Archeologové na Mostecku dospěli o dvě století dále, než čekali

Mariánské Radčice (Mostecko) – Že naleznou zbytky osady s pohřebištěm z 13. století, archeologové zkoumající na Mostecku území určené k těžbě očekávali. Že nedaleko naleznou také pohřebiště z počátku 11. století, nikoli. Právě to se ale stalo. Objev tak starého pohřebiště a lidských ostatků je výjimečný, ačkoli paradoxně zbrzdil naplánovaný výzkum. S ním nakonec začnou o víkendu, potřebují spolupráci místních obyvatel.

Poblíž Mariánských Radčic na Mostecku se brzy začne těžit. Nájezdu rypadel proto předchází archeologický průzkum, od kterého si vědci hodně slibovali – a přinesl toho ještě mnohem víc. Chtěli nalézt středověkou ves Nesvětice a pozůstatky, které na místě naleznou, využít k výzkumu vývoje obyvatelstva pohraničí. Na místo, kde Nesvětice byly, nasměroval archeology předchozí letecký průzkum, nic však nenaznačovalo, že naleznou více než zbytky obce ze 13. století. Nakonec však vykopali v sousedství i pohřebiště z počátku 11. století. Podle vedoucího výzkumu Petra Čecha se zde lidé pohřbívali v době vlády knížat Jaromíra a Oldřicha. „Je to objev, který je pro nás významný – pro odborníky obzvlášť,“ uvedl archeolog Michal Soukup.

Nečekaný a vzácný objev ovšem archeologům znásobil práci. Musí prozkoumat hned dvě objevené středověké lokality, čas na to však mají stále stejný – rypadla už jsou na obzoru a blíží se neúprosnou rychlostí sto metrů za rok. Za pět let už budou tam, kde dnes ještě pracují výzkumníci.

Ti chtějí středověké ostatky z Nesvětic nejen prozkoumat, ale také využít k výzkumu vývoje osídlení oblasti. Z kosterních pozůstatků odeberou DNA, kterou srovnají s genetickým kódem lidí žijících v oblasti dnes. Aby vše stihli, začnou z druhého konce zjišťovat, kdo jsou dnešní obyvatelé Mostecka. „Začneme hledat lidi, kteří zde mají kořeny minimálně tři generace dozadu,“ naplánoval Petr Čech. O pomoc chtějí archeologové požádat lidi z Mariánských Radčic a okolí už tento víkend o pouti. Největší zájem budou mít o Vinklerovy, Karasovy, Grundtovy a Liemanovy. Tato jména se totiž ještě v 16. století v regionu vyskytovala nejčastěji.

Jan Stuchlík o archeologickém výzkumu na Mostecku (zdroj: ČT24)