Vize získává jasnější obrysy. Nad Ostravou by se mohla klenout lanovka

Dosud to byla pouhá vize, teď ale plán postavit nad Ostravou lanovku získává jasnější obrysy. Smělý projekt za více než půl miliardy korun ve čtvrtek představilo vedení města.

Projekt je podle studie, kterou si Ostrava zadala, proveditelný. „Lanovka by měla křižovat nebe nad výstavištěm Černá louka. Povede tam z Dolní oblasti Vítkovic a bude pokračovat dál ve směru na Slezskou Ostravu do tamní zoo. A předpokládá se i odbočka k nákupnímu centru Karolina,“ zjistila redaktorka České televize Markéta Radová.

Lanová dráha by měla být dlouhá 5,5 kilometru. „Vedení města k financování projektu už v minulosti zdůrazňovalo, že se bude snažit získat na něj dotace,“ dodala Markéta Radová.

Projekt výstavby lanovky by mohl být rozdělen do tří samostatných úseků. Hlavní trasa, tedy propojení Dolní oblasti Vítkovic s ostravskou zoo, by měla na základě prvotních údajů stát 611 milionů korun a spojit tyto turistické cíle do 12 minut jízdy. Další trasa by mohla propojit území Nové Karoliny s Dolní obasti Vítkovic a třetí by podle projektantů mohla vést přímo nad zoologickou zahradou. Lanovka s kapacitou 8-10 osob v kabince může podle projektantů za hodinu přepravit nejméně 800 osob, je možné počítat až s 1600 osobami za hodinu.

Rozvoji města pomůže kromě lanovky i lesopark

Mezi projekty, které vedení města považuje pro rozvoj Ostravy za důležité, patří kromě lanové dráhy také komplexní přeměna náměstí Republiky včetně řešení dopravy v této oblasti, revitalizace některých území určených k relaxaci, jako jsou Výškovické rybníky, Pustkovecké údolí či lesopark Benátky a Hulvácký kopec.

Mám zafixováno, jak lanovka v Ostravě vozila uhlí. Myslím si, že k tomuto městu patří. A jestli je to drahé? Nevím, co je drahé, co levné. Když se chce, všechno se zvládne.
Jarek Nohavica
písničkář

Podle primátora Tomáš Macury (ANO) budou projekty strategického rozvoje města stát řádově miliardy korun. Město ale nepředpokládá, že by je hradilo pouze z rozpočtu, ale i prostřednictvím evropských dotací nebo ve spolupráci se soukromým sektorem.

  • Farmu pro vzdělávání dětí v oblasti zemědělství a ekologie, víceúčelovou sportovní halu nebo třeba veřejné toalety v centru navrhují obyvatelé Ostravy, kteří se zapojili do přípravy nového strategického plánu rozvoje města. Od počátku roku se k tvorbě plánu připojilo téměř 18 000 lidí, kteří mohli své náměty městu přes speciální webové stránky zasílat do konce listopadu. 
  • Mnohé projekty, které lidé navrhují, vzešly i z podnětů odborníků nebo patří mezi akce připravované městem. Jde například o zklidnění dopravy v Opavské ulici v Porubě, projekt veřejného sdílení kol ve městě nebo rekonstrukce Domu kultury města Ostravy včetně přístavby koncertní haly.
  • Strategický plán Ostravy vzniká na léta 2017 až 2023.

Lanová dráha má prozatím ve městě příznivce, ale i kritiky, kteří poukazují na jeho nákladnost. Mezi jeho podporovateli je třeba i písničkář Jarek Nohavica. Plán na lanovku v Ostravě má přitom souvislost s historií. Od 80. let 19. století vzniklo ve městě postupně více než 10 nákladních lanovek, které vozily uhlí.

  • Lanovky ve městech nejsou ničím novým. Ostravě může být inspirací například kabinková lanovka v německém městě Koblenz, kde křižuje řeku Rýn, další je například ve francouzském Lyonu, v americkém Portlandu a v dalších městech. Příklady se najdou i v Česku – lanovka na Petřín v Praze z osmdesátých let nebo ta teprve pět let stará v Ústí nad Labem, kde spojuje obchodní centrum a zámeček Větruše.
  • Nedokončený je záměr vybudovat lanovku v lázeňských Karlových Varech. O nové lanové dráze uvažuje i Praha. Měla by spojit Barrandov s Novými Butovicemi, které odděluje Prokopské údolí.
  • V Brně se hovoří například o turistické lanovce na Špilberk. Bývalý primátor Roman Onderka přišel rovněž s nápadem, že by lanová dráha mohla vést ze zastávky Pisárky do univerzitního kampusu v Bohunicích. Stavba za asi 200 milionů by podle něho mohla být alternativou přetížené městské hromadné dopravy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 5 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 8 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 9 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 10 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 11 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 12 hhodinami
Načítání...