Regina Rázlová hraje ženu s Alzheimerem. „Není to film, kterého je třeba se bát,“ zve do kina

26 minut
Interview ČT24 s Reginou Rázlovou
Zdroj: ČT24

Herečka Regina Rázlová se vrací na filmová plátna ve velké hlavní roli. Režisér Petr Slavík ji obsadil do snímku inspirovaného zkušeností své vlastní rodiny. „Nemá to být naučný film, je to vyprávění příběhu,“ řekla Rázlová v Interview ČT24 o titulu Tancuj, Matyldo. V tragikomickém příběhu ztvárnila ženu bojující s Alzheimerovou chorobou. Snímek natočený v koprodukci České televize se dostane do kin 30. listopadu.

Když někdejší barová zpěvačka Matylda, hlavní hrdinka filmu, onemocní Alzheimerovou chorobou, převrátí nová situace život vzhůru nohama celé rodině. Pro syna, uzavřeného a pravidla uznávajícího exekutora, je soužití s bohémskou matkou katastrofou, péče se tedy ujme Matyldin vnuk, jehož tvůrci popisují jako nezodpovědného floutka. Rázlová se před kamerou poprvé setkala se svým někdejším studentem z DAMU Karlem Rodenem, vnuka hraje Antonio Šoposki.

Podle Reginy Rázlové téma může diváky oslovit i proto, že problém péče o starého rodiče řeší stále více lidí. „Ale zrovna takový problém mají i opačně ti staří lidé. Přemýšlíme o tom, že navzdory tomu jsme měli děti a manžele a práci, a najednou jste nemocný, sám a starý. A žijeme dlouho, takže to není problém jenom Česka, tohoto města nebo této chvíle, je to docela důležitý problém,“ míní.

Nic depresivního

Zdůrazňuje, že film téma uchopil jako tragikomedii. „Není to tragický film, kterého je třeba se bát, jako je třeba se bát té choroby. Rozhodně to není nic depresivního,“ říká. V každém temném kusu musí podle ní být světlo a ve světlém kousek tmy, aby byly ze života.

2 minuty
Trailer k filmu Tancuj, Matyldo
Zdroj: ČT24

Přímo ze života je i námět filmu. Scenáristka Nataša Slavíková zpracovala zkušenosti se svou matkou, která trpěla Alzheimerovou chorobou. Zfilmování se ujal její manžel, režisér Petr Slavík. Reginu Rázlovou oslovili mimo jiné z přesvědčení, že se nebude bát jít na dřeň. Herečka roli bere jako příležitost navázat na své začátky, na svou zřejmě nejznámější roli v komedii Utrpení mladého Boháčka.

„Přišla jsem na Barrandov, ani jsem nevěděla, co je maskérna. Herecký pánbůh mě měl rád. Mými kolegy byl vynikající herec Pavel Landovský a paní Stella Zázvorková a režisérem František Filip. Oni mě vlastně naučili filmovat,“ vzpomíná. „A když jsem si přečetla scénář (k Tancuj, Matyldo) spojilo se mi, že kdybychom dokázali ten film natočit tak, jak jsme si vysnili, že by to byl krásný oblouk. Závěr mé kariéry a práce.“

Obdivuju lidi, kteří si koupí lístek na tragédii

Tvůrci ji obvykle obsazují do rolí pragmatických, silných žen, jimž nechybí nadhled a ironie. Důležité je podle ní – nejen v herectví – se nelitovat. „Jak se začnete litovat, že vám to nejde, že jsou ostatní zlí, tak to je špatně,“ říká herečka, která byla na konci devadesátých let obviněná z tunelování společnosti Skloexport, kauzu ukončila až v roce 2013 amnestie. Rázlová se poté vrátila ke hraní.

Regina Rázlová ve hře Dům Bernardy Alby
Zdroj: Divadlo na Vinohradech

Točí filmy i seriály, výrazné role dostává na divadle. Přiznává, že magii divadla má ráda celý život. Aktuálně ji lze vidět na pražských scénách jako stárnoucí hereckou hvězdu v komorním dramatu Miss Dietrich lituje a také v Lorcově dramatu Dům Bernardy Alby.

„Říkáme si s kolegyněmi, že obdivujeme lidi, kteří jdou k pokladně a koupí si lístek na tragédii. A když na konci stojí a tleskají, je to něco úžasného. Nekončí to nijak konejšivě, ale je tam katarze, jak má být v každé tragédii. A lidé si tu katarzi prožijí. Proto má herectví smysl,“ nepochybuje.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Vstup do Alešville je na vlastní nebezpečí

Národní galerie Praha uspořádala úplně první komplexní retrospektivu Aleše Veselého. K vidění je ve Veletržním paláci pod názvem Alešville.
před 2 hhodinami

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
včera v 09:50

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
včera v 09:00

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
19. 12. 2025

UMPRUM uzavírá výstavou semestr i budovu

Výstava Artsemestr tradičně na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (UMPRUM) shrnuje klauzurní a semestrální práce studentů. Je jednou z posledních akcí v hlavní budově školy, kterou čeká od začátku příštího roku rozsáhlá rekonstrukce.
19. 12. 2025

Spielberg opět objevuje mimozemský život. Zatím jen v upoutávce

Steven Spielberg se vrací k žánru sci-fi. Nový snímek Den odhalení sleduje reakci světové veřejnosti na objevení mimozemského života. Do kin by měl film s Emily Bluntovou v hlavní roli vstoupit v polovině června příštího roku, teď ho představila první ukázka.
19. 12. 2025

Bez pravdy, gulagů a naděje. Nový ruský slovník je nástrojem politické moci

Nový výkladový slovník státního jazyka, který letos vydalo Rusko, využívá jazyk jako politický nástroj moci. Zcela v něm například chybí pojmy jako pravda, gulag nebo stalinismus. Podle Jany Kockové ze Slovanského ústavu Akademie věd je dokument závazný pro státní orgány, úředníky i učitele a může mít konkrétní společenské i právní důsledky.
18. 12. 2025
Načítání...