Praha bude testovat malou tramvaj Evičku

Zaměstnanci pražského Dopravního podniku zkompletovali prototyp zcela nové tramvaje, která by se v nejbližších týdnech měla zkušebně objevit v ulicích hlavního města. Nízkopodlažní jednovozová tramvaj se jmenuje EVO 1, ale přezdívá se jí Evička. Je mnohem menší než stávající pražské tramvaje a navazuje na klasický typ T3.

Nová tramvaj je kompletně českým výrobkem. Na rozdíl od většiny nově vyvíjených nízkopodlažních tramvají je mnohem menší a pouze jednočlánková. Její autoři říkají, že zaplňují mezeru na trhu. Rudolf John, manažer firmy, která se na vývoji podílela, vidí její využití hlavně v menších městech. Použitelá ale podle něj je i ve větších městech, a to dokonce ve špičce, protože dva vozy se dají spřáhnout za sebe.

Tramvaj vyvinulo konsorcium několika firem, ale zkompletovali ji v opravnách pražského Dopravního podniku, který se na vývoji podílí. Svým pojetím nová tramvaj duševně navazuje na klasickou pražskou T3. V Praze ale zatím bude jezdit jenom zkušebně. Podle ředitele Dopravního podniku Praha Jaroslava Ďuriše to budou zkoušky nejprve bez cestujících a v závěru i s cestujícími. „Předpokládáme, že by se cestující v Praze touto tramvají mohli svézt v říjnu,“ uvedl Jaroslav Ďuriš.

Výhodou vozu jsou i čtvery dveře. Díky nim by měli cestující rychleji vystoupit a nastoupit. Zajímavý je i systém klimatizace, která je spřažena s topením. Klimatizovaná bude nejen kabina řidiče, ale i prostor pro cestující a teplota bude nastavena na zhruba 23 stupňů Celsia. Tu by mělo automatické zařízení udržovat jak v zimě, tak v létě. 

Pokud se koncept tramvaje ve zkouškách osvědčí a bude o ni zájem, hostivařská opravna tramvají pražského Dopravního podniku by se na sériové výrobě podílela. A Dopravnímu podniku by pak plynul i podíl na zisku.

V Liberci jezdí tramvaj stejného typu, je ale dvoučlánková. Je označena EVO 2.

Po Praze bude dočasně v rámci testování jezdit jenom jeden prototyp tramvaje. S tím, že by Dopravní podnik následně koupil víc tramvají EVO 1, se nepočítá. Ještě má totiž dostat 127 už objednaných tramvají T15.

Kontraktu na dodávku tramvají T15 se v roce 2013 věnoval David Havlík v pořadu Reportéři ČT.

Své kupce si nová tramvaj EVO 1 bude muset najít. Výrobce sází na poměrně nízkou cenu asi 20 milionů korun. Pro srovnání - cena tramvaje T15 je asi 70 milionů korun.