Zimní spánek stavařů končí, auta tak opět přes Žďákovský most neprojedou

Zimní spánek stavařů končí, auta tak opět přes Žďákovský most neprojedou (zdroj: ČT24)

Na Žďákovský most přes Orlickou přehradu do září nesmějí auta ani chodci. Po zimní přestávce a dočasném otevření se na něj vrátila stavební technika a jeho rozsáhlá oprava bude pokračovat. „Během září letošního roku by se most měl znovu uvést do provozu s minimálním omezením pro dopravu,“ uvedl stavbyvedoucí Jakub Vodňanský.

Úplný konec rekonstrukce Žďákovského mostu stanovili silničáři až na podzim 2017. Tehdy již unikátní oblouková stavba vkročí do druhého půlstoletí své existence. V provozu byl most od 27. dubna 1967, vznikl v době, kdy se stavěla Orlická přehrada a propast překlenul mohutným obloukem o rozpětí 330 metrů. Experti konstrukci považují za mimořádně zdařilou stavebně i esteticky.

Především je ale Žďákovský most sotva zastupitelný z dopravního hlediska. Prochází přes něj silnice I/19, která vede z Plzně přes Tábor do Pelhřimova. Fakticky tedy slouží i jako možné napojení Plzně na vysočinskou část D1. Po zatopení starých mostů přehradní nádrží je Žďákovský most jedinou spojnicí obou břehů Vltavy jižně od přehradní nádrže a severně od Zvíkovského podhradí.

Žďákovský most, který se klene nad přehradní nádrží, byl léta v havarijním stavu a na rekonstrukci čekal déle než půl dekády od okamžiku, kdy ŘSD označilo jeho stav za havarijní. Tehdy taky zakázalo vjezd nákladním autům. Začátek rekonstrukce mostu zprvu odkládali silničáři pro nedostatek peněz. Když se našly, léta se nedařilo dokončit výběrové řízení.