Žďákovský most čeká na opravu stále marně, tendrem se zabývá soud

Orlík nad Vltavou (Písecko) – Ani dva roky od vyhlášení soutěže nestačily státním silničářům k zahájení rekonstrukce Žďákovského mostu nad orlickou přehradou, který je v havarijním stavu a nesmějí na něj nákladní auta. Podle Ředitelství silnic a dálnic není možné opravu zahájit kvůli odvoláním neúspěšného účastníka soutěže, který zpochybnil výběrové řízení nejprve u ÚOHS a potom u soudu. Po celou dobu platí předběžná opatření, která znemožňují Ředitelství silnic a dálnic podepsat smlouvu s dodavatelem a potřebnou opravu zahájit.

Důležitá spojnice západních a jižních Čech a Vysočiny silnice I/19 má už léta bolavé místo uprostřed své trasy z Plzně do Tábora. Kvůli havarijnímu stavu nesmějí již od dubna 2010 přes Žďákovský most jezdit vozidla těžší než 13 tun (kromě linkových autobusů) – o to více kamionů od té doby jezdí přes Písek. Oprava ale dodnes nezačala. Déle než rok a půl Ředitelství silnic a dálnic rekonstrukci mostu připravovalo, další dva roky se potom vleče výběr dodavatele.

Proti průběhu výběrového řízení se odvolalo sdružení firem IMOS Brno, SDS Exmost a Hentschke Bau. Ministerská komise, která posuzovala nabídky, ho totiž vyřadila, protože neocenilo jednu z položek. Sdružení současně prohlásilo vítěznou nabídku firmy Colas CZ za mimořádně nízkou. Odvolalo se proto k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, když ten prohlásil, že byl tendr v pořádku, zamířilo sdružení k soudu. Ten letos v létě vydal předběžné opatření, kterým zabránil podpisu smlouvy.

Pokud soud žalobu zamítne, bude stavba moci začít, pokud však vyřazené sdružení podpoří, zřejmě se spor vrátí k ÚOHS, Žďákovský most by potom na opravu čekal další měsíce. Přitom ani povolení k zahájení opravy rozpadající se stavby nebude znamenat vyhlídku na rychlé zlepšení situace. Naopak, rekonstrukce potom potrvá ještě dva roky a čtyři měsíce.

Ocelový Žďákovský most s jedním mohutným obloukem o rozpětí 330 metrů vyrostl nad přehradní nádrží Orlík v letech 1958 až 1967. Protože jde o jediný most přes Vltavu severně od Zvíkova a jižně od přehradní nádrže, je na něm doprava ze západních do jižních Čech, popř. dále na Vysočinu značně závislá. I kdyby přitom oprava začala ihned, protáhla by se uzavírka pro nákladní dopravu na více než půl dekády.