Programátoři vynesli informace z DPP, ten platí miliony za „vlastní“ software

Praha – Programátoři Dopravního podniku hlavního města Prahy za peníze vynášeli informace jiné firmě, která na jejich základě vytvořila počítačový program pro řízení tramvají a autobusů. Provoz mozku dopravy DPP od firmy Xanthus velmi draze nakupuje, přišel ho už na stovky milionů korun. Za vším stojí zřejmě bývalý nadřízený zmíněných zaměstnanců Jaroslav Stůj a jeho napojení na Michala Čimeru, šéfa firmy Aremic, který si jejím odprodejem Xanthusu v roce 2004 přišel na 37 milionů. Celou kauzu zmapoval David Havlík z Reportérů ČT.

Reportéři ČT už před dvěma lety upozornili na skutečnost, že pražský dopravní podnik nemá pod kontrolou počítačový systém, který v metropoli řídí povrchovou dopravu. Tramvaje a autobusy, které denně přepraví přes 1,5 milionu cestujících, jsou závislé na firmě Xanthus, sídlící v jednom z pražských činžovních domů. Podle rejstříku firem má nejvýše pět zaměstnanců, jen samé šéfy a žádné podřízené. Zakázky od DPP vynesly firmě již 218 milionů.

Nejenže má externí firma pod palcem mozek dopravního podniku, navíc ještě zakázku získala bez jakékoli soutěže. To potvrdil také Úřad na ochranu hospodářské soutěže a uložil dopravnímu podniku pokutu 600 tisíc korun.

Programátoři vynášeli informace firmě Aremic

K tomu všemu se objevilo podezření, že zmiňovaný počítačový systém firma Xanthus ani nevyvinula. Na jeho údržbu tedy byla vybrána naprosto neoprávněně. Podle právničky občanského sdružení Oživení Petry Bielinové dopravní podnik dosud nepředložil nejzásadnější věc, a sice smlouvu, na základě které vznikl samotný software a ze které by vyplývalo, že výrobcem je firma Xanthus. Antimonopolnímu úřadu pražský dopravce tvrdil, že jde o staré dokumenty z roku 2005, které v současné době nemá kvůli četným organizačním změnám k dispozici.

Reportér ČT David Havlík přišel na to, že v dopravním podniku zaměstnaní programátoři vynášeli v minulosti z podniku informace, na základě kterých mohl počítačový systém vzniknout vně firmy. Za to je platila náchodská firma Aremic, která dnes tvoří s Xanthusem jeden podnik. Zmíněnou praxi potvrdili dva ze tří dotyčných programátorů, přáli si ale zůstat v anonymitě. „Dostávali jsme 5 tisíc měsíčně asi po jeden rok za to, že jim ty podklady budeme dávat,“ prohlásil jeden z nich a dodal, že šlo o smlouvu na vedlejší pracovní poměr.

Dotlačil nás k tomu Jaroslav Stůj, tvrdí programátoři

Její podstatou vlastně bylo, že zaměstnanci budou Aremicu předávat informace z duševního vlastnictví dopravního podniku. Analytik Transparency International Stanislav Beránek shrnuje, že dnes si dopravní podnik kupuje za veliké peníze něco, co je vlastně jeho. Druhý z programátorů, kteří Aremicu informace dávali, tvrdí, že jednali pod tlakem svého tehdejšího šéfa.

10 minut
Stamiliony pro firmu z činžáku
Zdroj: ČT24

Jejich nadřízeným byl tehdy Jaroslav Stůj, který později dokonce nakrátko stanul v čele DPP. Důležitějším se ale v této souvislosti jeví jeho úzký kontakt s majitelem Aremicu Michalem Čimerou, s nímž měl v inkriminované době společnou počítačovou firmu. Čimera jako šéf Aremicu podepsal programátorům z dopravního podniku smlouvy o spolupráci. V roce 2004 pak Čimera za zmíněných 37 milonů korun firmu Aremic prodal Xanthusu. Jaroslav Stůj ani Michal Čimera se k věci nevyjádřili, nezvedali telefony a na textové zprávy nereagovali.

Interní audit dopravního podniku z roku 2012 jasně prokazuje, že dopravce se vazbou na Xanthus ocitl v pasti. V případě pokračující spolupráce s ním riskuje další pokuty. Ukončí-li tuto spolupráci, hrozí Praze kolaps povrchové MHD. Podle auditu totiž nemá dopravní podnik žádný jiný systém než ten od Xanthusu, a proto se bez firmy neobejde.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 19 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 20 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 21 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 22 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 23 hhodinami
Načítání...