Praha – Programátoři Dopravního podniku hlavního města Prahy za peníze vynášeli informace jiné firmě, která na jejich základě vytvořila počítačový program pro řízení tramvají a autobusů. Provoz mozku dopravy DPP od firmy Xanthus velmi draze nakupuje, přišel ho už na stovky milionů korun. Za vším stojí zřejmě bývalý nadřízený zmíněných zaměstnanců Jaroslav Stůj a jeho napojení na Michala Čimeru, šéfa firmy Aremic, který si jejím odprodejem Xanthusu v roce 2004 přišel na 37 milionů. Celou kauzu zmapoval David Havlík z Reportérů ČT.
Programátoři vynesli informace z DPP, ten platí miliony za „vlastní“ software
Reportéři ČT už před dvěma lety upozornili na skutečnost, že pražský dopravní podnik nemá pod kontrolou počítačový systém, který v metropoli řídí povrchovou dopravu. Tramvaje a autobusy, které denně přepraví přes 1,5 milionu cestujících, jsou závislé na firmě Xanthus, sídlící v jednom z pražských činžovních domů. Podle rejstříku firem má nejvýše pět zaměstnanců, jen samé šéfy a žádné podřízené. Zakázky od DPP vynesly firmě již 218 milionů.
Nejenže má externí firma pod palcem mozek dopravního podniku, navíc ještě zakázku získala bez jakékoli soutěže. To potvrdil také Úřad na ochranu hospodářské soutěže a uložil dopravnímu podniku pokutu 600 tisíc korun.
Programátoři vynášeli informace firmě Aremic
K tomu všemu se objevilo podezření, že zmiňovaný počítačový systém firma Xanthus ani nevyvinula. Na jeho údržbu tedy byla vybrána naprosto neoprávněně. Podle právničky občanského sdružení Oživení Petry Bielinové dopravní podnik dosud nepředložil nejzásadnější věc, a sice smlouvu, na základě které vznikl samotný software a ze které by vyplývalo, že výrobcem je firma Xanthus. Antimonopolnímu úřadu pražský dopravce tvrdil, že jde o staré dokumenty z roku 2005, které v současné době nemá kvůli četným organizačním změnám k dispozici.
Reportér ČT David Havlík přišel na to, že v dopravním podniku zaměstnaní programátoři vynášeli v minulosti z podniku informace, na základě kterých mohl počítačový systém vzniknout vně firmy. Za to je platila náchodská firma Aremic, která dnes tvoří s Xanthusem jeden podnik. Zmíněnou praxi potvrdili dva ze tří dotyčných programátorů, přáli si ale zůstat v anonymitě. „Dostávali jsme 5 tisíc měsíčně asi po jeden rok za to, že jim ty podklady budeme dávat,“ prohlásil jeden z nich a dodal, že šlo o smlouvu na vedlejší pracovní poměr.
Dotlačil nás k tomu Jaroslav Stůj, tvrdí programátoři
Její podstatou vlastně bylo, že zaměstnanci budou Aremicu předávat informace z duševního vlastnictví dopravního podniku. Analytik Transparency International Stanislav Beránek shrnuje, že dnes si dopravní podnik kupuje za veliké peníze něco, co je vlastně jeho. Druhý z programátorů, kteří Aremicu informace dávali, tvrdí, že jednali pod tlakem svého tehdejšího šéfa.
Jejich nadřízeným byl tehdy Jaroslav Stůj, který později dokonce nakrátko stanul v čele DPP. Důležitějším se ale v této souvislosti jeví jeho úzký kontakt s majitelem Aremicu Michalem Čimerou, s nímž měl v inkriminované době společnou počítačovou firmu. Čimera jako šéf Aremicu podepsal programátorům z dopravního podniku smlouvy o spolupráci. V roce 2004 pak Čimera za zmíněných 37 milonů korun firmu Aremic prodal Xanthusu. Jaroslav Stůj ani Michal Čimera se k věci nevyjádřili, nezvedali telefony a na textové zprávy nereagovali.
Interní audit dopravního podniku z roku 2012 jasně prokazuje, že dopravce se vazbou na Xanthus ocitl v pasti. V případě pokračující spolupráce s ním riskuje další pokuty. Ukončí-li tuto spolupráci, hrozí Praze kolaps povrchové MHD. Podle auditu totiž nemá dopravní podnik žádný jiný systém než ten od Xanthusu, a proto se bez firmy neobejde.