Chomutov si ponechá trolejbusy, i když v Jirkově skončí

Nedlouhá tradice trolejbusové dopravy v Chomutově nezanikne. Poté, co se rozhodl zrušit svoji část provozu sousední Jirkov, jednali i chomutovští zastupitelé o možnosti trolejbusů se vzdát. Návrh však zamítli. Vliv patrně mělo i upozornění ředitele Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova, že pokud by město chtělo kupovat nová vozidla náhradou za nejstarší trolejbusy za evropské dotace, dostalo by je pouze, když by opět nakoupilo trolejbusy.

První trolejbus svezl cestující mezi Chomutovem a Jirkovem v létě 1995. Jirkovští zastupitelé však rozhodli, že se o necelých 22 let později od trolejbusové sítě odstřihnou. Zda se k nim na počátku příštího roku nepřidat, probírali i chomutovští zastupitelé - takový krok ale neschválili. Pro zachování byla v pondělí večer většina zastupitelů, proti nikdo, pouze dva se zdrželi.

Zastupitelé takto hlasovali navzdory tomu, že zastupitel, radní a předseda představenstva dopravního podniku Jaroslav Komínek (KSČM) nedávno napsal do chomutovského radničního věstníku, že považuje provoz trolejbusů za neudržitelný. 

Opozičním chomutovským zastupitelům ovšem chyběla hlubší ekonomická analýza a perspektiva trolejbusů ve městě. „Postrádám předpověď, jak to bude do budoucna,“ uvedl bývalý primátor Jan Mareš (ČSSD).

Jirkov zdůvodnil konec trolejbusů penězi, i když na autobusy dotace nejsou

V diskuzi na jednání zastupitelstva vystoupil i ředitel dopravního podniku, který obsluhuje obě města trolejbusovou a autobusovou dopravou. Ředitel Petr Maxa přiznal, že trolejbusová doprava je dražší než autobusová. Upozornil taky, že při obnově trolejbusového vozového parku je možné získat evropskou dotaci  opět jen na trolejbusy. „Jedná se tak o možnost obnovit po letech vozový park,“ podotkl Petr Maxa.

Jirkov se rozhodl, že od 1. ledna příštího roku přestanou trolejbusy ve městě jezdit, protože jejich provoz považují zastupitelé za drahý. „Na provoz vychází nejlépe autobusy,“ řekl po rozhodujícím hlasování starosta Radek Štejnar (ČSSD). Roli sehrál i stav vozového parku, protože deset z šestnácti trolejbusů Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova jezdí ve městech od samého počátku, tedy již přes dvacet let.

O rušení trolejbusů uvažovaly i Mariánské Lázně a Ústí nad Labem

Rozmach trolejbusových provozů v Československu nastal v 80. letech po ropné krizi, která změnila pohled na dosavadní trend rozvoje městských autobusových systémů. Tehdy totiž zanikaly tramvajové i některé starší trolejbusové provozy.

V posledních letech však hned několik měst uvažovalo o zrušení trolejbusů. Nejdále se úvahy o ukončení jejich provozu dostaly v Mariánských Lázních. Bývalé vedení města prosazovalo jejich útlum a naznačovalo i možné zrušení. Nahradit je měly autobusy. „Emisní limity dnešních autobusů jsou už takové, že to není velký rozdíl,“ tvrdil bývalý starosta Zdeněk Král (ODS).

S kritikou se setkala i myšlenka někdejšího vedení Mariánských Lázní místo trolejbusů pořídit autobusy na elektrický pohon. Trolejbusy se nakonec v roce 2014 staly ve městě jedním z předvolebních témat. Loni město původní rozhodnutí přehodnotilo. Letos v březnu potom zastupitelé schválili žádost o dotaci na nákup nových trolejbusů s bateriovým pohonem, které budou zajíždět i do míst mimo trolejovou síť.

Mariánské Lázně
Zdroj: ČT24/Vojtěch Rejl

Jistá nebyla ani budoucnost provozu trolejbusů v Ústí nad Labem. Městskému dopravnímu podniku se dlouho nedařilo sehnat peníze na obnovu vozového parku. Jednou z možností tak byl i zánik trolejbusové dopravy v krajském městě. Nakonec však dopravní podnik dostal evropskou dotaci, a tak nakoupil 26 nových trolejbusů, čím hrozbu zániku provozu zažehnal.

obrázek
Zdroj: ČT24