Taxikáři odvolali středeční protest v Praze, chtějí ale okamžité jednání

Sdružení českých taxikářů odvolalo chystaný středeční protest v Praze proti službám typu Uber. Požadují ale okamžité jednání na magistrátu, a to za účasti policie i médií. Uvedl to zástupce sdružení Petr Polišenský. Současné kontroly podle něj víc postihují běžné taxikáře než řidiče objednávané přes aplikace. Taxikáři se původně měli k protestu sejít na pražském Strahově ve středu v 5 hodin ráno. Zrušení protestu označil magistrát za vítězství zdravého rozumu.

K upuštění od protestu vyzvala taxikáře pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Taxikáři se nakonec rozhodli vyhovět, ale požadují od magistrátu jasný metodický pokyn pro kontroly taxislužeb a chtějí být informováni o jejich výsledcích.

„V případě, že kontroly nelegálních řidičů budou probíhat ve stejném duchu jako doposud, budeme nuceni v protestech pokračovat,“ uvedlo sdružení v prohlášení. Do konce roku bude držet takzvanou protestní pohotovost.

„Předpokládáme, že se budete snažit vyjít vstříc také nám a žádáme vás proto, abyste svolala okamžité jednání na půdě Magistrátu hl. m. Prahy se všemi dotčenými stranami,“ napsali taxikáři Krnáčové. Jednání na magistrátu by se podle nich měli zúčastnit zástupci jejich sdružení, taxidispečinky, občanské sdružení Asociace koncesionářů v taxislužbě, městská a státní policie a také média.

Krnáčová ve svém pondělním dopise uvedla, že stejně jako říjnová blokáda letiště by také chystaný protest poškodil nejen obyvatele a návštěvníky hlavního města, ale především samotné taxikáře včetně těch, kteří se k akci nepřipojí. Zrušení protestu označil magistrát za vítězství zdravého rozumu. Pracovní setkání chce uspořádat, až budou obsazena ministerstva. 

Primátorka také poukázala na to, že od 4. října platí novela silničního zákona, která umožňuje tvrdší postihy vůči nepoctivým řidičům taxi. Z téměř 1200 říjnových kontrol, které provedli úředníci společně se strážníky, se tak zhruba 200 týkalo Uberu. 

Těmito čísly ale argumentuje i Sdružení českých taxikářů. Pokud se budou kontroly jako dosud víc zaměřovat na běžné taxikáře než na řidiče objednávané přes internetové aplikace, jejichž prohřešky navíc městská policie řeší domluvou, jsou podle sdružení taxikáři nuceni ve svých protestech pokračovat. Sdružení také kritizovalo možnost, o které mluvil náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD), že by běžné taxametry mohly nahradit virtuální kontrolovatelné přes mobilní aplikace.

Taxikářům vadí zejména to, že za Uber a podobné služby jezdí řidiči bez taxikářské koncese, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby ani taxametry. Uber tvrdí, že není taxislužba, ale že nabízí spolujízdu v rámci sdílené ekonomiky. Lidé si přes aplikaci v mobilním telefonu mohou zavolat řidiče, který je odveze na požadovanou adresu. Řidiči jezdí buď pro společnost, nebo jako živnostníci ve vlastním autě. Partnerských řidičů je v Praze podle firmy zhruba 2000. 

Stát chce dát Uberu a ostatním jasná pravidla

Ministerstvo dopravy už navrhlo legislativní úpravy, které by současnou situaci měly změnit. V taxislužbě zvažuje, zda nepostavit na roveň data o přepravě získaná prostřednictvím mobilních aplikací a klasických taxametrů za předpokladu, že bude mít stát možnost data kontrolovat. Taková vozidla by z pohledu ministerstva vykonávala taxislužbu, ale za mírně pozměněných podmínek. 

„Zákazník by si musel objednávat službu jen prostřednictvím aplikace, nemohl by zastavit vozidlo běžně na ulici,“ uvedl začátkem října náměstek ministra dopravy Ladislav Němec. Ministerstvo také navrhlo, aby místo označení taxi na střeše mohlo být auto pro přepravu označeno pouze nálepkou jako v některých evropských zemích.