Boj Microsoftu proti Googlu nekončí

Praha - Dvě velké počítačové společnosti Microsoft a Yahoo se ocitly pod tlakem svých podílníků a investorů poté, co po třech měsících ukončily jednání o vzájemném propojení. Firmy teď musí vymyslet nový plán, jak alespoň dohnat podíl Googlu v oblasti reklamy na internetu. V úvahu připadají nová spojenectví či nová dohoda. Výkonný ředitel nejúspěšnějšího vyhledávače amerického internetového trhu Jerry Yang už prohlásil, že je otevřený všem nabídkám a také připraven znovu otevřít rozhovory s Microsoftem.

Microsoft v neděli stáhl svou nabídku na odkoupení Yahoo poté, co zástupci vyhledávače odmítli konečnou nabídku 33 dolarů za akcii a trvali na vyšší hodnotě - 37 dolarů. Microsoftu by se tak celkový nákup prodražil téměř o sedm miliard dolarů, a to jeho výkonný ředitel Steve Ballmer nechtěl dopustit: „Po důkladném uvážení jsme došli k názoru, že požadovaná suma je příliš vysoká a v zájmů podílníků a zaměstnanců společnosti musíme nabídku stáhnout."

Přestože k obchodu roku v oblasti internetu nedošlo, zdá se, že oba bývalí partneři pokračují ve vyjednávání na více frontách. Potvrzují to i dosavadní prohlášení Billa Gatese. Objevily se také nepotvrzené informace o tom, že Microsoft usiluje o převzetí internetové divize AOL mediálního gigantu Time Warner. Microsoft také může postupně pohltit menší poskytovatele webu 2.0. To by však trvalo příliš dlouho a Microsoft by tak přišel o miliardové příjmy z reklamy (celkově by se měly do roku 2010 zdvojnásobit až na 80 miliard dolarů), které by do budoucna měly nahradit nejvýdělečnější produkty společnosti - operační systém Windows a sadu Office.

Vše nasvědčuje tomu, že Microsoft od svého zájmu o interentové prohlížeče neustoupí a bude pokračovat v nastoupené strategii rozšiřování svého internetového působení. Netají se tím, že se chce stát vedoucím poskytovatelem internetových služeb a odebrat Googlu převážnou část jeho příjmů z internetové inzerce. K tomu ale potřebuje po vzoru Googlu spojit své stávající aplikace (Explorer, Messenger, apod.) v jednotný, přesvědčivý a precizně fungující systém s vysokým počtem uživatelů.

Přestože management společnosti Yahoo je optimistický, mohl by nedokončený obchod vyhledávač poškodit. Cena akcií hned po nedělním oznámení klesla o patnáct procent a náhlý zvrat v rozhovorech by mohl vyvolat nejistotu mezi potenciálními ivestory. Zklamáni mohou být také inzerenti, pro které by spojení obou společností znamenalo větší rovnováhu na trhu.

Nákup Yahoo by znamenal pro Microsoft tu nejjednodušší cestu k dostižení Googlu. Z kombinace těchto dvou firem mu mohla vzniknout velmi silná konkurence, a to především proto, že Yahoo je, přes všechny své problémy, vedoucím hráčem na trhu ve Spojených státech a silné zastoupení má v mnoha zemích po celém světě.