Rok od sesuvů půdy na jižní Moravě obyvatelé Pavlova a Dolních Věstonic stále marně čekají na opravu silnice. Cesta mezi obcemi, pod kterou se loni v září utrhl svah, přitom měla být průjezdná už v únoru. Začátek prací zpozdilo čekání na dotaci, o kterou mohly Dolní Věstonice požádat až nyní.
Sesuv silnice vystavil stopku autům. Čekání na dotaci zase opravám
Nejprve se mluvilo o zpevnění silnice, nákladech v řádu milionů a zprovoznění cesty na přelomu roku. Pavlov a Dolní Věstonice se ale ani rok po sesuvech půdy znovuotevření spojnice nedočkaly.
„Vláda nám v listopadu 2014 slíbila finanční podporu. Bylo řečeno, že do poloviny února bude vypracován dotační program. Od té doby jednáme s ministerstvem životního prostředí. Zatím můžeme jen vyvěsit zadávací dokumentaci pro výběr projektanta,“ postěžovala si místostarostka Dolních Věstonic Jaroslava Rajchlová (nez.).
Ukázalo se totiž, že než bude možné na silnici pustit auta, musí dojít ke zpevnění nestabilního svahu. Konečný účet za práce, které ještě ani nezačaly, se vyšplhá odhadem k padesáti milionům. A než ministerstvo otevřelo dotační titul, nemohla obec dělat v podstatě nic.
Podle ministerstva životního prostředí žádost o dotaci zdržely problémy s dotačním programem. K němu měly připomínky ministerstvo financí i fond životního prostředí a MŽP ho muselo několikrát upravit. „MŽP si je vědomo zdlouhavosti a komplikovanosti celého procesu, a proto aktuálně pracuje na dokončení programu pro případ živelních pohrom, který by byl připraven k rychlému, operativnímu použití v případě podobných povodňových škod,“ uvedla Jana Taušová z tiskového oddělení ministerstva.
Výsledek je ovšem pro Věstonické nepříjemným překvapením. „Vůbec mě nenapadlo, že to bude trvat tak dlouho. Zavřený je úsek v délce zhruba půl kilometru a kvůli tomu musí občané místo objíždět zhruba patnáctikilometrovou trasou," dodala Rajchlová.
Místní vinař Ladislav Langr ví, o čem místostarostka mluví. Pod Pavlovem má vinici, právě probíhá sklizeň. „Musím uzavírku objíždět po polní cestě. Po silnici bych tu byl za 15 minut, teď mi to trvá tři čtvrtě hodiny,“ přiblížil Langr. „Nejvíc nás mrzí, že rok uplynul a nic se neděje,“ dodal.
Obec se až nyní dostala do fáze, kdy může vybrat projektanta. Kdy bude silnice zprovozněna, si vedení věstonické radnice po předchozích peripetiích netroufá říct. Odhadem by se tak mohlo stát za další rok.
A země se dala do pohybu….
Intenzivní déšť před rokem zvedl hladiny jihomoravských řek, ale také podmáčel svahy. A země se dala do pohybu. Jako první se utrhl právě věstonický svah, který 14. září 2014 zasypal dva karavany v rybářském kempu. Jedna žena byla zraněna a na silnici, která v sesutém svahu vede, se objevil zákaz vjezdu.
Už o den později hasiči evakuovali v obci Strachotín na Břeclavsku obyvatele asi deseti rodinných domů. I nad nimi začal po deštích ujíždět svah. Podobné problémy se později objevily i v Bulharech, kde čekala evakuace také několik rodin. Sesuvy si vyžádaly nasazení stovek hasičů a desítek kusů techniky včetně speciální. Jihomoravský hejtman vyhlásil v postižených obcích na 30 dní stav nebezpečí.
Sanace strachotínského svahu trvala jen několik týdnů, poté se mohly evakuované rodiny vrátit domů. Zajištění svahu v Bulharech se naopak protáhlo až do dubna. Stavbaři totiž museli odklonit řeku Dyji, vybudovat pro ni nové koryto a teprve potom zajistit stabilitu svahu, na kterém rodinné domy stojí.