Firma ČKD Praha DIZ, která se podílela na výstavbě tunelového komplexu Blanka, vyzvala Prahu ke smírčímu řízení kvůli údajnému dluhu za stavbu tunelu. Uvedl to mluvčí firmy Karel Samec. Praha firmě, která dodávala technologie, má dlužit asi 600 milionů korun. Vyjádření Prahy zatím není k dispozici. Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) již minulý týden připustil, že smírčí řízení je možné.
ČKD chce kvůli dluhům za Blanku smírčí řízení s Prahou
„ČKD Praha DIZ nechce nyní v žádném případě předjímat výsledky tohoto smírčího jednání a z nich případně vyplývající kroky. Nad rámec tohoto prohlášení proto nebude do doby ukončení smírčího jednání další informace komentovat,“ sdělil Karel Samec.
Asi šestikilometrový tunelový komplex se otevřel letos v září po osmi letech budování a se čtyřletým zpožděním. Stavba, která je součástí vnitřního okruhu města, i s napojením na Strahovský tunel stála městskou pokladnu 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard více, než bylo původně plánováno.
Firma už loni žádala od Prahy 600 milionů
Nevypořádané platby za stavbu a technologie tunelu Blanka jsou dlouhodobým problémem. O možnosti arbitráže mezi Prahou a firmou ČKD Praha DIZ se poprvé začalo veřejně mluvit vloni, kdy firma po městu žádala právě 600 milionů korun.
Znovu o případné žalobě diskutovala v březnu rada města, a to v souvislosti s výměnou kabelů v tunelu poškozených vodou. Po sérii smírčích řízení nakonec obě strany podepsaly memorandum, v němž se zavázaly, že společně dovedou stavbu k otevření.
ČKD se v současné době stará o zkušební provoz tunelu, na starosti má i jeho údržbu. Zaměstnanci ČKD rovněž sledují provoz a dění v tunelu. Správu Blanky by měla mít firma na starosti jeden rok.
Rozhodčí soud řešil spory Prahy s Metrostavem a s IDS
Rozhodčí soud řešil už vloni spory mezi Prahou a stavební firmou Metrostav o nezaplacené miliardové faktury za Blanku. Stejný soud vynesl v létě rozsudek i ve sporu se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).
Blankou projel k začátku října milion aut. Strana zelených a neziskové organizace trvale kritizují magistrát za to, že chybí návazná dopravní opatření. Problémy s dopravou jsou mimo jiné v Praze 6.