Praha chce podzemní železniční tratě. Slibovaná revoluce půjde ale velmi pomalu

12 minut
Studio 6: Revoluce v železniční dopravě?
Zdroj: ČT24

Praha slibuje železniční revoluci. Zároveň ale připouští, že v dohledné době nic takového nenastane. Městská rada totiž schválila návrh na vytvoření nových železničních tratí v centru města – tratí podzemních, po kterých by měly jezdit příměstské vlaky, a uvolnit tak stávající koleje dálkové dopravě. Jak ale podotkl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD), jde teprve o první krok k zanesení nových železničních tunelů a stanic do územního plánu. Skutečná stavba je otázkou nikoli let, ale spíše desetiletí.

Mnichov, Lipsko, Vídeň nebo Berlín. Stačí pohlédnout malý kousek za hranice, aby se ukázalo, že současné české pojetí železniční dopravy, kdy se všechny vlaky tlačí na týchž tratích a často doslova bojují o dvě nebo tři koleje, nepatří do 21. století. Všechna zmíněná města v posledních dvou desítkách let získala nové tratě pod svým centrem a také nová podzemní nádraží, která jednak výrazně zlepšují dostupnost vlaků, ale také lépe rozprostírají vlaky po městě.

Praha by se chtěla inspirovat. Rada schválila materiál, který by měl posloužit k přípravě změny územního plánu zahrnující podzemní železniční trati ve směru Florenc – Smíchov a Negrelliho viadukt – Eden a nové zastávky Florenc, Opera, Karlovo náměstí a Náměstí Bratří Synků. „Dojde k propojení příměstských vlaků, které dosud končí na Masarykově nádraží, s ostatními vlaky tak, aby nekončily v centru, ale centrem projely,“ plánuje náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská (Zelení/Trojkoalice).

Trasa podzemních tratí
Zdroj: praha.eu
Nové spojení II
Zdroj: ČT24

V září dostane materiál s názvem Nové spojení II ještě zastupitelstvo, ale i kdyby jím hladce prošel, neznamenalo by to, že druhý den začne ražba tunelů. „Nebavíme se o letech, ale o desítkách let. Přece jenom většina tras vede tunely. Jedna věc je změna územního plánu, což je první nutná věc, aby se mohlo jednou začít stavět. Pak se musí projít všemi peripetiemi, které vedou k tomu, aby se získalo stavební povolení,“ nastínil Petr Dolínek.

Připomněl, že i když územní plán připravuje město, za samotnou stavbu zodpovídat nebude. Železnice patří státu a ten se o ně stará nebo je staví prostřednictvím své Správy železniční dopravní cesty.

Zároveň však pražský radní zdůraznil, že je stavba nových tratí v Praze bezpodmínečně nutná. „Praha má problém s tím, že jak bereme Prahu nejenom jako město, ale také jako velkou aglomeraci – i se středními Čechami – tak už nezvládáme přepravovat cestující v ranní a odpolední špičce po stávajících kolejích, které jsou k dispozici. A poptávka se stále zvyšuje,“ poukázal. 

Nové koleje jsou potřeba, ale plán je už starý

Podle prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky ale materiál, který prošel městskou radou, není tak docela aktuální. Praha bude nejspíše potřebovat ještě více nových tratí. Dokument, ze kterého návrh vychází, je starý deset let a poslední změny v něm jsou z roku 2009.

„Mezitím se mnoho změnilo. Vláda schválila plán vysokorychlostních tratí, to znamená, že do Prahy budou přijíždět rychlovlaky. (…) Je jasné, že kapacita železničního uzlu v Praze není na budoucí vlaky připravená,“ uvedl. S tím, že město a tratě v jeho okolí nedokážou pojmout všechny cestující, kteří by chtěli jezdit příměstskými vlaky, však souhlasí. „Ve Středočeském kraji za posledních 10 let přibylo asi 250 tisíc obyvatel. Většina z nich chce dojíždět do Prahy, je potřeba i toto zohlednit. Do budoucna je nevyhnutelné, aby se rozhodlo o výstavbě i zcela nových železničních tratí v pražské aglomeraci,“ míní.

Jak Miroslav Vyka upozornil, jasnou inspirací může být Vídeň. Ve městě jsou podzemní trati, které slouží výhradně regionální dopravě. Přestup mezi nimi a dálkovými vlaky je na hlavním nádraží, kde zastavuje S-Bahn v podzemí, zatímco dálkové vlaky u povrchových nástupišť. Nejde přitom o zcela oddělené systémy jako v Berlíně nebo Mnichově, kde má S-Bahn zcela samostatné koleje.

Ve Vídni se sice městské vlaky s dálkovými nakonec sjíždějí na společné trati, ale v nejvytíženějším úseku v centru jedou každý po své. Výsledek je patrný. „Když to srovnám s Prahou, ve Vídni přepraví příměstské vlaky 300 tisíc cestujících denně, v Praze pouze 120 tisíc,“ podotkl Miroslav Vyka. 

