Praha spěchá s tendrem na Libeňský most, odpůrci bijí na poplach

Praha – Praha v úterý schválila vypsání veřejné zakázky na rekonstrukci Libeňského mostu, který je dlouhodobě ve velmi špatném stavu a hrozí mu uzavření. Obnova by měla podle odhadu města stát maximálně 2,1 miliardy korun, přesná částka vzejde z výsledku tendru. Proti projektu se ale dlouhodobě staví občanská sdružení, mezi nimi třeba „Klub za Starou Prahu“. Záměr magistrátu podle nich znamená v podstatě demolici historické konstrukce.

Oprava by se měla týkat úseku od křižovatky Dělnické a Jankovcovy ulice až po křižovatku Palmovka. „Stavba je v dost děsivém stavu, takže některé části mostu budou muset být zdemolovány. Ne proto, aby byly zrekonstruovány, ale proto, že z objektivních důvodů je není možné zrekonstruovat,“ řekl pro ČT náměstek primátora pro dopravu Jiří Nouza (TOP 09).

Podle Klubu za starou Prahu to ale znamená zkázu významné památky. „Má své proporce, má své detaily, a pokud ho někdo chce rozšiřovat a částečně demolovat, tak to bude variace na téma Libeňského mostu,“ tvrdí místopředseda klubu Richard Biegel. Podle historika architektury Zdeňka Lukeše je třeba hledat způsob rekonstrukce citlivý k původní architektuře.

Odpůrci rozšíření mostu upozorňují i na další nápor automobilové dopravy, třeba aut, která budou vyjíždět z tunelu Blanka. Vít Masare ze sdružení Auto*Mat upozorňuje, že zvýšení dopravní kapacity uvnitř plánovaného městského okruhu jde proti všem trendům směřování Prahy i proti přání místních občanů.

Praha chystá tendr na opravu Libeňského mostu za 2 mld. (zdroj: ČT24)

Projekt rekonstrukce se táhne už od roku 2003. Teď s ním magistrát pospíchá - na stavbu je totiž vydané stavební povolení, které může v roce 2015 propadnout. Kromě opravy silnice, mostu a ramp budou vyměněny inženýrské sítě a opravena tramvajová trať. Zamýšleno je podle dokumentu také rozšíření mostu z 21 na 26 metrů. Součástí rekonstrukce je stavba takzvaného inundačního mostu, který slouží jako preventivní ochrana cesty před povodní.

  • Od roku 1928, kdy byl most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena nosná konstrukce. Kvůli velmi špatnému stavu musel být v roce 2009 zakázán vjezd vozům těžších 7,5 tuny. Navíc tu byla snížena rychlost i tramvajím na 20 kilometrů za hodinu a přímo na mostě se nesmějí potkat protijedoucí tramvaje. Pokud se most nezačne opravovat, hrozí, že bude v následujících několika letech uzavřen zcela.
Vydáno pod