Nedovřené dveře vlaku stály život dítě. Vlakvedoucí před soudem odmítla nedbalost

Vlakvedoucí obžalovaná kvůli tragické nehodě, při které předloni po pádu z vlaku zemřela dvouletá dívka, popřela před olomouckým okresním soudem svou vinu. Ohradila se proti tomu, že by šlo z její strany o laxnost či nedbalost. Děvčátko vypadlo z nedovřených dveří.

Vlakvedoucí Jarmila Soukupová je společně s průvodčí Janou Stejskalovou obžalována z usmrcení z nedbalosti. Podle žalobce jejich vinou odjel vlak z olomouckého nádraží z nedovřenými dveřmi, ze kterých později dítě vypadlo. Obžalovaných žen se u soudu zastal vrchní komisař Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), který žádné pochybení vlakové čety neshledal.

Velmi mne to mrzí, že došlo shodou okolností k této nešťastné náhodě. Vyšetřovatel nás nařknul z nějaké nedbalosti nebo laxnosti, proti tomu se ohrazuji.
Jarmila Soukupová
vlakvedoucí

Soukupová u soudu prohlásila, že se z jejího pohledu zdály všechny dveře dovřené, a dodala, že tehdejší předpis neukládal „přebouchávat“ všechny dveře po cestujících. „Při zavírání dveří jsme stály na nástupišti, abychom na dveře viděly a pohledem jsme se přesvědčily, že jsou zavřené. Neměla jsem žádnou povinnost znovu jít a dveře znovu zavřít tak, aby je zavřel pracovník Českých drah,“ sdělila.

Podle kamerových záznamů dveře zřejmě nedovřel cestující, který do vlaku nastoupil na poslední chvíli. Průvodčí Stejskalová uvedla, že si muže již nevšimla. Prý byla v té době ve vlaku, což však žalobce na základě kamerových záznamů odmítl. Vlakvedoucí dodala, že si všimla muže, který šel rychlým krokem, nastoupil do vozu a zavřel za sebou. Dveře prý zkontrolovala vizuálně, nejevily známky, že by nebyly zavřené.

Inspektor SŽDC: Není možné kontrolovat všechny dveře

Podle vrchního inspektora SŽDC není v silách pracovníků drah osobně zkontrolovat všechny dveře vlaku. „Stačí, když se vzdálím na chvíli od dveří a nemám jistotu, že na ně sáhne někdo jiný,“ podotkl. Současně dodal, že pokud by se u takového typu vozu měla vlaková četa snažit o stoprocentní jistotu, vlak by patrně nevyjel z nádraží. „Já jsem tedy v té době nezjistil žádné porušení ze strany vlakové čety,“ uvedl komisař.

Poukázal i na technické nedostatky vozu vyrobeného v roce 1981. Podle něj měl původně kontrolku signalizující neuzavření dveří, která však byla během 80. let odstraněna. Komisař také řekl, že dráhy z úsporných důvodů začaly omezovat počet vlakové obsluhy. „Spočítali, že jeden člověk zvládne obsloužit až pět vozů, nevím, jaký to mělo vztah k bezpečnosti,“ uvedl.

Problém je podle něj v tom, že případné nezablokování nedovřených dveří není ničím signalizováno. „Vůz o svém stavu nepřenáší žádnou informaci,“ podotkl komisař. Dodal, že posledním cestujícím byl muž, který dveřmi nastoupil, ale zda někdo manipuloval dveřmi zevnitř, není jasné.

K neštěstí došlo na trase z Luhačovic do Prahy

Neštěstí se stalo na trase z Luhačovic do Prahy na konci července 2016. Vlak byl po vypadnutí dítěte zastaven ruční brzdou. Dívenku našla vlakvedoucí, která ji běžela zhruba kilometr po trati s lékárničkou hledat. Na místo letěl ještě vrtulník, pomoci dítěti už záchranáři nemohli. Dívka utrpěla těžké poranění hlavy, na místě zemřela.

Podobné neštěstí se stalo na stejné trati zhruba o pět kilometrů dále u obce Střeň v roce 2006. Tehdy vypadl z vlaku pětiletý chlapec, zemřel na následky mnohočetných poranění. Matce se ztratil poté, co odešel v jedoucím vlaku sám na toaletu. Matku soud potrestal podmínkou za ublížení na zdraví z nedbalosti, protože nechala chlapce běhat ve voze bez dozoru.

Události: Soud otevřel případ smrti dívky, která vypadla z vlaku (zdroj: ČT24)

Soud případ odročil na 12. února. V plánu má výslech svědků, jeden z nich bude vyslechnut kvůli zdravotnímu stavu prostřednictvím videokonference. Předvolán bude i muž, který v osudnou dobu ve vlaku roznášel pití, který je přesvědčen o tom, že dítě vypadlo z okna. Předvolán bude také znalec, uvedl soudce Petr Bednář.