Chomutov si ponechá trolejbusy, i když v Jirkově skončí

Nedlouhá tradice trolejbusové dopravy v Chomutově nezanikne. Poté, co se rozhodl zrušit svoji část provozu sousední Jirkov, jednali i chomutovští zastupitelé o možnosti trolejbusů se vzdát. Návrh však zamítli. Vliv patrně mělo i upozornění ředitele Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova, že pokud by město chtělo kupovat nová vozidla náhradou za nejstarší trolejbusy za evropské dotace, dostalo by je pouze, když by opět nakoupilo trolejbusy.

První trolejbus svezl cestující mezi Chomutovem a Jirkovem v létě 1995. Jirkovští zastupitelé však rozhodli, že se o necelých 22 let později od trolejbusové sítě odstřihnou. Zda se k nim na počátku příštího roku nepřidat, probírali i chomutovští zastupitelé - takový krok ale neschválili. Pro zachování byla v pondělí večer většina zastupitelů, proti nikdo, pouze dva se zdrželi.

Zastupitelé takto hlasovali navzdory tomu, že zastupitel, radní a předseda představenstva dopravního podniku Jaroslav Komínek (KSČM) nedávno napsal do chomutovského radničního věstníku, že považuje provoz trolejbusů za neudržitelný. 

Opozičním chomutovským zastupitelům ovšem chyběla hlubší ekonomická analýza a perspektiva trolejbusů ve městě. „Postrádám předpověď, jak to bude do budoucna,“ uvedl bývalý primátor Jan Mareš (ČSSD).

Jirkov zdůvodnil konec trolejbusů penězi, i když na autobusy dotace nejsou

V diskuzi na jednání zastupitelstva vystoupil i ředitel dopravního podniku, který obsluhuje obě města trolejbusovou a autobusovou dopravou. Ředitel Petr Maxa přiznal, že trolejbusová doprava je dražší než autobusová. Upozornil taky, že při obnově trolejbusového vozového parku je možné získat evropskou dotaci  opět jen na trolejbusy. „Jedná se tak o možnost obnovit po letech vozový park,“ podotkl Petr Maxa.

Jirkov se rozhodl, že od 1. ledna příštího roku přestanou trolejbusy ve městě jezdit, protože jejich provoz považují zastupitelé za drahý. „Na provoz vychází nejlépe autobusy,“ řekl po rozhodujícím hlasování starosta Radek Štejnar (ČSSD). Roli sehrál i stav vozového parku, protože deset z šestnácti trolejbusů Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova jezdí ve městech od samého počátku, tedy již přes dvacet let.

O rušení trolejbusů uvažovaly i Mariánské Lázně a Ústí nad Labem

Rozmach trolejbusových provozů v Československu nastal v 80. letech po ropné krizi, která změnila pohled na dosavadní trend rozvoje městských autobusových systémů. Tehdy totiž zanikaly tramvajové i některé starší trolejbusové provozy.

V posledních letech však hned několik měst uvažovalo o zrušení trolejbusů. Nejdále se úvahy o ukončení jejich provozu dostaly v Mariánských Lázních. Bývalé vedení města prosazovalo jejich útlum a naznačovalo i možné zrušení. Nahradit je měly autobusy. „Emisní limity dnešních autobusů jsou už takové, že to není velký rozdíl,“ tvrdil bývalý starosta Zdeněk Král (ODS).

S kritikou se setkala i myšlenka někdejšího vedení Mariánských Lázní místo trolejbusů pořídit autobusy na elektrický pohon. Trolejbusy se nakonec v roce 2014 staly ve městě jedním z předvolebních témat. Loni město původní rozhodnutí přehodnotilo. Letos v březnu potom zastupitelé schválili žádost o dotaci na nákup nových trolejbusů s bateriovým pohonem, které budou zajíždět i do míst mimo trolejovou síť.

