Mezi Libereckým krajem a antimonopolním úřadem (ÚOHS) se rozhořel ostrý spor ohledně autobusové dopravy. Kraj v úterý pohrozil, že bude po úřadu vymáhat škodu, pokud urychleně nerozhodne o tom, zda si kraj může koupit většinový podíl ČSAD Liberec. Antimonopolní úřad už jednou rozhodl, že kraji v nákupu akcií nic nebrání. V odvolacím řízení pak měl podle hejtmana rozhodnout do 27. prosince. Mluvčí ÚOHS ovšem tvrdí, že lhůta ještě neuplynula.
Liberecký kraj kritizuje antimonopolní úřad: Pokud urychleně nerozhodne, chce po něm kraj vymáhat miliony
„Domníváme se, že nečinností úřadu nám může vzniknout škoda mimořádně velkého rozsahu a jsme připraveni tuto případnou škodu po úřadu a konkrétních osobách v budoucnosti vymáhat,“ kritizoval liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Případná škoda může být podle odhadu kraje v milionech korun.
Kraj chce mít vlastního autobusového dopravce kvůli problémům se zajištěním veřejné dopravy v kraji. Za majoritní podíl akcií nabídl ČSAD Liberec 14,353 milionu korun. Záměr ovšem napadla konkurenční společnost BusLine, která také zajišťuje autobusovou dopravu pro Liberecký kraj.
Antimonopolní úřad podle Půty v prvoinstančním řízení nezjistil, že by nákupu většinového podílu něco bránilo. V odvolacím řízení měl úřad rozhodnutí vydat do 27. prosince 2017. Pět dnů před vypršením této lhůty ale předseda ÚOHS Petr Rafaj vydal předběžné opatření zakazující nákup akcií, podle Půty se tak lhůta prodloužila o dalších až 60 dnů.
Mluvčí antimonopolního úřadu ovšem tvrdí, že lhůta pro vydání dvoustupňového řízení ještě neuplynula. „Předběžné opatření bylo vydáno z toho důvodu, aby nedošlo ke zmaření účelu správního řízení,“ dodal Martin Švanda.
Kraj se prý nechce nechat vydírat dopravními firmami
Hejtman Půta ovšem považuje postup úřadu za podivný. Podle něj bylo veřejně známé, že získání majetkového podílu v ČSAD Liberec má kraj zajištěno jen do 31. prosince 2017. „I proto si myslím, že to rozhodnutí proběhlo těsně před koncem roku, aby nám ten vstup byl znemožněn,“ řekl hejtman.
Kraj se ale dohodl s vlastníky ČSAD Liberec na prodloužení této lhůty až do konce ledna. Půta tvrdí, že je vlastní dopravce pro kraj cestou, jak zjistit reálné náklady na dopravní výkon a nenechat se vydírat firmami, které autobusovou dopravu v kraji zajišťují. Teď objednává kraj autobusovou dopravu od osmi dopravců: největšími jsou právě BusLine, ČSAD Liberec a také ČSAD Česká Lípa.