ukazují, jak rychle auto kolem radaru projíždí. 
  • Na rychlou jízdu motoristů někdy dohlíží falešný policista, tedy figurína v lidské velikosti postavená vedle silnice. 

„Záleží na konkrétní obci, silnici, jaká je tam intenzita dopravy, skladba dopravního proudu, podíl nákladních vozidel.  Za mě nejefektivnější pro počáteční zpomalení je opravdu dobře navržená zpomalovací brána či ostrůvek,“ řekl dopravní expert z Ústavu pozemních komunikací FAST VUT Michal Radimský.

Ve Vsetíně překračuje rychlost tisíc aut denně

Problémy s řidiči, kteří nerespektují povolenou rychlost, mají i v jiných obcích. Nedávno naříklad instalovali radar ve Vsetíně na hlavním tahu na Valašské Meziříčí. Během prvních dnů ukázal radar 3 přestupky za minutu, tisíc za den. Rekordman tudy jel 126 km/h.

Město už na pokutách vybralo více než půl milionu korun. Řidiči jsou podle starosty po měsíci ostrého měření rychlosti vzornější. „Počet přestupků se teď pohybuje do 150 za den,“ řekl starosta Vsetína Jiří Růžička (KDU-ČSL).

Radnice chce během letošního roku rozmístit po městě další tři radary. Na jaře pak začnou kamery hlídat řidiče i ve staré Rokytnici a v Jiráskově ulici u školy. Počáteční investice by se měla městu na pokutách vrátit do dvou let.