Boom podzemních tratí

Nové podzemní trati zhruba v posledních dvou desetiletích vznikají ve velkém například v Německu. V Berlíně v rámci výstavby hlavního nádraží vznikla zcela nová podzemní trať ve směru sever–jih, která odvedla část regionálních, ale i dálkových vlaků z původní nadzemní Městské dráhy ve směru východ–západ. Obě trati se stýkají na hlavním nádraží, které je v provozu od roku 2006.

Podzemní nástupiště berlínského hlavního nádraží
Zdroj: ČTK/Eye Ubiquitous/Hutchison/Stephen Rafferty

Nový městský tunel mají také v Lipsku. Město se sice chlubí největším nádražím v Evropě, to je však hlavové a nová podzemní dráha umožnila od prosince 2013 cestovat příměstskými vlaky i dále do centra. Mnoho měst včetně zmíněného Berlína či Vídně má podzemní trati pro příměstské vlaky a zároveň i metro, oba systémy se vzájemně doplňují.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Změnily se jízdní řády na železnici

Víc regionálních, dálkových, ale i mezinárodních spojů třeba do Polska, Německa nebo do Kodaně. Začal platit nový jízdní řád na železnici. Změny hlásí jak České dráhy, tak soukromníci. Cestujícím slibují větší komfort i více bezbariérových vlaků. Změny se částečně týkají i cen jízdného a využití slev. Například ve všech spojích mezi Prahou a Ostravou bude povinná místenka. Celoplošné zdražení třeba u Českých drah bude zhruba odpovídat inflaci. Výrazněji vzrostou ceny v rámci integrované dopravy Královéhradeckého a Pardubického kraje.
před 6 hhodinami

Pohřešovaný chlapec ze Zlínska byl asi unesen, policie zadržela jednoho muže

Chlapec ze Zlínska, po kterém od čtvrtka pátrala policie a v neděli jej našla, byl zřejmě unesený a vězněný na chatě v obci Žlutava. Jeho volání o pomoc slyšeli kolemjdoucí a zavolali policii. Policie zadržela jednoho muže, uvedla na síti X. Dříve policisté uvedli, že nalezený chlapec je v pořádku a byl převezen na zdravotní vyšetření. Našli ho kolem 14:00.
před 10 hhodinami

Jan Birke opouští SOCDEM

Dlouholetý starosta Náchoda a bývalý poslanec Jan Birke ukončil téměř po třiceti letech své členství v SOCDEM. Přiměly ho k tomu výsledky sobotního sjezdu strany i složení nového vedení sociální demokracie. Kritizoval rovněž návrh na prodej Kulturního domu Střelnice v Hradci Králové, který straně patří. Vyplynulo to z jeho nedělního prohlášení.
před 11 hhodinami

Michelin posune Česko na světové mapě gastronomie, míní odborníci

Michelinův průvodce rozdal prestižní hvězdy restauracím. Také letos uspěly podniky z Česka, je jich však více než dříve a nachází se i mimo Prahu. Podle herce, blogera a autora Gastromapy Lukáše Hejlíka posune úspěch oceněných restaurací českou gastronomii výš na světové mapě. S tím souhlasí i prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek, podle kterého díky tomu Česko nebude dírou na mapě Michelinu. O současné české gastronomii, jejím rozvoji, ale i problémech debatovali hosté v Událostech, komentářích z ekonomiky, kterými provázely Nina Ortová a Jitka Fialková.
před 17 hhodinami

Obce podporují mladé rodiny. Za novorozence nabízí rodičům i deset tisíc korun

Odchod mladých a malá porodnost. Mnohá menší města a obce se potýkají s postupným vylidňováním. Řada z nich proto například zvyšuje finanční příspěvek na novorozence. Od příštího roku dostanou dvojnásobnou částku – tedy deset tisíc korun – děti ve městě Brumov-Bylnice. Stejný příspěvek mají od letošního července i pro rodiče v Jeseníku nebo Valašských Kloboukách. Naopak obec Modrava letos příspěvek snížila z původních šedesáti tisíc na nynějších deset tisíc korun.
před 19 hhodinami

Zlomek lidí z pohyblivého domu v Chomutově smí domů

Část lidí vystěhovaných z chomutovského panelového domu se může před Vánocemi vrátit. Rozhodl o tom statik. Budova se dala do pohybu koncem léta. Geologové podloží prozkoumávali dvacetimetrovými vrty, přesnou příčinu prudkých pohybů ale zatím stále odhadují. Podle primátora Milana Märce (Nový Sever) mohlo jít o důsledek propadu šachty z 19. století.
před 20 hhodinami

Erozní vyhláška má řešit i vítr, Motoristé plánují změny

Ministerstvo životního prostředí představilo pravidla, která mají zajistit větší ochranu půdy před erozí způsobenou kromě vody i větrem. Agrární komoře vadí, že s ní resort změny dostatečně neprojednal a není ani úplně jasné, jak se budou posuzovat jednotlivé případy. Vyhlášku kritizují i Motoristé. Nová pravidla mají platit od července.
před 20 hhodinami

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
13. 12. 2025
Načítání...