Zbývá jen pár týdnů. A na Pustevnách přivítá turisty lanovka s novou výstupní stanicí

Dokončení výstupní stanice lanovky na Pustevnách (zdroj: ČT24)

Sedačková lanová dráha, která ročně dopraví na beskydské Pustevny na 200 000 turistů, bude mít už brzy zbrusu novou výstupní stanici. Ta zde vzniká od loňska. V květnu se má otevřít prvním návštěníkům.

„Právě se dodělávají interiéry, vnější plášť budovy,“ zjistil redaktor České televize Petr Mecner, který staveniště navštívil. Turisté se tak už za několik týdnů budou moci přímo po lávce dostat do moderního objektu s panoramatickým výhledem na okolní krajinu, jehož autorem je kopřivnický architekt Kamil Mrva.

Nová výstupní stanice na Pustevnách
Zdroj: ČTK/Glück Dalibor

:. Na Pustevnách v Beskydech se pracuje na stavbě nové horní stanice lanovky (na snímku z 15. ledna). Za zhruba 15 milionů korun zde postaví moderní objekt ze dřeva, kamene a skla. Kromě zázemí pro obsluhu lanovky tam budou i pokladny a restaurace, obchody, sociální zařízení a půjčovna lyžařského vybavení i koloběžek.

Kromě horní části lanovky by se měla rekonstruovat také samotná dráha. To však přijde na řadu později. Je stará na tři desítky let a podle odborníků by se měla vyměnit. Spodní zázemí dráhy je nové od předloňska. Projekt na výměnu lanovky se zatím rodí. Stát by mohl na 150 milionů korun.

Lanovka na Pustevny se ze stanice Ráztoka v Trojanovicích běžně rozjíždí každou půlhodinu denně od 08:00 do 17:00. Kvůli těžbě dřeva však byla od 20. 2. 2017 ve všedních dnech první jízda dráhy posunuta na 9:30, a to až do odvolání. Jednosměrná jízda stojí dospělého 130 korun a děti 80, obousměrná dospělého 160 a děti do výšky 140 centimetrů 110 korun. Děti do pěti let jezdí zdarma.

  • Lanová dráha Ráztoka - Pustevny se nachází v oblasti Radhošťské hornatiny ve výšce 620 m až 1020 m n.m. Leží ve vzdálenosti 6 kilometrů od Frenštátu pod Radhoštěm. Autobusové spojení z Frenštátu, směr Trojanovice, konečná stanice Ráztoka (záchytné parkoviště pro automobily).
  • Nástupní stanice sedačkové lanovky je poblíž hotelu Ráztoka v Trojanovicích v nadmořské výšce 620 m. Výstavba původní lanovky proběhla v neuvěřitelně krátké době a za mimořádně nepříznivých klimatických podmínek, kdy mrazy dosahovaly téměř -30 stupňů Celsia. Osmého ledna 1940 bylo zahájeno zakládání horní stanice.
  • Zkušební jízda se konala v sobotu 3. března 1940 a následující den začal pravidelný provoz. V prvním měsíci bylo přepraveno více než 3000 osob. Zároveň se sedm nákladních vozů využívalo pro přepravu zavazadel návštěvníků. V roce 1956 zahájili ČSD generální rekonstrukci lanovky. Strojní a elektrické zařízení bylo modernizováno a původní podpěry nahrazeny příhradovými ocelovými konstrukcemi. Dopravní lano neslo 89 nových sedaček, při rychlosti 1,7 m/s se kapacita zvýšila na 321 osob za hodinu a jízdní doba se zkrátila na 8,1 min. V pravidelném provozu sloužila do 31. prosince 1982. Za dobu své existence přepravila téměř 6 milionů cestujících.
  • Koncem 70. let bylo rozhodnuto o její náhradě za novou lanovku. Ta byla vybudována v letech 1983 až 1986 a provoz zahájila 1. ledna 1987. Dodavatelem nové lanové dráhy byl Tatranský podnik miestneho priemyslu okresu Poprad v Kežmaroku. Jedná se o jednolanovou oběžnou dráhu Tatrapoma TS-2 s dvoumístnými sedačkami. Dolní stanice je umístěna podstatně níže v údolí Ráztoky, takže se šikmá délka lanové dráhy téměř zdvojnásobila. Nová trasa má celkové převýšení 400 metrů. Na dopravním laně je po dvaceti metrech umístěny 162 sedaček, její kapacita je v letních měsících 720 osob za hodinu při rychlosti 2 m/s, v zimních měsících pak 900 osob za hodinu při rychlosti 2,5 m/s. Ročně se lanovkou přepraví přes 200 000 osob.