„Žižkov není Harlem.“ Asanace měla před 40 lety změnit svéráznou čtvrť v sídliště

Před čtyřiceti lety zamířila k zemi část staré zástavby na pražském Žižkově. Otevřela se tím první fáze asanace, jejíž ambicí bylo nahradit svéráznou a zanedbanou čtvrť moderním socialistickým sídlištěm – bourat se mělo od náměstí Barikád až po křižovatku U Bulhara. Panelové domy jako připomínka normalizačních demolic dnes stojí u Komenského náměstí a v okolí hotelu Olšanka.

Žižkovská čtvrť začala v úpatí vítkovského vrchu růst v roce 1865 a ve srovnání se sousedními, patricijskými Vinohrady byla určená primárně dělníkům. Neosluněný a strmý severní svah si ale díky úzkým a prudkým uličkám, schodištím, náměstíčkům a pavlačovým domům rychle získal svébytnou atmosféru, za kterou z velké části stál stavař a první žižkovský starosta Karel Hartig.

Chudinský profil Žižkova vábil nejen galérku, ale na sklonku existence Rakouska-Uherska i pražskou bohému v čele se spisovatelem Jaroslavem Haškem – a právě díky zájmu umělců o neukázněnou a pitoreskní čtvrť se Žižkovu začalo přezdívat pražský Montmartre.

Úřady se ale daleko spíš zabývaly tím, jak zlepšit zdejší nevyhovující hygienické i společenské poměry a problematickou čtvrť, která se počátkem 20. let stala součástí Velké Prahy, sociálně pozdvihnout. S radikálním řešením nakonec přišlo komunistické zřízení a začalo uvažovat o přestavbě, která měla na práh historického centra usadit paneláky a Žižkov přetvořit ve vzorovou ukázku moderního socialistického bydlení.

Proč bourat Žižkov? Kvůli složité modernizaci a strachu z aut

Důvodů pro asanaci bylo hned několik: kromě nevalné pověsti, kterou si čtvrť nesla, neexistoval dostatek řemeslníků, kteří by byli schopni domy z druhé poloviny 19. století žádoucím způsobem modernizovat.

Žižkov v 80. letech
Zdroj: Helena Šulcová

V Československu chyběly cihelny, plánované hospodářství navíc vyrábělo omezené množství typů dveří nebo oken, které mohly najít uplatnění v panelové výstavbě, ale nikoliv v historizujících pavlačových domech. To ostatně připouštělo i dobové zpravodajství: „Je mnohem těžší renovovat staré části města než stavět nové byty na zelené louce.“

Úvahy o konci dnešního Žižkova k tomu motivovalo přesvědčení, že s rozvojem motorismu hrozí metropoli neodvratný dopravní kolaps. Řešení měla nabídnout mohutná žižkovská radiála, která by prodloužila dnešní Olšanskou ulici a v lokalitě u Bulhara by se křížila se severojižní magistrálou. Ve hře přitom nebyla jenom rozsáhlá demolice na dnešní Seifertově nebo Husitské ulici, která měla Žižkov otevřít autům; jeden čas se počítalo i se zbouráním Masarykova nádraží.

Jako hlavní argument pro plošnou likvidaci staré zástavby potom tehdejší úřady používaly hygienické podmínky – za sdíleným sociálním zařízením i pro vodu museli mnohdy obyvatelé bytů z předminulého století na pavlač, nové bydlení přitom mohli najít v rostoucím Jižním Městě.

„Úroveň většiny bytů je z dnešního hlediska víc než nevyhovující. Generální plán proto počítá s asanací čtvrti,“ zaznívá v dokumentu z roku 1988, kdy už se ale bourání stavěla na odpor i část veřejnosti. „Místo dnešních 2700 bytů bude mít nový Žižkov 1900 bytů. Úbytek je nezbytný pro získání dostatečného prostoru, světla a zeleně.“

Podnět: Nesnáze tunelu pro telefonní kabel

První impuls k realizaci radikálních demoličních plánů ale nevzešel od dobových urbanistů a architektů. Žižkov si o ni nechtěně řekl sám.

Žižkov v 80. letech
Zdroj: Helena Šulcová

Na samém začátku 70. let razili stavaři tunel pro kabelové telefonní spojení z Fibichovy ulice do tehdy stavěné telekomunikační ústředny za Olšanskými hřbitovy. Na rohu Táboritské se ale během několika dní začala kvůli stavebním pracím hroutit statika domů, lidé se museli okamžitě vystěhovat… a Praha začala uskutečňovat asanační vize.

