Vize získává jasnější obrysy. Nad Ostravou by se mohla klenout lanovka

Dosud to byla pouhá vize, teď ale plán postavit nad Ostravou lanovku získává jasnější obrysy. Smělý projekt za více než půl miliardy korun ve čtvrtek představilo vedení města.

Projekt je podle studie, kterou si Ostrava zadala, proveditelný. „Lanovka by měla křižovat nebe nad výstavištěm Černá louka. Povede tam z Dolní oblasti Vítkovic a bude pokračovat dál ve směru na Slezskou Ostravu do tamní zoo. A předpokládá se i odbočka k nákupnímu centru Karolina,“ zjistila redaktorka České televize Markéta Radová.

Lanová dráha by měla být dlouhá 5,5 kilometru. „Vedení města k financování projektu už v minulosti zdůrazňovalo, že se bude snažit získat na něj dotace,“ dodala Markéta Radová.

Projekt výstavby lanovky by mohl být rozdělen do tří samostatných úseků. Hlavní trasa, tedy propojení Dolní oblasti Vítkovic s ostravskou zoo, by měla na základě prvotních údajů stát 611 milionů korun a spojit tyto turistické cíle do 12 minut jízdy. Další trasa by mohla propojit území Nové Karoliny s Dolní obasti Vítkovic a třetí by podle projektantů mohla vést přímo nad zoologickou zahradou. Lanovka s kapacitou 8-10 osob v kabince může podle projektantů za hodinu přepravit nejméně 800 osob, je možné počítat až s 1600 osobami za hodinu.

Rozvoji města pomůže kromě lanovky i lesopark

Mezi projekty, které vedení města považuje pro rozvoj Ostravy za důležité, patří kromě lanové dráhy také komplexní přeměna náměstí Republiky včetně řešení dopravy v této oblasti, revitalizace některých území určených k relaxaci, jako jsou Výškovické rybníky, Pustkovecké údolí či lesopark Benátky a Hulvácký kopec.

Mám zafixováno, jak lanovka v Ostravě vozila uhlí. Myslím si, že k tomuto městu patří. A jestli je to drahé? Nevím, co je drahé, co levné. Když se chce, všechno se zvládne.
Jarek Nohavica
písničkář

Podle primátora Tomáš Macury (ANO) budou projekty strategického rozvoje města stát řádově miliardy korun. Město ale nepředpokládá, že by je hradilo pouze z rozpočtu, ale i prostřednictvím evropských dotací nebo ve spolupráci se soukromým sektorem.

  • Farmu pro vzdělávání dětí v oblasti zemědělství a ekologie, víceúčelovou sportovní halu nebo třeba veřejné toalety v centru navrhují obyvatelé Ostravy, kteří se zapojili do přípravy nového strategického plánu rozvoje města. Od počátku roku se k tvorbě plánu připojilo téměř 18 000 lidí, kteří mohli své náměty městu přes speciální webové stránky zasílat do konce listopadu. 
  • Mnohé projekty, které lidé navrhují, vzešly i z podnětů odborníků nebo patří mezi akce připravované městem. Jde například o zklidnění dopravy v Opavské ulici v Porubě, projekt veřejného sdílení kol ve městě nebo rekonstrukce Domu kultury města Ostravy včetně přístavby koncertní haly.
  • Strategický plán Ostravy vzniká na léta 2017 až 2023.

Lanová dráha má prozatím ve městě příznivce, ale i kritiky, kteří poukazují na jeho nákladnost. Mezi jeho podporovateli je třeba i písničkář Jarek Nohavica. Plán na lanovku v Ostravě má přitom souvislost s historií. Od 80. let 19. století vzniklo ve městě postupně více než 10 nákladních lanovek, které vozily uhlí.

  • Lanovky ve městech nejsou ničím novým. Ostravě může být inspirací například kabinková lanovka v německém městě Koblenz, kde křižuje řeku Rýn, další je například ve francouzském Lyonu, v americkém Portlandu a v dalších městech. Příklady se najdou i v Česku – lanovka na Petřín v Praze z osmdesátých let nebo ta teprve pět let stará v Ústí nad Labem, kde spojuje obchodní centrum a zámeček Větruše.
  • Nedokončený je záměr vybudovat lanovku v lázeňských Karlových Varech. O nové lanové dráze uvažuje i Praha. Měla by spojit Barrandov s Novými Butovicemi, které odděluje Prokopské údolí.
  • V Brně se hovoří například o turistické lanovce na Špilberk. Bývalý primátor Roman Onderka přišel rovněž s nápadem, že by lanová dráha mohla vést ze zastávky Pisárky do univerzitního kampusu v Bohunicích. Stavba za asi 200 milionů by podle něho mohla být alternativou přetížené městské hromadné dopravy.