Mariánské Lázně
Zdroj: ČT24/Vojtěch Rejl

Jistá nebyla ani budoucnost provozu trolejbusů v Ústí nad Labem. Městskému dopravnímu podniku se dlouho nedařilo sehnat peníze na obnovu vozového parku. Jednou z možností tak byl i zánik trolejbusové dopravy v krajském městě. Nakonec však dopravní podnik dostal evropskou dotaci, a tak nakoupil 26 nových trolejbusů, čím hrozbu zániku provozu zažehnal.

obrázek
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Lidé ve třech obcích Středočeského kraje si vybrali zastupitele

Obyvatelé tří obcí ve Středočeském kraji volili nové zastupitele. Volby se týkaly Dolní Krupé na Mladoboleslavsku a také obcí Líský na Kladensku a Dolní Pohleď na Kutnohorsku. Počet zastupitelů v těchto obcích klesl pod zákonem určenou hranici nejméně pěti.
před 9 hhodinami

Od kufru až po rakev. Web se ztrátami a nálezy funguje deset let

Přes 180 tisíc předmětů se za deset let objevilo na webu eZtráty. Ke svým majitelům se jich vrátila zhruba polovina. Ty ostatní musí instituce tři roky uschovávat, a pokud se nikdo nepřihlásí, připadnou právě jim. V Praze část míří na charitu, některé se draží v aukcích. V hlavním městě ročně evidují až šest tisíc nálezů. Byly mezi nimi i kuriozity – umělý chrup, protéza, kánoe či rakev. Dominují však kufry, kočárky nebo přepravky na zvířata. Část věcí pochází z letiště. Hlásit se o ně mohou lidé na pracovišti v ulici Karolíny Světlé. Přes 560 institucí a firem po celém Česku je zároveň inzeruje na webu eZtráty.
před 10 hhodinami

Zastupitelé v Chrudimi budou jednat o zrušení spádových obvodů škol

Chrudimští zastupitelé budou v pondělí 8. prosince rozhodovat o zrušení čtyř spádových obvodů základních škol. Zavést chtějí jen jeden pro celé město. Podle starosty Františka Pilného (ANO) je hlavním cílem zamezit spádové turistice. Podle něj některé rodiny účelově měnily trvalé bydliště tak, aby se jejich dítě dostalo na preferovanou základní školu. Novinka má platit pro zápisy v roce 2026, které začnou už v lednu. Proti změně se ale ohrazují někteří rodiče. Obávají se losování o místa na školách a nejistoty před zápisy. Své argumenty chtějí vyjádřit i na zastupitelstvu.
před 11 hhodinami

Stavba první části středočeské D3 má územní rozhodnutí

První část dálnice D3 ve Středočeském kraji získala územní rozhodnutí pro stavbu. Zatím je ale nepravomocné a už teď je jisté, že proti němu bude podáno nejméně jedno odvolání. Ředitelství silnic a dálnic s protesty počítá, a to i na dalších úsecích. Přesto pokračuje s přípravami a chce do tří let stavět.
před 22 hhodinami

V Praze hořel pneuservis s veterány, škoda je 200 milionů

V pražských Strašnicích v ulici Třebohostická hořel v noci z pátku na sobotu pneuservis. Hasiči nejprve uvedli, že plameny podle předběžného odhadu napáchaly škodu osmdesát milionů korun, kolem poledne pak číslo více než zdvojnásobili na dvě stě milionů. V prostorech byly automobilové veterány. Na místě nebyl nikdo zraněn. Příčinou požáru byla technická závada na elektroinstalaci, uvedl později policejní mluvčí Richard Hrdina.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
včera v 08:15

Městskou policistku srazilo v Ústí nad Labem už podruhé auto

Strážnici městské policie z Ústí nad Labem, kterou letos v lednu na přechodu pro chodce těžce zranil řidič a z místa ujel, srazilo další auto. Tentokrát to byl řidič v centru města, kterého hlídka kontrolovala. Řidič nerespektoval pokyny a ženu, kterou nejdříve verbálně napadal, posléze i zranil. Policie ho krátce poté dopadla a bude analyzovat kamerové záznamy, které vypoví, jak k celé události došlo a co případně následovalo. Z první srážky měla strážnice zlomenou holenní kost.
5. 12. 2025

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
5. 12. 2025
Načítání...