„Vývoj výstavby hlavního města Prahy dospěl do období, kdy bude nutné zahájit rekonstrukce a přestavbu nejen vlastního historického jádra města, ale i vnitřních městských čtvrtí k němu přiléhajících,“ stojí v klíčovém usnesení, které přijal pražský národní výbor v roce 1973. „Stárnoucí a nevhodně zastavěné části města zaujímají vysoce hodnotná území, znemožňující jejich progresivnější využití pro celoměstské funkce centrální oblasti města.“

Asanace Žižkova měla probíhat ve třech fázích a po skončení dosáhnout od Komenského náměstí až k Vrchlického sadům pod hlavním nádražím. „V 70. letech prožívali určitý patos plánovité urbanizace, která by dala zaznít tomu, jak strana a vláda dobře vládne, a překryla to staré. Bohužel se na urbanismu napáchaly velké škody, protože náhražky nebyly dostatečně kvalitní ani po architektonické stránce, ani jakostí materiálového provedení,“ nechal se před časem slyšet Michael Zachař z pražského Národního památkového ústavu.

7 minut
Asanace Žižkova kamerou Československé televize (1977)
Zdroj: ČT24

Panel místo Bezovky

V případě Žižkova naštěstí došlo jenom k uskutečnění první etapy, a ani tu se nepodařilo úplně dokončit. Jako první zamířily k zemi domy v okolí dnešního Olšanského náměstí, kde telefonní vedení narušilo statiku. Stará usedlost Bezovka musela ustoupit stejnojmennému nákupnímu středisku a monolitu desetipatrového panelového domu. Počátkem 80. let zde vyrostl i hotel Olšanka a naproti němu masivní stavba dalšího paneláku s obchody v parteru.

Žižkov v 80. letech
Zdroj: Helena Šulcová

„Žižkov je první ze starých a nehezkých čtvrtí, které mění svou podobu - tento úkol nás čeká nejen tady a nejen v Praze,“ prohlašoval tehdy komunistický předseda obvodního národního výboru František Gebauer.

Pod dozorem jeho partaje se stal Žižkov také první a jedinou vnitřní městskou čtvrtí, která má na svém území panelové sídliště. Druhý krok první etapy totiž zacílil na okolí Komenského náměstí nedaleko dnešní Univerzity Jana Ámose Komenského a zanedbané budovy, kterým dělníci už v předchozích letech musely otlouct padající štuky i celé římsy, aby neohrožovaly obyvatele, poslal k zemi. Nahradil je právě sídlištěm.

S uvolňováním poměrů na konci 80. let se ale celý záměr stal i předmětem veřejné debaty. Začátky asanace totiž přišly v době, kdy se začínal výrazně přehodnocovat vztah odborné veřejnosti k architektuře druhé poloviny 19. století.

V dobových stavebně historických průzkumech byla dlouhodobě označovaná jako nepříliš hodnotná, protože tehdejší měšťanské domy nepřinášely slohové inovace a místo toho ve velkém čerpaly z baroka nebo klasicismu, mnohdy i v kombinaci.

Jak ale ve své absolventské práci věnované poválečnému vývoji Žižkova uvádí Tereza Poláčková, dvojice konferencí, která v Praze a Brně proběhla počátkem 70. let, upozornila na to, že historismus – stavby inspirující se ve starém stavitelství – jsou fenomén svého druhu a mají výrazný podíl na tváři československých měst a jejich vnitřních čtvrtí.

11 minut
„Žižkov jako neblahé dědictví předků.“ Reportáž ČST (1978)
Zdroj: ČT24

Sametová tečka

V žižkovském případě se názorový boj vedl hlavně o budovu dnešního hudebního gymnázia na Komenského náměstí, které dal postavit zmiňovaný žižkovský starosta Hartig. Miroslav Štěpán coby komunistický vládce Prahy občanské výhrady odmítal jako blokádu, který zpochybňuje velkorysý program žižkovské přestavby.

Tehdejší tajemník Svazu českých architektů Václav Kasalický v Rudém právu upozorňoval, že stavba patří k nejstarším domům původní zástavby a že v jiných zemích by se otázka její demolice stala předmětem veřejného hlasování místo toho, aby byli občané postaveni před hotovou věc.

K bourání školy nakonec nedošlo a velice svérázné veřejné hlasování rozhodlo i o dalším osudu celého Žižkova. Uskutečnění dalších sanačních etap se totiž postavila do cesty sametová revoluce… a následná změna poměrů demoliční plány svérázné pražské čtvrti definitivně zastavila.

