Opravy uzavřely dálniční mosty v Ostravě. Řidiče čeká řada komplikací

Ostrava - Začaly opravy dvou mostů dálničního sjezdu v Ostravě-Přívoze, které jsou v havarijním stavu. Oba jsou od pondělního rána uzavřeny. Tisíce řidičů musí jezdit objížďkou, která je zatím navádí na ulici Mariánskohorskou. Tato důležitá ostravská tepna se ale na počátku července začne také opravovat. Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla ještě není pevně rozhodnuto, kudy pak objízdné trasy povedou. Mosty budou neprůjezdné asi tři měsíce.

„Po pondělním uzavření obou mostů povede objízdná trasa po silnici I. třídy číslo 56 a dalších dvou silnicích II. třídy, mimo jiné v Ostravě po ulici Mariánskohorská,“ informoval mluvčí ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. To se ale v průběhu oprav ještě změní.

Počátkem července se uzavře také Mariánskohorská

Kraj a město totiž naplánovaly na letošní léto celou sérii oprav silnic. Vedle rekonstrukce křižovatky U vodárny bude zvlášť významnou komplikací oprava povrchu Mariánskohorské ulice v termínu 7. července až 13. září. Bude tedy probíhat i souběžně s uzavřením mostů v Přívoze. Investorem je Moravskoslezský kraj, který tvrdí, že kompletní výměnu asfaltu a podloží odsunout nemůže. „Kvůli financování této akce z evropských dotací musí stavba proběhnout v plánovaném termínu,“ řekl náměstek hejtmana kraje Daniel Havlík z ČSSD. Připustil, že není vyloučeno, že dojde i k úplným uzavírkám. Podotkl, že oprava mostů měla začít dříve a měla trvat kratší dobu.

I když se bude opravovat celý uzel ostravských komunikací, podle kraje i města by to Ostrava měla zvládnout bez kolapsů. „Komplikace rozhodně nastanou, zvlášťě v době prázdnin, ale věříme, že bude stále dostatek objízdných možností,“ uvedl Havlík. „Vycházíme také z toho, že v letních měsících městem jezdí až o třetinu méně aut než jindy,“ řekl náměstek primátora Ostravy Ivo Hařovský z ČSSD.

Práce potrvají 100 dnů a budou stát 49 milionů

Náklady na opravu mostů, které firma Eurovia postavila před necelými šesti lety, dosáhnou téměř 49 milionů. Podle odhadů z podzimu minulého roku měly stát 20 milionů a trvat dva měsíce. Podle současného harmonogramu potrvají sto dnů. „Postupně jsme získávali podrobnější informace o stavu obou mostů, ze kterých vyplynulo, že nezbytných prací bude muset být provedeno mnohem více,“ vysvětlil Jan Rýdl. Zdůraznil, že neřešení havarijního stavu by mohlo vést ke zřícení mostů. Organizace vychází z několika expertních posudků, provedla zkušební vrty i zátěžové zkoušky. „Nyní máme detailní projekční přípravu ke každé činnosti,“ dodal Rýdl.

Podívejte se také na speciální vysílání k tématu z Ostravy:

Studio ČT24

Na mostech probíhaly přípravné práce od minulého týdne, kdy na místo přijela vrtná souprava. Pracovníci firmy pomocí vrtů odebírají vzorky z podloží. Nevhodný materiál v náspech je podle Rýdla hlavní příčinou postupující destrukce obou mostů. „Ten materiál je špatný, vlivem času a vlhkosti bobtná a tlačí mostovky mezi sebou jako obrovský lis. Proto ho musíme vybagrovat, odtěžit a vyměnit,“ popsal mluvčí. Jde asi o pět tisíc kubíků materiálu. Dále je potřeba vyměnit ložiska a mostní uzávěry. „Je to velká a náročná oprava,“ uvedl Petr Bobáň z vybrané firmy Colas.

Opravy platí stát, ale bude je soudně vymáhat po zhotoviteli - společnosti Eurovia. Ta odmítá reklamaci mostů uznat. Tvrdí, že stát se nedostatečně staral o údržbu. A také argumentuje tím, že použila takzvaný studený odval, který byl uveden v zadávacích podmínkách zakázky. To ale Ředitelství silnic a dálnic odmítá.