Praha – Společnost eMoneyServices (EMS) podala žaloby na Prahu a Dopravní podnik hl. m. Prahy. Chce po nich celkem 70 milionů korun, které údajně město a jeho firma dluží. Podle EMS se také město a jeho firma bezdůvodně obohatily. Praha i dopravní podnik dluhy uznávají, bezdůvodné obohacení však odmítají. Pražská rada v červnu schválila zaplacení dluhu za licence na využívání karet, avšak pouze 27 milionů. To má podle města stačit na uhrazení dluhu za 250 tisíc již vydaných karet i licenci na 50 tisíc nových.
EMS žaluje kvůli dluhům za Opencard Prahu i její dopravní podnik
První z dvojice žalob, které podala EMS k Městskému soudu v Praze, míří na město, od kterého společnost chce 40 milionů korun. Druhá je proti dopravnímu podniku a týká se dalších 30 milionů. „Žaloba byla podána, žádné další informace poskytovat nebudeme,“ uvedla mluvčí soudu Markéta Puci. Mluvčí firmy Martin Opatrný přiblížil, že město dluží „za neuhrazené licence a služby, které čerpalo“, a to od roku 2011. Dluh získala EMS od společnosti Haguess, když odkoupilo systém Opencard. V minulosti již EMS zaslala Praze a dopravnímu podniku předžalobní upomínky.
Jednání pokračují
Mluvčí magistrátu Petra Hrubá uvedla, že se zástupci města teprve budou muset se žalobou seznámit. K témuž se chystají právníci DPP. Jednání města s EMS o dalším fungování Opencard však podle Hrubé pokračují. „V současné době sestavujeme společný dokument o další spolupráci. Tento dokument by měl být podepsán v průběhu příštího týdne,“ řekla mluvčí Hrubá.
Praha a EMS, která na ni vlastní práva, jednaly o osudu Opencard již v minulých měsících. Městští radní odmítli cenu, za kterou chtěla firma svůj podíl na projektu prodat, primátor Tomáš Hudeček ji označil za příliš vysokou. Hovořil přitom o půlmiliardě korun, podle EMS šlo o 370 milionů. Prozatím se obě strany dohodly na dalším provizorním provozu systému.
Soud, nebo bluff?
Podle advokáta Milana Schagerera je možné, že spor skončí dohodou. Naznačil, že EMS vůbec nemusí jít o rozsudek, ale spíše o výhodu při vyjednávání. „Podání podobné žaloby může posílit žalující stranu. Na váhu dohody může dát i to, že vezme žalobu zpět, případně uzavře dohodu o narovnání,“ poukázal Schagerer. Pokud by ale nešlo o takový případ, může se soud táhnout i roky.
V souvislosti s některými smlouvami, díky kterým Opencard vznikla a dosud fungovala, půjde před soud bývalá městská rada včetně několika členů současného městského vedení, mimo jiné primátora Hudečka. Soud již uložil tresty – které však nejsou pravomocné – pěti bývalým úředníkům z odboru informatiky. Jeden z nich, který přitom na počátku policisty na problémy s kartami související upozornil, o Opencard hovořil také před vyšetřovací komisí Poslanecké sněmovny. Uvedl, že úvodní soutěž na vytvoření systému byla vytvořena na míru firmě Haguess a pozdější zakázky za 850 milionů město dělilo, aby na ně nemuselo vypisovat soutěže. Šéf auditorského týmu, který již v roce 2010 projekt posuzoval, již dříve řekl, že smlouvy Prahy s Haguess dělal buď diletant, nebo někdo, kdo chtěl město postavit do naprosto nevýhodné pozice. Firma Haguess ale dnes v Opencard již nefiguruje, před dvěma lety prodala projekt české pobočce Emoney Group.