Programátoři vynesli informace z DPP, ten platí miliony za „vlastní“ software

Praha – Programátoři Dopravního podniku hlavního města Prahy za peníze vynášeli informace jiné firmě, která na jejich základě vytvořila počítačový program pro řízení tramvají a autobusů. Provoz mozku dopravy DPP od firmy Xanthus velmi draze nakupuje, přišel ho už na stovky milionů korun. Za vším stojí zřejmě bývalý nadřízený zmíněných zaměstnanců Jaroslav Stůj a jeho napojení na Michala Čimeru, šéfa firmy Aremic, který si jejím odprodejem Xanthusu v roce 2004 přišel na 37 milionů. Celou kauzu zmapoval David Havlík z Reportérů ČT.

Reportéři ČT už před dvěma lety upozornili na skutečnost, že pražský dopravní podnik nemá pod kontrolou počítačový systém, který v metropoli řídí povrchovou dopravu. Tramvaje a autobusy, které denně přepraví přes 1,5 milionu cestujících, jsou závislé na firmě Xanthus, sídlící v jednom z pražských činžovních domů. Podle rejstříku firem má nejvýše pět zaměstnanců, jen samé šéfy a žádné podřízené. Zakázky od DPP vynesly firmě již 218 milionů.

Nejenže má externí firma pod palcem mozek dopravního podniku, navíc ještě zakázku získala bez jakékoli soutěže. To potvrdil také Úřad na ochranu hospodářské soutěže a uložil dopravnímu podniku pokutu 600 tisíc korun.

Programátoři vynášeli informace firmě Aremic

K tomu všemu se objevilo podezření, že zmiňovaný počítačový systém firma Xanthus ani nevyvinula. Na jeho údržbu tedy byla vybrána naprosto neoprávněně. Podle právničky občanského sdružení Oživení Petry Bielinové dopravní podnik dosud nepředložil nejzásadnější věc, a sice smlouvu, na základě které vznikl samotný software a ze které by vyplývalo, že výrobcem je firma Xanthus. Antimonopolnímu úřadu pražský dopravce tvrdil, že jde o staré dokumenty z roku 2005, které v současné době nemá kvůli četným organizačním změnám k dispozici.

Reportér ČT David Havlík přišel na to, že v dopravním podniku zaměstnaní programátoři vynášeli v minulosti z podniku informace, na základě kterých mohl počítačový systém vzniknout vně firmy. Za to je platila náchodská firma Aremic, která dnes tvoří s Xanthusem jeden podnik. Zmíněnou praxi potvrdili dva ze tří dotyčných programátorů, přáli si ale zůstat v anonymitě. „Dostávali jsme 5 tisíc měsíčně asi po jeden rok za to, že jim ty podklady budeme dávat,“ prohlásil jeden z nich a dodal, že šlo o smlouvu na vedlejší pracovní poměr.

Dotlačil nás k tomu Jaroslav Stůj, tvrdí programátoři

Její podstatou vlastně bylo, že zaměstnanci budou Aremicu předávat informace z duševního vlastnictví dopravního podniku. Analytik Transparency International Stanislav Beránek shrnuje, že dnes si dopravní podnik kupuje za veliké peníze něco, co je vlastně jeho. Druhý z programátorů, kteří Aremicu informace dávali, tvrdí, že jednali pod tlakem svého tehdejšího šéfa.

10 minut
Stamiliony pro firmu z činžáku
Zdroj: ČT24

Jejich nadřízeným byl tehdy Jaroslav Stůj, který později dokonce nakrátko stanul v čele DPP. Důležitějším se ale v této souvislosti jeví jeho úzký kontakt s majitelem Aremicu Michalem Čimerou, s nímž měl v inkriminované době společnou počítačovou firmu. Čimera jako šéf Aremicu podepsal programátorům z dopravního podniku smlouvy o spolupráci. V roce 2004 pak Čimera za zmíněných 37 milonů korun firmu Aremic prodal Xanthusu. Jaroslav Stůj ani Michal Čimera se k věci nevyjádřili, nezvedali telefony a na textové zprávy nereagovali.

Interní audit dopravního podniku z roku 2012 jasně prokazuje, že dopravce se vazbou na Xanthus ocitl v pasti. V případě pokračující spolupráce s ním riskuje další pokuty. Ukončí-li tuto spolupráci, hrozí Praze kolaps povrchové MHD. Podle auditu totiž nemá dopravní podnik žádný jiný systém než ten od Xanthusu, a proto se bez firmy neobejde.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 6 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Primátor Olomouce Žbánek rezignoval kvůli zvolení poslancem. Nahradí ho Ferancová

Olomoucký primátor a poslanec Miroslav Žbánek (ANO) v pátek kvůli svému říjnovému zvolení do sněmovny složil funkci v čele stotisícového města. Z postu odejde k 31. prosinci. Novou primátorkou zastupitelstvo zvolilo dosavadní Žbánkovu náměstkyni Miroslavu Ferancovou (ANO), funkce se ujme 1. ledna. Stane se první primátorkou v historii Olomouce.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
před 15 hhodinami

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
před 20 hhodinami

Menší porodnice se přetahují o rodičky ve snaze zachránit provoz

Některé menší porodnice se snaží zaujmout a přitáhnout budoucí matky právě k sobě. Tím by přibrzdily pokles počtu „svých“ novorozenců a udržely si šance na zachování provozu. Zkoušejí to i v Českém Krumlově, kde počet narozených dětí za poslední čtyři roky klesl o třetinu. Nemocnice proto nyní lákala budoucí rodičky prohlídkou všech prostor porodnice, včetně novorozeneckého koutku. V Česku skončily porodnice ve Stodu (2023), v Ivančicích (2024) a Prachaticích (2025). S koncem roku přibude na seznam i ta v Rychnově nad Kněžnou.
11. 12. 2025

Pražští zastupitelé schválili rozpočet. Hřib a Pospíšil rezignovali z rady

Pražští zastupitelé na čtvrtečním zasedání schválili návrh rozpočtu města na rok 2026. Odhlasovali si také personální změny v radě. Z té odcházejí náměstci primátora Jiří Pospíšil (TOP 09) a Zdeněk Hřib (Piráti), který zůstává v čele dozorčí rady pražského dopravního podniku a pražským zastupitelem. Zastupitelé také schválili převod 600 milionů korun Kongresovému centru Praha. Rozhoduje se i o směně pozemků pro Střední odbornou školu civilního letectví.
11. 12. 2025Aktualizováno11. 12. 2025

Na D56 u Ostravy bouralo několik aut, jeden člověk zemřel

Provoz na dálnici D56 u Ostravy od rána komplikuje vážná nehoda u Paskova. Zranilo se při ní pět lidí, jeden člověk v důsledku vážných zranění zemřel v nemocnici. Dálnice musela být kvůli vysypanému dřevu z nákladního auta obousměrně uzavřená. Před 17:00 se na dálnici podařilo zprovoznit jeden pruh ve směru na Ostravu, informovalo Národní dopravní informační centrum. Nyní se tak po dálnici jezdí jedním pruhem v každém směru.
11. 12. 2025Aktualizováno11. 12. 2025
Načítání...