Hradecký kraj změní podmínky autobusového tendru, zrušit ho odmítl

Královéhradecký kraj bude pokračovat v tendru na autobusové dopravce pro roky 2017 až 2026, který kritizují odboráři. Rada kraje ale na mimořádném zasedání rozhodla, že zadávací podmínky soutěže změní v části řešící odměňování řidičů autobusů. Odbory se chtějí s návrhem nejprve seznámit. Dosud žádaly zrušení tendru a hrozily stávkou.

„Odhlasované změny jsou naše maximum, co můžeme udělat v mezích zákona. Z mého pohledu byl kompromis ze strany kraje dodržen… Je zde prostor pro to, aby dopravce dal solidní nabídku a slušně odměňoval zaměstnance,“ uvedl hejtman Lubomír Franc (ČSSD). Tendr podle kraje nejde zrušit. Při bezdůvodném zrušení soutěže by mu totiž od antimonopolního úřadu mohla hrozit sankce až 40 milionů korun. 

Podle nejvýznamnějších změn v dokumentaci bude muset dopravce stanovit minimální mzdu pro zaměstnance. Ta pak bude pravidelně plně valorizována podle růstu průměrné mzdy v ČR. Dopravci také nově nebudou omezeni maximální hodnotou nákladů na přímé mzdy, zdravotní a sociální pojištění a na pohonné hmoty a oleje. Dostanou tím prostor pro získání peněz na zvýšení mezd.

Kraj zvedl maximální cenu za kilometr

Nově by dopravci také měli mít zaručenu valorizaci i v položkách přímý materiál a opravy. Kraj také zvedl maximální cenu nabízenou za kilometr o 50 haléřů. Celkovou hodnotu zakázky pak zvýšil z 5,55 miliardy korun na 5,65 miliardy.

Úprava podmínek se dotkla i části, která řešila sankce dopadající přímo na řidiče při neplnění jejich povinností. Některé sankce kraj zrušil. Kvůli změněným zadávacím podmínkám pak posunul termín otevírání obálek s nabídkami z 18. ledna na 5. dubna.

Odboráři: Musíme zvážit, co jsme získali

Odborový předák z jablonecké místní organizace BusLine Jiří Kuchynka nevyloučil, že by odbory mohly krajem učiněné změny přijmout. „Musíme zvážit, co jsme získali,“ dodal. V tendru ale podle něj dál zůstávají nesplnitelné podmínky, které ve výsledku odnese řidič autobusu.

Kuchynka upozornil i na minimální mzdu pro řidiče. „Bude si ji určovat dopravce. Každý, kdo chce být v soutěži organizované na nejnižší cenu, tak samozřejmě nedá řidičům 130 korun na hodinu, ale bude se to snažit tlačit dolů,“ upozornil. Minimální mzdu by proto podle něj měl vyhlásit kraj nebo někdo jiný. 

Odborový svaz dopravy je tak podle svého předsedy Luboše Pomajbíka i po rozhodnutí rady kraje přesvědčen, že nejvhodnějším řešením by bylo zrušení tendru a vypsání nového. Konečné stanovisko chtějí odbory vydat v dalších dnech, až si prostudují a porovnají změny v tendru. „Už nyní ale můžeme konstatovat, že nebyl akceptován zásadní požadavek odborů na zapracování nepodkročitelných mzdových, pracovních a sociálních podmínek zaměstnanců,“ uvedl Pomajbík.

Nepomohlo ani jednání s premiérem

Odbory, které jsou ve stávkové pohotovosti, dosud navržené změny odmítaly. Na protest proti tendru 5. ledna část řidičů autobusů v kraji jezdila v reflexních vestách. Změnu nepřineslo ani úterní jednání hejtmana a Pomajbíka s předsedou vlády Bohuslavem Sobotkou (ČSSD). „Nedošlo ke sblížení stanovisek. Premiéra i hejtmana jsem upozornil, že hrozí sociální konflikt,“ řekl po jednání Pomajbík.

V Česku by podle odborářů měla vzniknout jednotná metodika pro autobusové soutěže, podle níž by se měl řídit i hradecký kraj. Dosavadní zadávací podmínky soutěže by podle odborů zakonzervovaly nízkou úroveň odměňování řidičů, která se bez přesčasů a různých příplatků pohybuje kolem 12 500 korun měsíčně.