Parní lokomotiva testovala nový most v Plzni, vlaky tam mají začít jezdit v pátek

Dělníci dokončili stavbu prvního ze dvou železničních mostů, který spojuje plzeňské hlavní nádraží s tratí do Domažlic a dále do Německa. V pondělí proto proběhla jeho zatěžkávací zkouška, při níž nosnost konstrukce testovala stará parní lokomotiva i dva drážní jeřáby. Vlaky by měly po novém mostě začít jezdit už tento pátek. Výstavba mostu je součástí rozsáhlé modernizace nádraží za několik miliard.

Video Události v regionech (Praha)
video

Parní lokomotiva testovala nový most v Plzni

Stavební práce na plzeňském nádraží jsou největší současnou rekonstrukcí železničního uzlu v Česku. Přestavba si do roku 2022 vyžádá 6,3 miliardy korun, 70 procent nákladů pokryjí evropské dotace.

Práce rozdělené do několika etap už jsou za polovinou. V říjnu dělníci dokončili modernizaci východní části plzeňského hlavního nádraží, tedy kolejového rozvětvení na Prahu, ještě předtím se opravoval úsek mezi hlavním nádražím a stanicí Plzeň – jižní předměstí.

Maximální prohnutí 4 milimetry

V pondělí proběhla statická zatěžkávací zkouška nového mostu přes rušnou Mikulášskou ulici. Stavbaři s experty ověřovali projektované maximální prohnutí čtyři milimetry, které se testuje zatížením 440 tun. K tomu byla využita stará parní lokomotiva o hmotnosti 170 tun, dva drážní jeřáby EDK, každý po 100 tunách, a jeden stotunový vozík uprostřed.

Parní lokomotiva provádí zátěžovou zkoušku nového mostu
Zdroj: ČTK
Autor: Miroslav Chaloupka

Nový železobetonový most nahradí původní ocelový. Má o 15 metrů větší rozpětí, takže se pod něj vejde více jízdních pruhů. Silnice pod ním navíc bude zahloubená, aby se pod most vešly také kamiony.

První vlaky by po novém severním mostu měly projet už v pátek osmého prosince. Skončí také uzavírka větší části hlavního nádraží. Po dobu zhruba dvou měsíců budou v provozu jak stávající, tak nový most. Dělníci teď rozebírají propojovací kolej směrem na Klatovy, kvůli tomu je na železnici výluka a cestující vozí z Plzně do Dobřan náhradní autobusy.

Minimální životnost 100 let

Nový most by měl vydržet nejméně jedno století. „Původní byl ocelový, kdežto nový je předpjatá železobetonová konstrukce. Klasicky se počítá 100 let, což je ale životnost minimální,“ uvedl zástupce ředitele stavby Petr Hanzal z dodavatelské firmy Metrostav.

Takzvaný předpjatý beton je stavební technologie, která zlepšuje odolnost betonu při tahu. Podle Hanzala jde o jeden z největších opravovaných železničních mostů v Česku. Předpjatá železobetonová konstrukce se u SŽDC standardně nepoužívá. „Jde o průkopnickou konstrukci, která by se mohla aplikovat i na dalších mostech,“ uvedl Hanzal.

Předchozí etapa zrychlila rychlíky

V říjnu skončila modernizace východní části plzeňského hlavního nádraží směrem na Prahu. Vlaky tak mohou v úseku projíždět až čtyřikrát rychleji, hlavně rychlíky už nebudou ztrácet při průjezdu tolik času.

„Předtím musely na výhybkách zpomalit až na 20 kilometrů za hodinu, nyní mohou projíždět až osmdesátkou,“ vysvětloval náměstek generálního ředitele SŽDC Mojmír Nejezchleb.

Rychlík do Prahy v Plzni
Zdroj: ČTK
Autor: Miroslav Chaloupka

Na dokončené stavbě je 23 kilometrů nových kolejí a 94 výhybek. Kompletní přestavba kolejí a nástupišť přišla včetně přípravy, projektů a výkupů pozemků na 2,5 miliardy korun. Samotná stavba stála 1,9 miliardy, přičemž 1,4 miliardy přispěla Evropská unie.

„Cestující nejvíce ocení bezbariérové přístupy na čtyři modernizovaná nástupiště a nový východní podchod, který urychlí přestupy z vlaků na autobusy a MHD,“ dodal manažer projektu ze stavební firmy Skanska Jan Mitlöhner. Lidé se tak dostanou k budoucímu autobusovému terminálu, který postaví Plzeň v příštím roce.

/*json*/{"map":{"lat":49.74240599873404,"lng":13.386333997344986,"zoom":15,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":49.74306358765894,"lng":13.385950326919556,"type":1,"description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/
 

Celkem bude stát přestavba celého železničního uzlu v Plzni více než šest miliard korun a stavební práce by měly být hotové za pět let v roce 2022. Přímo na hlavním nádraží ale skončí práce už za dva roky.

Příští rok na jaře mají začít práce na přesmyku domažlické trati a mimoúrovňovém křížení s automobily: Tato etapa má trvat asi 2,5 roku. V roce 2021 přijde na řadu úsek Lobzy–Koterov a úplně poslední akcí bude modernizace žateckého zhlaví v roce 2022.

Plzeň patří mezi nejvýznamnější železniční uzly v Česku. Ústí do ní šest tratí regionálního, celostátního i evropského významu. Trasy směrem od Prahy do Chebu, do Domažlic a také do Českých Budějovic jsou součástí evropské železniční sítě TEN-T. Ve směru z Prahy do Chebu je uzel součástí III. tranzitního železničního koridoru ze Slovenska do Německa.