Zatím stále není jisté, zda stavba bude potřebovat nový posudek EIA. Podle ředitele Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy je to velmi pravděpodobné. „To, proč to nevíme jistě, je fakt, že pořád probíhají jednání s Evropskou komisí, která vede ministerstvo životního prostředí. Z pohledu ŘSD a ministerstva dopravy se snažíme apelovat na zdravý rozum a říkat, jestli se možná něco neposoudilo v minulosti, tak to pojďme doposoudit teď. Ale je otázkou, zda nové opakování EIA bude smysluplné a věcné,“ uvedl Kroupa.
Podle něj stále pokračují výkupy pozemků na stavby obchvatu. Na jedné polovině projektu stát získal už 80 procent plochy, na druhé části však zatím disponuje pouze 20 procenty. Obchvat Českých Budějovic se má stát součástí dálnice D3. Na ni bude od jihočeské metropole směrem k rakouským hranicím navazovat D4. Ale i tato komunikace zřejmě bude muset mít nový posudek EIA.
„Budeme navrhovat materiál do vlády tak, abychom mohli dělat kroky v té přípravě paralelně. To znamená, abychom ten čas na přípravu EIA neztratili, ale že bychom mezi tím mohli vykupovat pozemky,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok (ANO) při inspekční cestě ke stavu D3 v okolí Českých Budějovic.
Problémy s posudky na životní prostředí, které EU nechce uznávat, má v Česku 98 dopravních staveb zhruba za 130 miliard korun. Jde o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do Unie.