Praha by mohla o polovinu zvýšit počet parkovacích míst P+R

Hlavní město má vytipováno šest lokalit s více než 1700 místy, které by mohly fungovat jako záchytná parkoviště P+R pro mimopražské lidi dojíždějící za prací. Nová místa by Praha zajistila od soukromých parkovišť, město jinak s budováním nových stání letos nepočítá.

Důvodem, proč chce Praha zapojit také soukromá parkoviště, je nedostatečný počet míst na těch současných. „Každé takové místo je pro Prahu důležité,“ uvedl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Praha má podle výroční zprávy Technické správy komunikací (TSK) šestnáct záchytných parkovišť P+R s celkovou kapacitou přes 3000 stání. Parkoviště na okrajích města, která slouží zejména lidem dojíždějícím do Prahy za prací, jsou ale trvale přeplněná. Nové lokality by mohly přinést dalších více než sedmnáct set míst.

Do provozu se mohou zapojit rychle, potřeba jsou u nových stanic metra

Praha prostřednictvím TSK již s každým provozovatelem či majitelem o možnosti zapojení jejich parkoviště do systému P+R předběžně diskutovala. V případě nastavení pravidel je tak možné rychle plochy zprovoznit, jelikož jsou již zkolaudovány pro parkování vozidel.

Mezi vytipovaná místa patří například parkoviště u stanice metra A Veleslavín. V posledních měsících se diskutovalo právě o chybějících parkovacích kapacitách u nově zprovozněných stanic této linky metra. Další místa jsou ale vyhlédnutá i na trase B, a to u stanic Vysočanská, Nové Butovice a Zličín, a na trase C pak u stanic Pražského povstání a Letňany. Nejvíce by jich přibylo v Letňanech, tady je však možnost užívání omezena 25 dny v roce. Náklady na jedno parkovací místo by byly 500 až 2500 korun za měsíc.

Nové by mohlo vzniknout na Chodově, ale plán se Smíchovem padnul

Podle Dolínka je nyní nejblíže začátku výstavby nové P+R na Zličíně. Konkrétní termín ale není jasný. „Radnice proti parkovišti není. Je potřeba se ale dohodnout s jedním vlastníkem pozemku, pak budeme moci na Zličíně investovat,“ řekl.

Podle údajů z EIA, v jejímž rámci se posuzuje vliv stavby na životní prostředí, by další hlídané parkoviště s více než tisícovkou míst mohlo v příštích letech vzniknout také na Chodově, který patří s Letňany k nejvytíženějším oblastem. Naopak z plánu postavit P+R na Smíchově sešlo.

Parkoviště označená P+R („zaparkuj a jeď“) jsou zahrnuta do systému Pražské integrované dopravy. Cena za stání na parkovištích P+R činí 20 korun. Podle údajů TSK jsou nicméně tato parkoviště z hlediska provozních nákladů pro město dlouhodobě ztrátová. Z ekonomické bilance vyplývá, že Praha vloni na správě stání prodělala přes 14 milionů korun.