Praha – Rozhodčí soud dnes ve sporu Prahy a firmy Metrostav týkajícím se neproplacených faktur za tunel Blanka rozhodl, že hlavní město musí zaplatit poslední dlužnou miliardu korun. Největší část této sumy připadá na problematický Trojský most, jehož cena tak bude 1,3 miliardy. Soud tak po několika měsících spor ukončil. Už dřív nařídil Metrostavu dostavět tunel do konce září a Praze zaplatit čtyři miliardy. Podle města tím arbitři zlegalizovali platby nad rámec původních smluv. Tunel vyjde na 36,9 miliardy, původně se hovořilo o 21 miliardách. Termín zprovoznění není znám.
Tunel Blanka bude Prahu stát další miliardu, rozhodl soud
Praha i firma dnešní rozhodnutí soudu přivítali. „Jsem spokojen, že se spor vyřešil a nic nebrání tomu, aby byl otevřen Trojský most,“ uvedl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). „Spor byl typický pro dnešní dobu. Na vině je zákon o veřejných zakázkách, který stavařům i investorům svazuje ruce,“ řekl mluvčí Metrostavu František Polák.
Nejvíc peněz, které stavaři v arbitráži získali, padlo na most v Troji. Ten se má otevřít příští týden. Tunely, kterými měla auta jezdit už v roce 2011, zůstávají dál zavřené. Přestože projekt stojí o deset miliard víc, než původně měl.
Metrostav vyhrál soutěž na stavební práce projektu Blanka v roce 2006 s nabídkou 17,8 miliardy korun, bez DPH a valorizace. Teď je konečná cena stavebních prací na 21,5 miliardy. To je po přičtení valorizace a DPH zhruba 28,9 miliardy korun. Dalších osm miliard Praha platí především za technologické a další práce. Blanka je o 10 miliard dražší, než město plánovalo.
V pondělí 29. září předá Metrostav tunelový komplex Praze. Žádné slavnostní přestřihávání pásky se na Letné ale nepřipravuje. Tunely totiž nebude možné užívat. Místo řidičů budou v tunelech dál jen pracovníci technologických firem, jejichž práce ještě hotová není. Datum otevření Blanky stále není známo, jako nejbližší možný termín se v současnosti jeví duben 2015.
Minulé vedení města v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), které stavbu připravovalo, nejprve mluvilo o nákladech kolem 21 miliard korun. Podle stávajícího vedení v čele s primátorem Tomášem Hudečkem (TOP 09) však už tehdy muselo být politikům jasné, že za takovou částku není možné tunel vybudovat. Už před volbami v roce 2010 údajně věděli, že náklady budou kolem 31 miliard korun.
Tunelový komplex Blanka vzniká pod severovýchodním okrajem pražského centra od roku 2008. Jeho hlavní součástí mají být tři tunelové úseky – Brusnický, Dejvický a Bubenečský – s celkovou délkou přes šest kilometrů. Jedná se tak o nejdelší městský tunel v Evropě. Stavbu monumentálního podzemního díla, k němuž patří i nepřehlédnutelný Trojský most, ale provází řada problémů.