Roční jízdné si od listopadu do konce ledna koupilo zhruba o polovinu víc lidí než v předchozím roce, tedy 23 tisíc. Žádost o příspěvek na roční jízdenku do MHD si pak podalo na brněnský magistrát 17 tisíc lidí. Přestože brněnský dopravní podnik zatím utržil sto milionů korun, nedokáže nyní posoudit, zda cestujících a peněz přibylo.
Roční jízdné na brněnské MHD je v kurzu. Jeho prodej se zvedl o polovinu
Podle vedoucího tarifního odboru brněnského dopravního podniku Víta Prýgla je nárůst zakoupených jízdenek daný tím, že od začátku roku mohou obyvatelé Brna žádat město o příspěvek ve výši 1425 korun - pokud si jízdenku nahrají na platební kartu, což je novinka letošního roku. Není ale možné říci, zda je předplatitelů více.
„To číslo není zatím zcela objektivní, protože dochází k masivnímu přesunu uživatelů měsíčních a čtvrtletních jízdenek do kategorie ročních právě z důvodu možnosti čerpání příspěvku od magistrátu,“ vysvětlil Prýgl. Objektivnější čísla bude mít dopravní podnik v polovině roku.
Od listopadu do ledna se z 23 tisíc ročních jízdenek prodalo už jen 4700 klasických papírových, o příspěvek od města požádalo přes 17 tisíc lidí.
Cestující si zatím mohou vybrat, zda chtějí jízdenku nahrát na svoji platební kartu nebo na anonymní bez vazby k účtu, kterých je zhruba třetina. Dopravní podnik proto vyhlásil soutěž na dodavatele karet, které ponesou logo Brna a dopravního podniku.
Dopravní podnik chystá další novinky
Brno jako první v Česku zavedlo možnost nahrát si předplatní jízdenku na platební kartu a cestující už kromě ověření údajů na pobočce dopravního podniku může všechny nákupy obsluhovat přes internet. „Nyní se soustředíme na další etapy elektronického odbavování cestujících,“ řekl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.
Ve druhé fázi se mají v každém voze MHD objevit takzvané validátory, s jejich zavedením se počítá někdy na začátku příštího roku. „Bude jeden komplexní, který umožní nákup všech druhů jízdenek platební kartou a ostatní validátory budou jednoduché, které pouze přečtou platební kartu,“ řekl Prýgl. U něj se člověk, který chce jednorázovou jízdenku, při nástupu přihlásí a při výstupu odhlásí. Systém mu automaticky prodá nejvýhodnější jízdenku. „Pokud pojede osmkrát za den, nebude platit osm jízdenek, ale celodenní,“ doplnil Prýgl.
Komplexních validátorů potřebuje dopravní podnik 750 a jednoduchých 2000, což bude stát podle předběžných odhadů 40 milionů korun.
V další fázi by mělo elektronické odbavení fungovat v celém kraji, který už vybírá dodavatele pokladen do příměstských autobusů. Zařízením pro čtení platebních karet budou poté vybaveni průvodčí Českých drah.