Jihlavský Motorpal je v insolvenci, propouštět prý ale nebude

Krajský soud v Brně zahájil insolvenční řízení s jihlavským výrobcem autodílů Motorpal. Návrh na insolvenci na sebe podala sama firma, jejíž dluhy převýšily 800 milionů korun. Podnik zároveň soudu předložil reorganizační plán, který má podle něj podporu významné části věřitelů. Firma ujistila své zaměstnance, že propouštět nebude, financování své výroby si prý zabezpečila.

Zástupci Motorpalu uvedli, že na rok 2016 mají předjednáno více nových zakázek než před rokem, a proto nehrozí snižování počtu pracovních míst. Propouštění neočekávají ani odboráři v Motorpalu. Mzdy podle nich firma lidem nedluží.

Výrobce vstřikovacích systémů pro dieselové motory a přesných dílů pro automobilový průmysl zaměstnává 1320 lidí. Závody má vedle Jihlavy v Jemnici, Batelově a ve Velkém Meziříčí. V roce 2014 vykázala společnost tržby 1,3 miliardy Kč a ztrátu 29 milionů Kč.

Do potíží dostaly firmu projekty v Číně a pokles obchodu s Ruskem

V roce 2015 čelila firma podle údajů v insolvenčním návrhu propadu tržeb kvůli oddalování projektů v Číně, poklesu objednávek z Ruska i od jednoho z významných zákazníků, který je rovněž navázán na ruský trh. Společnost má více věřitelů. Největší pohledávku představuje syndikovaný úvěr Commerzbank a České spořitelny, který činí zhruba 480 milionů Kč. Změny se rozjely už ve vedení společnosti, na postu předsedy představenstva a generálního ředitele vystřídal Radim Valas Milana Medonose.

Akciová společnost Motoropal by rovněž měla získat nového majitele. Podle předjednaných dohod a po schválení věřiteli a soudem by se stoprocentním vlastníkem akcií Motorpalu měla stát akciová společnost Moto Capital, za níž podle páteční tiskové zprávy stojí podnikatel Gregorz Hóta, dosavadní menšinový akcionář Motorpalu. Jak vyplývá z insolvenčního návrhu, jeho společnost slíbila Motorpalu provozní úvěr.