Praha chce podzemní železniční tratě. Slibovaná revoluce půjde ale velmi pomalu

12 minut
Studio 6: Revoluce v železniční dopravě?
Zdroj: ČT24

Praha slibuje železniční revoluci. Zároveň ale připouští, že v dohledné době nic takového nenastane. Městská rada totiž schválila návrh na vytvoření nových železničních tratí v centru města – tratí podzemních, po kterých by měly jezdit příměstské vlaky, a uvolnit tak stávající koleje dálkové dopravě. Jak ale podotkl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD), jde teprve o první krok k zanesení nových železničních tunelů a stanic do územního plánu. Skutečná stavba je otázkou nikoli let, ale spíše desetiletí.

Mnichov, Lipsko, Vídeň nebo Berlín. Stačí pohlédnout malý kousek za hranice, aby se ukázalo, že současné české pojetí železniční dopravy, kdy se všechny vlaky tlačí na týchž tratích a často doslova bojují o dvě nebo tři koleje, nepatří do 21. století. Všechna zmíněná města v posledních dvou desítkách let získala nové tratě pod svým centrem a také nová podzemní nádraží, která jednak výrazně zlepšují dostupnost vlaků, ale také lépe rozprostírají vlaky po městě.

Praha by se chtěla inspirovat. Rada schválila materiál, který by měl posloužit k přípravě změny územního plánu zahrnující podzemní železniční trati ve směru Florenc – Smíchov a Negrelliho viadukt – Eden a nové zastávky Florenc, Opera, Karlovo náměstí a Náměstí Bratří Synků. „Dojde k propojení příměstských vlaků, které dosud končí na Masarykově nádraží, s ostatními vlaky tak, aby nekončily v centru, ale centrem projely,“ plánuje náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská (Zelení/Trojkoalice).

Trasa podzemních tratí
Zdroj: praha.eu
Nové spojení II
Zdroj: ČT24

V září dostane materiál s názvem Nové spojení II ještě zastupitelstvo, ale i kdyby jím hladce prošel, neznamenalo by to, že druhý den začne ražba tunelů. „Nebavíme se o letech, ale o desítkách let. Přece jenom většina tras vede tunely. Jedna věc je změna územního plánu, což je první nutná věc, aby se mohlo jednou začít stavět. Pak se musí projít všemi peripetiemi, které vedou k tomu, aby se získalo stavební povolení,“ nastínil Petr Dolínek.

Připomněl, že i když územní plán připravuje město, za samotnou stavbu zodpovídat nebude. Železnice patří státu a ten se o ně stará nebo je staví prostřednictvím své Správy železniční dopravní cesty.

Zároveň však pražský radní zdůraznil, že je stavba nových tratí v Praze bezpodmínečně nutná. „Praha má problém s tím, že jak bereme Prahu nejenom jako město, ale také jako velkou aglomeraci – i se středními Čechami – tak už nezvládáme přepravovat cestující v ranní a odpolední špičce po stávajících kolejích, které jsou k dispozici. A poptávka se stále zvyšuje,“ poukázal. 

Nové koleje jsou potřeba, ale plán je už starý

Podle prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky ale materiál, který prošel městskou radou, není tak docela aktuální. Praha bude nejspíše potřebovat ještě více nových tratí. Dokument, ze kterého návrh vychází, je starý deset let a poslední změny v něm jsou z roku 2009.

„Mezitím se mnoho změnilo. Vláda schválila plán vysokorychlostních tratí, to znamená, že do Prahy budou přijíždět rychlovlaky. (…) Je jasné, že kapacita železničního uzlu v Praze není na budoucí vlaky připravená,“ uvedl. S tím, že město a tratě v jeho okolí nedokážou pojmout všechny cestující, kteří by chtěli jezdit příměstskými vlaky, však souhlasí. „Ve Středočeském kraji za posledních 10 let přibylo asi 250 tisíc obyvatel. Většina z nich chce dojíždět do Prahy, je potřeba i toto zohlednit. Do budoucna je nevyhnutelné, aby se rozhodlo o výstavbě i zcela nových železničních tratí v pražské aglomeraci,“ míní.

Jak Miroslav Vyka upozornil, jasnou inspirací může být Vídeň. Ve městě jsou podzemní trati, které slouží výhradně regionální dopravě. Přestup mezi nimi a dálkovými vlaky je na hlavním nádraží, kde zastavuje S-Bahn v podzemí, zatímco dálkové vlaky u povrchových nástupišť. Nejde přitom o zcela oddělené systémy jako v Berlíně nebo Mnichově, kde má S-Bahn zcela samostatné koleje.

Ve Vídni se sice městské vlaky s dálkovými nakonec sjíždějí na společné trati, ale v nejvytíženějším úseku v centru jedou každý po své. Výsledek je patrný. „Když to srovnám s Prahou, ve Vídni přepraví příměstské vlaky 300 tisíc cestujících denně, v Praze pouze 120 tisíc,“ podotkl Miroslav Vyka. 

Boom podzemních tratí

Nové podzemní trati zhruba v posledních dvou desetiletích vznikají ve velkém například v Německu. V Berlíně v rámci výstavby hlavního nádraží vznikla zcela nová podzemní trať ve směru sever–jih, která odvedla část regionálních, ale i dálkových vlaků z původní nadzemní Městské dráhy ve směru východ–západ. Obě trati se stýkají na hlavním nádraží, které je v provozu od roku 2006.

Podzemní nástupiště berlínského hlavního nádraží
Zdroj: ČTK/Eye Ubiquitous/Hutchison/Stephen Rafferty

Nový městský tunel mají také v Lipsku. Město se sice chlubí největším nádražím v Evropě, to je však hlavové a nová podzemní dráha umožnila od prosince 2013 cestovat příměstskými vlaky i dále do centra. Mnoho měst včetně zmíněného Berlína či Vídně má podzemní trati pro příměstské vlaky a zároveň i metro, oba systémy se vzájemně doplňují.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 1 hhodinou

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
před 2 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 3 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
07:56Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
včera v 09:13

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
včera v 09:05
Načítání...