Hudba nesouvisí s barvou pleti, všichni máme stejné noty, říká africká zpěvačka Angelique Kidjová

4 minuty
Angelique Kidjová koncertovala v Česku
Zdroj: ČT24

Africká zpěvačka Angelique Kidjová se vrátila do Česka. Na festivalu Prague Sounds uvedla vlastní verzi alba Remain in Light od amerických rockerů Talking Heads. Držitelka pěti cen Grammy odmítá totiž škatulkovat hudbu i sebe v rámci hudby.

Angelique Kidjová je rodačkou z Beninu. Vychází ze západoafrické tradice a prolíná ji funky, jazzovým a latinskoamerickým stylem i dalšími hudebními inspiracemi. Své kořeny nezapírá, ale ani se jimi nechce nechat svazovat.

„V každé hudbě je tolik odkazů afrického dědictví. Když budete poslouchat, najdete ho tam,“ nabádá. „Afrika je kolébkou lidstva. První lidé pocházejí z Afriky. Homo sapiens pochází z Afriky. Všichni pocházíme z Afriky. Barva pleti není tím, co určuje, kým jsme. K tomu slouží DNA,“ dodává ale.

Nic nevlastníme

Smysl hudby vidí právě v její nedělitelnosti podle hranice, barvy pleti nebo jazyka, jímž interpret mluví. „Pro nás všechny je tu dvanáct not, s kterými pracujeme a které používáme k vyjádření emocí. V tom spatřuji sílu hudby,“ říká.

Byla spoluhráčkou Petera Gabriela, Carlose Santany, Alicie Keys nebo Philipa Glasse. Využívání odkazů africké hudby západními umělci ji neuráží. „Nic nevlastníme, protože v den, kdy odsud odejdeme, odejdeme s ničím,“ vysvětluje své vnímání světa, které vztahuje i na hudbu.

„Hudba je tedy neustálou připomínkou společné vzpomínky, která je v nás zakořeněná. Sama za sebe nechci, aby mě někdo škatulkoval. Celou svou kariéru se odmítám nechat škatulkovat. Jsem lidská bytost, nepohřbívejte mě, dokud jsem naživu. A dokud jsem naživu, mohu si dělat, co chci,“ hlásá.

Hudba je život, ticho nebezpečí

Časopis Time zařadil v roce 2021 Angelique Kidjovou mezi stovku nejvlivnějších lidí světa. Vyjádřil tím zpěvačce uznání nejen za zprostředkování síly hudby, ale také za její práci vyslankyně dobré vůle UNICEF a bojovnice za práva žen v Africe. Na otázku, jestli hudba může měnit svět, má Kidjová jednoznačnou odpověď: ano.

„Představte si svět bez hudby. Je to nemožné. I když nestojíte v koncertním sále, hudba je všude. Třeba foukání větru. Hudba je ve všem. Život je hluk. Život je pauza a rytmus. Hudba také. Jedna skladba skončí a začne nová. Když hudba skončí, skončíme i my,“ uvedla.

Ticho označuje za zbraň, která každý den zabíjí. Na mysli má ticho ohlašující blízké nebezpečí, třeba smrtící vlnu tsunami. „A stejné je to s námi. Když jsme svědky nespravedlnosti, když jsme svědky zločinu a mlčíme, jen to zhoršujeme. Je třeba vystoupit a mluvit,“ nepochybuje.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rozeznal, že příčinou války je poslušnost, říká autorka esejů o Haškovi

Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války vyšly před více než sto lety a dodnes zůstávají zásadním románem české literatury. Spisovatelka Sylvie Richterová se zkoumání díla a osobnosti Jaroslava Haška věnuje dekády. Její eseje teď vyšly knižně pod titulem Humor jako zvláštní rozměr vědomí.
6. 6. 2025

Pražské planetárium se pochlubí největší promítací kopulí na světě

Po dvou letech se pro veřejnost 14. června znovu otevře pražské planetárium. Výsledkem rekonstrukce je první plně digitální LED planetárium v Evropě, a to s největší promítací kopulí na světě. Její rekonstrukce stála dvě stě milionů korun, dalších bezmála sto milionů město investovalo i do vylepšení zbývajících částí planetária. Díky tomu využijí i odpadní teplo, které diody vyzařují. Nově se navíc do kopule vejde o skoro sto diváků víc – dohromady 290.
6. 6. 2025

Batolata mají své první divadlo v Česku, na představení můžou i jinam

Nedaleko pražského Kačerova začalo fungovat první divadlo pro batolata v Česku. Prostor nazvaný KUK chce střídat inscenace pro nejmenší diváky s hernou. Pro děti ve věku 0+ hrají i jiné tuzemské scény, i když jejich repertoár necílí primárně na batolata. V kladenském divadle vedlo jedno takové představení dokonce ke sporům.
5. 6. 2025

Houslaři v Českém muzeu hudby se chtějí vyrovnat Stradivarimu

V Českém muzeu hudby se koná soutěž, při níž musí houslaři za jeden den dokončit nástroje podle modelu Antonia Stradivariho. Vědci dodnes nedokázali přesvědčivě vysvětlit, proč se novější housle tři sta let starým stradivárkám nedokáží kvalitou zvuku vyrovnat. Jeden vzácný nástroj má ve sbírkách i muzeum, u příležitosti mezinárodní soutěže jej vystavilo.
5. 6. 2025
Načítání...