O obnovu trati Moldava–Holzhau usilují nadšenci z obou stran hranice

Krušné hory – Už poosmé se sešli příznivci zaniklé železniční trati Moldava–Holzhau v Krušných horách. Zhruba pět kilometrů kolejí odvezla ruská armáda v roce 1945. Lidé z obou stran hranice si dnes pochodem v původním kolejišti připomínají snahu z devadesátých let o obnovu železničního spojení.

Tomáš Studnička pořádá každoroční putování po zrušené železnici na běžkách, letos poprvé musela zhruba dvacítka lidí nechat lyže doma. „Letos bohužel bez sněhu a bez lyží, jen pěšky,“ uvedl organizátor setkání.

Železniční nadšenci z Čech i Německa si dali sraz u budovy bývalého nádraží v obci Hermsdorf. Tady je teď muzeum. O muzeum zaniklé železnice a budovu bývalého nádraží se stará Rainer Dietrich. Jeho pýchou je místnost, kde čekával na vlak saský král Friedrich August III. „Když tudy král jezdíval na svůj lovecký zámek v Rehefeldu,“ potvrdil majitel nádražní budovy.

České i německé spolky stále žijí v naději, že plán z devadesátých let na obnovu trati se podaří jednou naplnit. „Co se týče rozvoje Krušných hor a turismu, byl by to velký prospěch a velký přínos pro obě strany,“ myslí si Michal Švec, člen Klubu přátel krušnohorské železnice Most a Tomáš Studnička doplňuje: „Idea by to byla hrozně hezká, ale vzhledem k tomu, že je to celé na německém území, můžeme do toho jako Češi těžko mluvit.“

Podobné obavy mají i němečtí nadšenci. Už jen proto, že nikdy nedošlo k oficiální dohodě mezi oběma státy. Přesto mají podle Němců podobná setkávání smysl, protože oživují díky turistům přeshraniční život. „V zimě přichází mnoho tisíc lidí po bývalé trati na Moldavu až do Dubí,“ dodal Rainer Dietrich.

Lidí z obou stran hor každý rok přibývá, oba organizátoři proto chtějí v pořádání takzvaných pěších vlaků pokračovat.

Reportáž Petra Baraňáka (zdroj: ČT24)