53 minut
Historie.cs: Republika Žižkov – příběh romantické čtvrti
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Z bývalé slévárny v centru Liberce vzniklo kulturní centrum Linserka

Na místě bývalé slévárny v centru Liberce vzniklo Kulturní a kreativní centrum Linserka. Budova v posledních letech chátrala a z kdysi známého podniku Christiana Linsera se zachovala pouze třípodlažní secesní stavba. Tu nechala radnice opravit za bezmála 43 milionů korun. V prvním a druhém patře vznikly prostory pro výstavy, přednášky či workshopy, přízemí má sloužit jako kavárna. Linserka je prvním počinem města v rámci projektu rozvoje Papírového náměstí a jeho okolí. Do plného provozu by se měla dostat na začátku února.
před 1 hhodinou

Žiželice na Lounsku mají obchvat. Stavbu provázely komplikace a prodražila se

Tříkilometrový obchvat obce Žiželice na Lounsku na silnici I/27 mezi Plzní a Chomutovem je hotový. Součástí stavby je 380 metrů dlouhý most přes potok Hutná. Stavbu provázely komplikace s ujíždějícím svahem, prodražila se o 130 milionů. Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl řekl, že za tím stojí inflace i drobné změny při zakládání mostu. Práce začaly v srpnu 2022.
13:23Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Energoaqua dostala pokutu pět milionů korun v kauze otravy Bečvy

Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) uložila rožnovské společnosti Energoaqua v přestupkovém řízení v kauze otravy řeky Bečvy pokutu pět milionů korun kvůli vypouštění odpadních vod. Podle inspektorů spáchala firma přestupek proti vodnímu zákonu. Odpadní vody vypouštěla v rozporu s povolením, uvedla ČIŽP. Firma s rozhodnutím nesouhlasí a podala proti němu odvolání k ministerstvu životního prostředí. Rozhodnutí tak zatím není pravomocné.
15:24Aktualizovánopřed 5 hhodinami

K soudu míří kvůli první odhalené varně klefedronu osm lidí

Ostravský státní zástupce obžaloval skupinu osmi lidí, kteří údajně provozovali první nalezenou varnu drogy klefedron v Česku. Jednotlivým obviněným hrozí pět až patnáct let vězení. České televizi to sdělil ostravský krajský státní zástupce Libor Malý. Celníci odhalili varnu klefedronu letos v dubnu na Ostravsku. Při razii zajistili 953 kilogramů nové psychoaktivní substance se stimulačním účinkem a vysokou toxicitou.
před 8 hhodinami

Od ledna v Praze končí parkování pro elektroauta zdarma

Bezplatné parkování elektromobilů v Praze od nového roku končí. Jejich majitelé budou platit polovinu toho, co vlastníci aut se spalovacími motory a získají možnost nákupu další parkovací karty platné pro všechny modré zóny. Plug-in hybridy pak přijdou o veškeré úlevy. Změna má vést mimo jiné k uvolnění místa pro rezidenty, což prosazovaly hlavně jednotlivé městské části. Bezplatné parkování elektroaut bylo během letošního roku ukončeno třeba v Plzni. Naopak zvýhodnění stále nabízejí například v Českých Budějovicích, Ostravě nebo Liberci.
před 13 hhodinami

Jeskyňáři objevili v Českém krasu dalších sto metrů chodeb

K pětadvaceti kilometrům jeskynních chodeb v Českém krasu přibylo dalších sto metrů. Objev učinili jeskyňáři ze skupiny Geospeleos v obci Svatý Jan pod Skalou. Při bádání našli krápníkovou výzdobu i speciální krystaly, které prozrazují, kam až dosahoval permafrost v době ledové. Místo je ale pro veřejnost nepřístupné.
před 14 hhodinami

České restaurace získaly deset michelinských hvězd

Deset michelinských hvězd si letos vysloužily tuzemské restaurace. Oceněné podniky lidé letos najdou ve více krajích. Společnost udílela také individuální ceny – za nejlepší servis, nejlepšímu someliérovi a mladému kuchaři. Restauratéři se shodují, že světové známé ocenění přitáhne domácí i zahraniční turisty a slouží jako motivace nejen pro kuchaře, ale také třeba farmáře. Zároveň může pomoci nalákat do oboru mladé lidi. Česko prostřednictvím státní agentury CzechTourism zaplatilo za tříletou smlouvu se společností Michelin přes třicet milionů korun.
před 14 hhodinami

Změnily se jízdní řády na železnici

Víc regionálních, dálkových, ale i mezinárodních spojů třeba do Polska, Německa nebo do Kodaně. Začal platit nový jízdní řád na železnici. Změny hlásí jak České dráhy, tak soukromníci. Cestujícím slibují větší komfort i více bezbariérových vlaků. Změny se částečně týkají i cen jízdného a využití slev. Například ve všech spojích mezi Prahou a Ostravou bude povinná místenka. Celoplošné zdražení třeba u Českých drah bude zhruba odpovídat inflaci. Výrazněji vzrostou ceny v rámci integrované dopravy Královéhradeckého a Pardubického kraje.
včera v 20:09
Načítání...