Stará tramvaj je v Jihlavě, na symbolickou trať zatím nemůže

Jihlava – Historická tramavaj, která byla u zahájení městského provozu v roce 1909, se opět dostala do Jihlavy. Město ji nechalo přivézt z krnovského depa, prozatím tramvaj zůstane ve střeženém městském objektu, kde bude čekat na renovaci. Radnice plánuje vytvoření pomníku jihlavské tramvajové dopravy na most U Jánů, vůz by měl být jeho dominantou.

Jediná jihlavská tramvaj musí před vystavením projít renovací, která ale zatím nemůže začít. Do výběrového řízení, které město vypsalo, se totiž nikdo nepřihlásil. „Než se rozhodneme pro další kroky, chceme mít vůz v Jihlavě. Trvá náš záměr uvést první vozidlo MHD v Jihlavě do co nejlepšího stavu,“ řekl jihlavský primátor Jaroslav Vymazal (ODS). Město počítá s tím, že za opravy zaplatí 1,5 milionu korun. Restaurátoři budou mít k dispozici například původní smaltované tabulky s pokyny pro cestující, které zachránil předchozí majitel. Město od něj starou tramvaj koupilo loni.

Vůz by měl stát na rekonstruovaném secesním mostě U Jánů, který vznikl v roce 1908 právě kvůli vznikající tramvajové trati. Při opravě na něm radnice nechala vytvořit několik desítek metrů kolejí.

Tramvaj vyrobená ve Štýrském Hradci, která od roku 1909 jezdila jihlavskými ulicemi, má číslo 1. Stejně jako další jihlavské vozy se stala poněkud nešťastným symbolem nejen zrodu, ale také brzkého zániku tramvajových provozů v menších městech. V Jihlavě zůstala až do roku 1948, kdy byl provoz zrušen, potom ještě jezdila osm let v Opavě, kde rovněž přestala jezdit kvůli zrušení městského provozu v roce 1956. Po vyřazení si její skříň odvezl zahrádkář z Opavska, který tramvaj používal jako seník.

V Jihlavě jezdily tramvaje mezi lety 1909 a 1948, a to pouze na jedné trati, která vedla z Masarykova náměstí na dva kilometry vzdálené nádraží Rakouské severozápadní dráhy (dnešní hlavní). Město zakoupilo tři tramvaje, později přibyly další dvě. Všechny potom vydržely v Jihlavě až do konce provozu 12. listopadu 1948. Potom musely tramvaje ustoupit trolejbusové dopravě, město je v roce 1952 všechny prodalo do Opavy.