Parkoviště schované pod zemí a na povrchu místo něj velká pěší zóna. Tak by podle architektů mohlo vypadat prostranství před Terminálem 1 a 2 Letiště Václava Havla. Vyplývá to ze zveřejněného vítězného návrhu architektonické soutěže, kterou vypsal Český Aeroholding ve spolupráci s Institutem pro plánování a rozvoj hlavního města Prahy (IPR) v červnu letošního roku.
Auta u Letiště Václava Havla by se mohla schovat pod zem
„Teď, když přiletíte do Prahy, jako první uvidíte parkoviště. Praha je pro vás parkoviště. V budoucnu přiletím, vyjdu a vidím, že Praha je město,“ vysvětlila jeden ze záměrů soutěže Pavla Melková z Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy.
Spoluautor vítězného návrhu Radek Lampa z ateliéru Rala konstatoval, že auta umístili do spodního podlaží, kde vytvořili druhé náměstí. „Hlavní náměstí nahoře má fungovat pro odpočinek,“ dodal.
Vnitřní prostory letištních hal jsou podle něj na celém světě velmi podobné. Návštěvník začne vnímat cizí zemi až po výstupu z haly. Proto je důležité, aby prostory byly reprezentativní, dodal Lampa.
Změnu dopravy letiště potřebuje. Ročně jím projde už 12 milionů cestujících a toto číslo má dál růst.
Soutěž přinesla výhled pro rok 2030. Pro Český Aeroholding – jako spoluzadavatele soutěže a investora – ale není příliš závazný.
„Samozřejmě je možné, že před realizací přijdeme na spoustu technických nebo stavebních omezení, která bude potřeba řešit. Ale zatím je to vize, kterou bychom rádi uskutečnili,“ říká mluvčí Českého Aeroholdingu Marika Janoušková.
V porotě zasedli vedle odborníků zástupci Aeroholdingu
Už tento týden se investor sejde s autory návrhu a začne se připravovat detailnější studie. Rozvoj letiště je také jednou z priorit připravovaného Metropolitního územního plánu Prahy. Podle Institutu plánování a rozvoje hlavního města do něj vítězná vize dobře zapadá.
V prvním kole soutěže komise obdržela 15 soutěžních návrhů, z nichž vybrala pět nejlepších. Ve druhém kole autorské týmy dále rozpracovaly své koncepty celkového řešení. Vítěze vybrala sedmičlenná porota složená ze zástupců Českého Aeroholdingu a odborné veřejnosti. Druhé místo porota neudělila, o třetí příčku se dělí návrhy Ateliéru D3A a autorského kolektivu CMC Architects a Ateliéru DUA.
Letištěm Václava Havla Praha denně projdou desetitisíce cestujících, za poslední rok jejich počet meziročně vzrostl o 7,5 procenta. Vítězný návrh podle názoru poroty nejlépe přistupuje k reorganizaci dopravy a nové koncepci pro veřejná prostranství před terminály. Návrh přináší myšlenku utlumení povrchové dopravy s upřednostněním chodců.