Programátoři vynesli informace z DPP, ten platí miliony za „vlastní“ software

Praha – Programátoři Dopravního podniku hlavního města Prahy za peníze vynášeli informace jiné firmě, která na jejich základě vytvořila počítačový program pro řízení tramvají a autobusů. Provoz mozku dopravy DPP od firmy Xanthus velmi draze nakupuje, přišel ho už na stovky milionů korun. Za vším stojí zřejmě bývalý nadřízený zmíněných zaměstnanců Jaroslav Stůj a jeho napojení na Michala Čimeru, šéfa firmy Aremic, který si jejím odprodejem Xanthusu v roce 2004 přišel na 37 milionů. Celou kauzu zmapoval David Havlík z Reportérů ČT.

Reportéři ČT už před dvěma lety upozornili na skutečnost, že pražský dopravní podnik nemá pod kontrolou počítačový systém, který v metropoli řídí povrchovou dopravu. Tramvaje a autobusy, které denně přepraví přes 1,5 milionu cestujících, jsou závislé na firmě Xanthus, sídlící v jednom z pražských činžovních domů. Podle rejstříku firem má nejvýše pět zaměstnanců, jen samé šéfy a žádné podřízené. Zakázky od DPP vynesly firmě již 218 milionů.

Nejenže má externí firma pod palcem mozek dopravního podniku, navíc ještě zakázku získala bez jakékoli soutěže. To potvrdil také Úřad na ochranu hospodářské soutěže a uložil dopravnímu podniku pokutu 600 tisíc korun.

Programátoři vynášeli informace firmě Aremic

K tomu všemu se objevilo podezření, že zmiňovaný počítačový systém firma Xanthus ani nevyvinula. Na jeho údržbu tedy byla vybrána naprosto neoprávněně. Podle právničky občanského sdružení Oživení Petry Bielinové dopravní podnik dosud nepředložil nejzásadnější věc, a sice smlouvu, na základě které vznikl samotný software a ze které by vyplývalo, že výrobcem je firma Xanthus. Antimonopolnímu úřadu pražský dopravce tvrdil, že jde o staré dokumenty z roku 2005, které v současné době nemá kvůli četným organizačním změnám k dispozici.

Reportér ČT David Havlík přišel na to, že v dopravním podniku zaměstnaní programátoři vynášeli v minulosti z podniku informace, na základě kterých mohl počítačový systém vzniknout vně firmy. Za to je platila náchodská firma Aremic, která dnes tvoří s Xanthusem jeden podnik. Zmíněnou praxi potvrdili dva ze tří dotyčných programátorů, přáli si ale zůstat v anonymitě. „Dostávali jsme 5 tisíc měsíčně asi po jeden rok za to, že jim ty podklady budeme dávat,“ prohlásil jeden z nich a dodal, že šlo o smlouvu na vedlejší pracovní poměr.

Dotlačil nás k tomu Jaroslav Stůj, tvrdí programátoři

Její podstatou vlastně bylo, že zaměstnanci budou Aremicu předávat informace z duševního vlastnictví dopravního podniku. Analytik Transparency International Stanislav Beránek shrnuje, že dnes si dopravní podnik kupuje za veliké peníze něco, co je vlastně jeho. Druhý z programátorů, kteří Aremicu informace dávali, tvrdí, že jednali pod tlakem svého tehdejšího šéfa.

10 minut
Stamiliony pro firmu z činžáku
Zdroj: ČT24

Jejich nadřízeným byl tehdy Jaroslav Stůj, který později dokonce nakrátko stanul v čele DPP. Důležitějším se ale v této souvislosti jeví jeho úzký kontakt s majitelem Aremicu Michalem Čimerou, s nímž měl v inkriminované době společnou počítačovou firmu. Čimera jako šéf Aremicu podepsal programátorům z dopravního podniku smlouvy o spolupráci. V roce 2004 pak Čimera za zmíněných 37 milonů korun firmu Aremic prodal Xanthusu. Jaroslav Stůj ani Michal Čimera se k věci nevyjádřili, nezvedali telefony a na textové zprávy nereagovali.

