V Praze a okolí platí kritický „prázdninový“ režim dopravy, chybí řidiči autobusů a tramvají

Do běžného provozu se všechny linky vrátí 13. ledna (zdroj: ČT24)

Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID) vyhlásil až do 12. ledna omezený režim, který přibližně odpovídá provozu o prázdninách. Příčinou je kritický nedostatek řidičů na pracovním trhu a s tím související vytížení stávajících šoférů. Do běžného provozu se tak všechny linky vrátí 13. ledna. Dvoutýdenní omezení pražské dopravy se nedotkne školních spojů.

  • S dopravními komplikacemi musí počítat také cestující, kteří chtějí využít přívoz P8 mezi Císařským ostrovem a Trojou. Toto spojení dočasně nahrazuje zřícenou lávku v Troji, jenže kvůli vysokému stavu hladiny Vltavy je jeho provoz až do odvolání zastaven. „Jako částečnou náhradu lze využít například linku autobusu 112 v úseku Nádraží Holešovice – Kovárna,“ doporučuje organizace ROPID.

První pracovní den nového roku brázdí Prahu prázdninový počet tramvají, autobusů a vlaků. Během prvních dvou lednových týdnů se obyvatelé a návštěvníci hlavního města nárůstu spojů nedočkají. ROPID kvůli nedostatku řidičů vyhlásil omezený režim. 

„Oproti běžným prázdninám budou však v provozu všechny školní linky, posílený počet spojů pojede na studentských linkách typu 107 či 143 a žádná omezení nebudou zavedena v příměstské dopravě a na městských linkách, jejichž spoje jsou s provozem příměstských linek koordinovány,“ stojí na facebookových stránkách ROPIDu.

Aby zbyly přesčasy na prosinec

Přestože všichni dopravci zahájili v průběhu roku 2017 rozsáhlé nábory nových pracovníků, nízká nezaměstnanost způsobuje, že se na pracovním trhu noví řidiči hledají nesmírně složitě.
ROPID

Cílem není uspořit dopravní prostředky. V důsledku nízké nezaměstnanosti není na trhu práce dostatek řidičů. Stávající šoféři hromadné dopravy v uplynulém roce mnohdy vyčerpali maximální počet přesčasů. Kdyby je čerpali již v lednu, na konci roku by neměl kdo cestující vozit.

„Vzhledem k tomu, že v lednu klesá vytížení spojů PID v ranní špičce o 10 až 20 procent, je toto období jediným v roce, kdy je možné takové opatření realizovat a předejít situaci, při níž by po vyčerpání všech zákonem stanovených limitů pracovní doby řidiči naopak nemohli nastoupit do práce náhle v závěru roku, kdy hromadnou dopravou cestuje lidí nejvíce,“ vysvětlil ROPID.

Krom toho řidiči v závěru roku neměli příliš možností vybrat si volno, protože jejich absence by ohrozila vypravení některých spojů. Omezený režim proto má posloužit i k tomu, aby jim byla nabídnuta možnost si volno dovybrat.

„Dopravní podnik teď zaměstnává přes 4200 řidičů MHD, ale do optimálního počtu mu chybí asi osm procent,“ dodává mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková.

Výpadky na příměstských linkách

Největším dopravcem v hlavním městě je Prahou vlastněný dopravní podnik (DPP), který zaměstnává téměř 11 tisíc lidí. DPP provozuje tramvaje, metro, autobusy a lanovku. V rámci autobusové sítě působí soukromí dopravci, s kterými uzavírá ROPID smlouvy na provoz linek.

„Pořád platí, že bychom okamžitě přijali 150 řidičů. Zároveň se trochu zaměřujeme i na zahraniční – už u nás je několik řidičů ze Srbska,“ doplňuje mluvčí dopravce Arriva Roman Herden.

V minulých dnech Prahu postihly výpadky na několika autobusových linkách právě společnosti Arriva City, která je jedním z dopravců zajišťujících příměstské spoje hlavního města. Na silvestra od 14:30 nejezdily autobusy na linkách 326, 327, 328, 383 a 385, na Nový rok nevyjely některé spoje na linkách 240, 328, 333 a 385. Příčinou byla zvýšená nemocnost řidičů.