Auta z centra České Lípy hned tak nezmizí. Plánovaný obchvat totiž zatím dál zůstává jen na papíře. Město potřebuje k jeho výstavbě pozemky pod nevyužívaným železničním nádražím. Jednání s Českými drahami ale zatím nikam nevedla. „Je důležité, aby ty pozemky vlastnilo město a samo si rozhodlo, jaké stavby a budovy se tam budou nacházet,“ říká místostarosta České Lípy Jiří Kočandrle.
České dráhy chtějí za nádraží šedesát šest milionů korun. Jenže podle města je to příliš, protože prý v ceně nejsou zahrnuty další náklady, které s nádražím bude Česká Lípa mít. Jde hlavně o ekologickou očistu. „Téměř sto let se tam provozovalo nádraží, z toho padesát let nádraží nákladní. Vozil se tudy uran, takže ta země bude určitě kontaminovaná. Byla tam i zásoba oleje,“ popisuje situaci opoziční zastupitelka České Lípy Jana Rychtaříková. „Parní lokomotivy měly ztrátové mazání, čtyři litry oleje na sto kilometrů. Prostým odhadem tak můžeme říct, že tam jsou v zemi možná až desítky tun ropných látek,“ doplňuje Jiří Kočandrle.
České dráhy ale o snížení ceny nechtějí ani slyšet. Hodnotu nádraží a přilehlých pozemků stanovil odborný znalec. A pod jeho posudek prý dopravce jít nemůže. „Měli jsme několik možností, například prodej pozemků postupně či splátkový kalendář a nadále budeme jednat o možnosti realizovat tento prodej,“ tlumočí stanovisko ČD jejich mluvčí Petr Šťáhlavský.
Město chce staré nádraží koupit od roku 2004. Od té doby proběhla již tři kola jednání, ale bez výsledku.