Interní audit dopravního podniku z roku 2012 jasně prokazuje, že dopravce se vazbou na Xanthus ocitl v pasti. V případě pokračující spolupráce s ním riskuje další pokuty. Ukončí-li tuto spolupráci, hrozí Praze kolaps povrchové MHD. Podle auditu totiž nemá dopravní podnik žádný jiný systém než ten od Xanthusu, a proto se bez firmy neobejde.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Hasiči lokalizovali požár lesa na Jihlavsku

Hasiči v pátek zasahovali u požáru lesa v lokalitě Hutě, místní části obce Cejle na Jihlavsku. Vyhlásili třetí ze čtyř stupňů požárního poplachu a plameny hasili i z vrtulníku. Požár zasáhl asi tříhektarovou plochu a způsobil škodu 150 tisíc korun, uvedla mluvčí hasičů Petra Musilová.
13:03Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro spalovnu v katastru Čeperky

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO). Spalovnu chce postavit v katastru obce Čeperka, sdělila mluvčí elektrárny Hana Počtová. Povolení vydal Dopravní a energetický úřad ministerstva průmyslu a obchodu, záměr již dříve získal kladné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Čeperka proti němu dlouhodobě vystupuje a zvažuje odvolání. Náklady se odhadují na sedm miliard korun.
13:22Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Strojvůdce kvůli loňské srážce vlaků v Praze dostal podmínku a zákaz řízení

Strojvůdce jednoho z vlaků, které se loni v září srazily v pražské Libni, potrestal soud odnětím svobody na osm měsíců s podmíněným odkladem na tři a půl roku a pokutou téměř osmdesát tisíc korun. Soud mu zároveň zakázal na čtyři a půl roku řízení motorových vozidel, včetně vlaků a dalších hromadných dopravních prostředků, zjistila ČT. Bezprostředně po nehodě prokázala dechová zkouška u strojvůdce přítomnost alkoholu. Rozhodnutí soudu je pravomocné. Nehodu stále vyšetřuje policie i Drážní inspekce.
před 6 hhodinami

Segregace ve školách trvá. Odpovědnost mají obce, potřebují ale podporu státu

V Česku stále trvá vyčleňování romských dětí ve školství. Nadále existuje víc než 130 segregovaných škol, z toho v 78 z nich romské děti tvoří víc než polovinu žactva, vyplývá podle studie PAQ Research z odhadů ministerstva školství. Segregované školy se nacházejí ve většině krajů a situace se v poslední dekádě výrazně nemění.
před 9 hhodinami

Zájem měst o dotaci na ekologickou MHD překonal nabízenou částku

O dotaci ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP) na nákup ekologických autobusů nebo tramvají za první týden výzvy požádalo už devatenáct dopravních podniků. Jak SFŽP uvedl pro Českou televizi, objem žádostí už přesáhl osm miliard korun. To je o asi miliardu více než vyčleněná částka. Podle oslovených dopravních podniků dotace pomohou nejen s nákupem elektrobusů a tramvají, ale také s rozšířením trolejbusové dopravy.
před 11 hhodinami

Nepozornost chodců mnohdy končí střetem s tramvají

Devatenáct chodců skončilo za první tři měsíce letošního roku pod koly pražských tramvají, o čtvrtinu méně než loni. Na rozdíl od loňska při tom zatím nikdo nezemřel. Téměř polovina srážek se stala na vyznačených přechodech. Příčinou je často nepozornost i to, že si chodci mylně myslí, že mají před tramvají absolutní přednost. Roli podle dopravního podniku hrají i mobily a sluchátka chodců. Přibývá ale také zraněných ve vozech. Ze statistik vyplývá, že častěji pod koly tramvají končí muži. A přibylo také sražených dětí.
před 13 hhodinami

Pokuta za jízdu načerno by mohla stoupnout až na dva a půl tisíce

Černým pasažérům může hrozit pokuta až ve výši dva a půl tisíce korun. Její novou maximální výši umožňuje novela zákona o silničním provozu, kterou schválil ve středu senát. Nyní čeká na podpis prezidenta. Podle mluvčího resortu dopravy Františka Jemelky by nový strop přirážky mohly dopravní podniky zohlednit od července. Sdružení dopravních podniků (SDP) změny vítá, velká města v Česku podle něj o zvýšení horního limitu pokuty uvažují.
před 21 hhodinami

Dezinfekce kvůli prevenci slintavky už vyšla na 4,5 milionu

Mimořádné výdaje za dezinfekci nákladních aut na hranicích už jsou v milionech korun. Státní veterinární správa (SVS) jí nakoupila zatím zhruba za čtyři a půl milionu. Opatření má zamezit rozšíření slintavky a kulhavky do tuzemských chovů. Onemocnění zatím testy v Česku nepotvrdily. Negativních bylo přes 130 vzorků mléka. Veterináři ho odebírají dvakrát týdně z vybraných jihomoravských chovů.
před 22 hhodinami
Načítání...