Ze strakonické možná dálnice nebude. Jíloviště trvá na zachování nájezdu i zastávek, Ťok souhlasí

Nájezd z Jíloviště na hlavní tah I/4 ze Strakonic na Prahu se rušit nebude. Zachovány zůstanou i autobusové zastávky podél této silnice, zvýší se ale jejich bezpečnost. Do budoucna se nepočítá s přechody pro chodce, nahradit by je měly podchody a nadchody. Po schůzce se starosty to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Proti úpravám, které plánovalo Ředitelství silnic a dálnic, se v Jílovišti a okolních obcích zvedla vlna odporu.

Zjišťovací studie Ředitelství silnic a dálnic zkoumala, jak zvýšit bezpečnost části strakonické silnice, která se měla v úseku před Prahou převést z dnešní silnice první třídy na dálnici. Tím by se D4, která směrem k Praze končí u Jíloviště, prodloužila až k Pražskému okruhu.

Ťok připomněl, že pro dálnice jsou stanoveny normy, které zbývající úsek strakonické k Praze nesplňuje. „Tady se musíme poradit s naší legislativou, jestli to bude dálnice s výjimkou, anebo to bude komunikace první třídy a nebudeme muset řešit výjimku,“ uvedl.

Starosta Jíloviště Vladimír Dlouhý (Jíloviště pro občany) namítl, že silnice stejně není technicky uzpůsobena k tomu, aby se po ní jezdilo rychlostí 130 kilometrů v hodině. Výsledek jednání označil za dobrou zprávu pro lidi z Jíloviště i okolí.

V minulosti upozorňoval na to, že zrušení nájezdu pod všenorským mostem by znamenalo převedení veškeré tranzitní dopravy z okolních obcí do Pražské ulice, která prochází centrem Jíloviště.

Jezdili by tudy řidiči z obcí, jako jsou Dobřichovice, Všenory, Lety, Klínec, Trnová, Líšnice nebo Čisovice, což bylo podle Dlouhého představovalo denně kolem 10 000 aut včetně nákladní dopravy. Zvýšila by se tím hluková zátěž, snížila tržní cena nemovitostí a v konečném důsledku by to podle starosty mohlo vést k vylidnění obce.

Starosta: Zrušení zastávek by zvýšilo množství aut

„Ukázalo se, že obslužnost zejména obcí kolem závisí na dnešní komunikaci I/4 velkou měrou,“ uvedl Ťok. Nájezd v Jílovišti se proto rušit nebude, stejně jako zastávky podél strakonické. „Ale měly by to být standardní zastávky s tím, že bude bezpečný vjezd a výjezd,“ řekl ministr.

Díky zastávkám na I/4 se lidé z Jíloviště dostanou za čtvrt hodiny do Prahy na Smíchov. Kdyby autobusy jezdily z centra obce, cesta by se prodloužila. „Spousta lidí by raději začala jezdit autem a zvýšila by se dopravní zátěž,“ upozornil Dlouhý.

Za šťastný nápad starostové nepovažovali ani případné vybudování doprovodné komunikace z Jíloviště na Zbraslav. Dosavadní silnice první třídy má podle nich dostatečnou kapacitu, navíc by se musel vykácet velký kus lesa. „Komunikace, které nejsou potřeba, stavět nechceme,“ řekl Ťok. Dálnice v Česku ale musí podle současných předpisů doprovodnou silnici mít.

Studii ŘSD by měla přezkoumat pracovní komise, v níž budou mít starostové zástupce. „Předpokládáme, že do konce roku budou nějaké schůzky,“ dodal Dlouhý. ŘSD podle něj počítá s úpravami silnice do sedmi až deseti let, Ťok však uvedl, že bezpečnostní závady by se měly řešit rychle. „Komplexní řešení komunikace je ale dlouhodobá záležitost,“ dodal.