Nová lanovka na Sněžku má sloupy i část horní stanice

Pec pod Sněžkou – Nové sloupy na svahu Růžové hory a ocelová konstrukce nové horní stanice – takové jsou výsledky první stavební sezony po zrušení staré lanovky z Pece pod Sněžkou na Sněžku. Nové sloupy na spodním úseku lanové dráhy dosadila stavební firma s pomocí vrtulníku v minulém týdnu, do Vánoc už se ale dělníci do horského terénu nevydají – zatím budou pracovat na nové dolní stanici v Peci.

Vrtulník, který dosadil sloupy pro novou lanovku, je v posledních měsících v Peci pod Sněžkou častým hostem. Kvůli požadavkům ochranářů i náročnému terénu se vzduchem přepravují konstrukce i další materiál. „Letos jsme letecky přepravili více než 1 000 tun nákladu,“ upřesnil manažer projektu Daniel Slovák. Během patnácti měsíců od zahájení stavby takto přestavěli také horní stanici lanovky na vrcholu Sněžky, kde je zabudována mechanická část technologie nové dráhy. Stavbaři již také postavili inženýrské sítě lanovky a založili objekty stanic Pec pod Sněžkou a Růžová hora.

V příštím roce by měly být práce nejintenzivnější. Půjde-li vše dobře, bude rok 2013 jediný, kdy na Sněžku lanovka vůbec nepojede – stará nadobro přestala jezdit letos v létě, nová se má rozjet již v březnu 2014. „V příštím roce se stavební práce znovu rozběhnou ve druhé polovině března, na Růžové hoře a na Sněžce o měsíc déle,“ přiblížila rozvrh stavby mluvčí stavební společnosti BAK Trutnov Vladimíra Baťková.

Novou lanovku stavějí firmy BAK a Leitner. Starou dráhu typu VR-101 s dvoumístnými sedačkami by měly nahradit uzavřené kabinky. Ačkoli hodinová kapacita zůstane na 250 lidech – což značí velké rozestupy mezi jednotlivými gondolami – počet lidí, které nová lanovka vyveze na vrchol Sněžky by se mohl zvýšit. Oproti původní lanové dráze bude ta nová lépe odolávat větru, který býval hlavní překázkou provozu.