Česká republika se zapojila do testování nouzového systém eCall, který v případě dopravní nehody automaticky kontaktuje evropskou tísňovou linku 112. Podle rozhodnutí Evropského parlamentu má být toto vybavení od roku 2018 povinně ve všech nových typech vozů vyráběných v celé Unii. Firmy z celé Evropy ověřovaly systém v Ostravě.
Výrobci aut a záchranáři testují systém, který automaticky ohlásí nehodu
Cílem testu je ověřit funkčnost vyvíjených systémů, které mají v budoucnu napojit havarovaná auta na linku 112 a umožnit rychleji a efektivněji zachraňovat životy a zmírňovat následky nehod.
Výrobci testují v Ostravě svá řešení
„Máme tady testovací platformu, která umožňuje, aby výrobci ověřili svá řešení prakticky v reálném telekomunikačním prostředí,“ uvedl specialista na tísňové volání z generálního ředitelství hasičů Jan Urbánek. Testy organizuje profesní organizace pro inteligentní dopravní systémy v Evropě a Evropský institut pro telekomunikační normy. Probíhají celý týden v Dolní oblasti Vítkovice.
Systém eCall tvoří elektronické zařízení zabudované do auta, které v případě silného nárazu automaticky odešle na tísňovou linku základní data - GPS souřadnice, typ vozu a paliva, čas nehody, počet cestujících, informaci, jestli se vystřelily airbagy. Aktivovat se může také mechanicky. Po aktivování systému mohou dispečeři pomocí mikrofonu navázat s pasažéry auta, pokud jsou schopni komunikovat, také hovor.
Podle Urbánka zkrátí automatické určení polohy havarovaného vozidla dojezdové časy. „Systémy využívají satelitní navigace a poloha se nám ihned zobrazí na mapě. Určení místa nehody nám mnohdy zabere dost času, protože účastníci nehod bývají dezorientováni, nejsou schopni místo popsat. Další technické údaje nám umožní se na zásah předem připravit a zefektivnit ho,“ dodal Urbánek.
ECall má zachránit v Evropě 2,5 tisíce životů ročně
V případě, že dojde k automatické aktivaci systému a řidič není schopen komunikovat, mohou záchranáři díky získaným údajům ihned vyrazit k nehodě. Podle odhadů evropských expertů má zavedení systému eCall zachránit v Evropě dva a půl tisíce životů ročně, zmírnit následky u desetitisíců dalších účastníků havárií, snížit riziko sekundárních nehod i náklady záchranářů.
Kritici upozorňují na riziko zneužívání dat. Systém dostal i českou variaci ceny Velkého bratra. Podle schválených pravidel se ale nebudou moci informace z těchto černých skříněk předávat dál a výrobci musí zajistit, aby je bylo možné trvale smazat. „Máme potvrzeno, že systém bude zabezpečen před zneužitím,“ řekl také náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký.
Europoslanci schválili povinnost vybavovat od března roku 2018 všechna nová auta elektronickým záchranným systémem letos v dubnu. Platit mají pro všechny automobilky v Unii. Později by měla být jednotka zabudována i v nákladních autech.