Splátka dluhu. Valašsko uctilo svého „Edisona“ a spolutvůrce Slovenské strely

Josef Sousedík – „valašský Edison“, který se podílel na konstrukci věhlasného vlaku Slovenská strela, řídil meziválečný Vsetín a coby odbojář zemřel rukou nacistů – se symbolicky vrátil do rodného kraje. Na Valašském Slavíně v rožnovském skanzenu mu odhalili pomník, který uctívá jeho památku.

Do Sousedíkova životního příběhu se projektují trpké osudy československých dějin v první polovině minulého století. Narodil se v roce 1894 v rodině chudého stolaře a původně se vyučil zámečníkem. Mezi světovými válkami ale proslul jako „valašský Edison“; nejprve opravoval elektrické přístroje, brzy založil na okraji Vsetína vlastní továrnu.

První patent přihlásil Sousedík v roce 1920 a celkem jich měl na kontě více než čtyřicet. „Na podvozku Tatry postavil elektromobil,“ přibližuje otcův odkaz Tomáš Sousedík. „Jeho vynález byl ojedinělý v tom, že šlo o první hybridní elektromobil v Evropě a pravděpodobně i na světě. Jezdil s ním i do práce a jen technické a finanční okolnosti zabránily sériové výrobě.“

Spojit Prahu s Bratislavou

Zřejmě nejvýraznější stopu ale zanechal valašský konstruktér v železniční dopravě. Zásadním způsobem se podílel na sestrojení legendárního vlaku z kopřivnického koncernu Ringhoffer-Tatra, který jako spoj Slovenská strela přiblížil meziválečnou Prahu Bratislavě a dokázal vyvinout bezmála 150kilometrovou rychlost.

Višňově červený stroj s moderním aerodynamickým designem, za kterým stál šéf kopřivnické Tatry Hans Ledwinka, opatřil unikátním, elektromagnetickým přenosem výkonu. „Byl pověřený pohybovým ústrojím a měl na to asi osm měsíců. Původně projektoval na dieslový pohon, ten se ukázal jako příliš hlučný a ještě za běhu se měnil na benzinový,“ uvádí Sousedíkův syn.

„Pro rychlý rozjezd je výhodný elektrický přenos výkonu, ale při vyšších rychlostech je výhodnější ten mechanický,“ přiblížil před časem ředitel Železničního muzea NTM Jiří Střecha. „Slovenská strela to měla udělané tak, že zhruba do osmdesáti kilometrů převládal ten elektrický přenos výkonu a pak se vlastně automaticky postupně odpojil elektrický přenos výkonu a zůstal pouze mechanický.“

Expres, který představoval vrchol modernizace prvorepublikové železniční dopravy, skončil v depu po roce 1939 a dnes patří do sbírek Regionálního muzea v Kopřivnici. Od roku 2010 je zařazen mezi národní kulturní památky.

Slovenská strela
Zdroj: Jaroslav Ožana/ČTK

V čele Vsetína

Ač zprvu nepolitický člověk, angažoval se také v regionální politice. V roce 1927 se stal vsetínským starostou, funkci vykonával až do konce první republiky a po březnu 1939 se zapojil do odboje. Traduje se, že ve snaze odhalit síly valašských jednotek SS oblékl uniformu nacistického generála a jednotku podrobil falešné inspekci.

Poprvé byl zatčen v prosinci 1939, podruhé v červenci 1940, kdy strávil půl roku ve vězení v Brně. Po třetím zatčení byl 15. prosince 1944 při výslechu zastřelen. Edvard Beneš mu udělil Válečný kříž in memoriam, komunisté ovšem Sousedíkův odkaz ignorovali a jeho rodina čelila perzekuci.

Pocty se mohlo jméno valašského technika dočkat až po roce 1989, nyní v ní pokračuje i odhalení pomníku na Valašském Slavíně, čestném pohřebišti osobností, které se zasloužily o rozkvět a povznesení Moravského Valašska. Spočívá zde například běžec Emil Zátopek, skokan na lyžích Jiří Raška nebo autor Broučků Jan Karafiát. Sousedík, jedna z nejvýznamnějších osobností vsetínské historie, až dosud náhrobek neměl; jeho tělo bylo zpopelněno a urna s popelem se ztratila.

Autorem pomníku je vsetínský akademický sochař Miroslav Machala. „Je pro mne čest, že právě můj návrh byl vybrán k realizaci,“ uvedl Machala, který náhrobek znázorňující řez elektromotorem tesal z božanovského pískovce, včetně nápisu: „Josef Sousedík, valašský Edison a vlastenec.“

Otec byl humanista, pravověrný demokrat, přítel Tomáše Bati i Tomáše Masaryka. Byl nepohodlný oběma totalitám, jak té nacistické, tak té komunistické.
Tomáš Sousedík
syn Josefa Sousedíka

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 3 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 6 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 8 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 9 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 19 hhodinami

Přes Frýdlantské mosty v Ostravě opět jezdí tramvaje

Dopravní podnik Ostrava (DPO) obnovil tramvajový provoz přes Frýdlantské mosty. Pro cestující městské hromadné dopravy tak po zhruba pěti měsících skončila výluka. Další etapy modernizace dopravního uzlu ale pokračují. Nové nástupiště na náměstí Republiky bude hotové až za několik měsíců.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami
Načítání...