Nového povrchu se D1 dočká až na jaře

Praha - Nový povrch na dálnici D1 se bude pokládat až od příštího jara. Původní plán přitom zahrnoval vybetonování alespoň zkušebního úseku, na kterém by ŘSD vyzkoušelo chování materiálu v zimě. Dvoukilometrová část cementobetonového povrchu měla ještě letos pokrýt úsek mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou, kde práce postupují nejrychleji. Modernizace dálnice začala po průtazích při výběrovém řízení před třemi měsíci. Na dvou úsecích ze čtyř se ale práce zdržely kvůli havarijnímu povrchu ve stoupacích pruzích a nízké únosnosti krajnice, kvůli které společnost OHL ŽS práce na opravě přerušila.

Mluvčí ŘSD Martina Vápeníková:

„Zvažovali jsme, jestli bude reálné zkusit se alespoň částečně pustit do povrchu dálnice, nicméně po jednání se zhotoviteli a zvážení všech možných rizik jsme od toho ustoupili.“

Pokládka povrchu trvá déle než tři měsíce. Pokud by během této doby začalo mrznout, projevilo by se to na zhoršené kvalitě silnice. Rozdělením prací na část uskutečněnou na podzim a zbytek na jaře by si navíc vyžádalo dodatečné náklady na zapůjčení těžké techniky, doplnila mluvčí důvody, proč ŘSD zvažovanou možnost zavrhlo.

Do konce letošní stavební sezony se tak nakonec uskuteční pouze provizorní rozšíření dálnice, práce ve středním dělicím pásu, demolice nevyhovujících mostů a další přípravné práce související například s odvodněním nebo přesouváním kabelů, které podél komunikací vedou.

Finální etapa má podle plánu skončit v říjnu 2014

Největší zpoždění proti harmonogramu způsobila řada odvolání proti výsledkům tendrů, kvůli kterým se staveniště předávalo místo v březnu až v květnu. Konečná etapa prací zahrnující bourání starého povrchu dálnice, pokládku nového krytu a stavbu dálničních nadjezdů by měla být hotová do konce října příštího roku.

Ještě do konce letošního roku ŘSD plánuje vypsat tendry na modernizaci dalších tří částí D1. Jedná se o úseky Hvězdonice - Ostředek, Měřín - Velké Meziříčí a Ostrovačice - Kývalka. Nejprve bude ale podle Čermáka nutné nastavit pravidla pro preciznější diagnostiku vozovky a geologický průzkum, aby se neopakovala současná situace, kdy odkrytí vrchní vrstvy vozovky odhalilo podstatně neutěšenější stav podloží, než předpokládal stavební projekt.

Dálnice D1, nejvytíženější silniční tah v Česku, je zhruba deset let za svojí životností. Celá modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva dopravy mohla stát asi 14 miliard korun. Počítá se s využitím peněz z Evropské unie.