Ke střetu dobra a zla docházelo vždy, vysvětluje Krzysztof Zanussi svou motivaci pro film

3 minuty
Rozhovor s Krzysztofem Zanussim
Zdroj: ČT24

Polský filmař Krzysztof Zanussi zastával vždy názor, že umění by mělo provokovat a jít proti všemu očekávání. Jeho jméno je spojeno s takzvaným Kinem morálního neklidu, které se stavělo proti polské komunistické vládě. Čtyřiaosmdesátiletý režisér stále točí a o kinematografii se zajímá, v Česku naposledy letos v listopadu jako porotce středoevropského festivalu 3Kino FilmFest.

Podle Zanussiho dominuje středoevropským filmům téma nemoci. Zobrazil ho i on, například ve snímku Život jako smrtelná choroba přenášená pohlavní cestou. „Nezajímá mě nutně nemoc jako taková. Ale to, jak nás proměňuje a jaké má důsledky, třeba filozofické,“ osvětlil v rozhovoru pro Českou televizi na festivalu 3Kino FilmFest.

Tento podtext provází všechny jeho filmy. Než se dostal k režii, studoval filozofii a fyziku. „Dnes už to nemá význam, bylo to před sedmdesáti lety. Ale ta studia mě formovala, byla totiž daleko od toho, jak vypadal tehdejší režim,“ podotkl.

Své rozhodnutí rezignovat na akademickou kariéru vysvětlil už dříve tím, že v jisté době si uvědomil, že více než věda ho zajímají lidé, kteří ji tvoří.

Kino morálního neklidu

Ve filmech Zanussi analyzoval polskou společnost, ukazoval krize v mezilidských vztazích, zabýval se morálkou a svobodou. V průběhu sedmdesátých a osmdesátých let se zařadil mezi představitele polské filmové vlny známé jako Kino morálního neklidu. Pro filmaře s ním spojené byl charakteristický kritický pohled na společenské poměry, které tehdy v komunistickém Polsku panovaly.

Typickým příkladem této tvorby jsou v Zanussiho filmografii snímky Konstanta či Ochranné zbarvení, založené na kolizi ideálů na jedné straně a konformity a oportunismu na straně druhé.

„Vždycky docházelo ke střetu dobra a zla. V období komunismu jsme toho využili, abychom ukázali nesoulad těchto přístupů,“ podotýká Zanussi.

Krzysztof Zanussi - Konstanta
Zdroj: ČT24/ČT

Ke Kinu morálního neklidu se hlásil také třeba Andrzej Wajda či Agnieszka Hollandová. „Přijela do Polska poté, co byla v Praze zatčena kvůli pražskému jaru. Asistovala u natáčení filmu Iluminace, potom mi ještě produkovala dva další snímky,“ připomněl Zanussi.

Bůh se směje mým plánům

Od osmdesátých let byl už Zanussi tvůrcem evropského formátu – za Rok klidného slunce získal hlavní cenu na festivalu v Benátkách. Natočil mimo jiné životopisný film o papeži Janu Pavlu II., jemuž dělal poradce. K morálním otázkám se vrátil i ve svobodném Polsku, třeba v psychologickém dramatu Persona non grata z prostředí diplomatických intrik.

Režijně se Zanussi podílel celkem na sedmdesátce filmů, ten nejnovější – Dokonalé číslo – dokončil loni. A pravděpodobně nešlo o poslední titul v jeho filmografii.

„Když je vám osmdesát čtyři let a hovoříte o plánech, Bůh se směje. Pořád ale přemýšlím o dalších projektech a uvidíme, jestli se mi podaří něco natočit,“ říká. Dobro a zlo totiž podle něj ze světa nevymizelo. Sám hledá útěchu především v katolické víře.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Pozdě, ale přece. Na svůj první román si počkali Chandler či Hrabal

Miroslav Hlaučo pracuje v oblasti medicínského výzkumu a vývoje buněčných biotechnologií. V sedmapadesáti letech ale vydal svou prozaickou prvotinu Letnice – a ta se nedávno stala Knihou roku 2024 cen Magnesia Litera. Není jediným, kdo se počítá k pozdním prozaickým debutantům.
před 1 hhodinou

V Británii vystavují knihu vázanou v lidské kůži. Na Harvardu ji raději schovali

Muzeum v britském Suffolku našlo na polici v pracovně knihu vázanou v lidské kůži. Konkrétně v kůži Williama Cordera odsouzeného před téměř dvěma stoletími za vraždu. Jeden podobný exemplář od stejného „dárce“ už muzeum ve sbírkách má. Poněkud znepokojivý způsob knihovazačství se nevyskytuje tak vzácně, jak by se možná mohlo zdát. Ale ne vždy ho muzea berou jako důvod k chlubení.
před 18 hhodinami

Veřejný prostor ve městech ožívá, podle architektů by mohl i více

Část architektů a aktivisté vybízejí k tomu, aby města podporovala projekty, které dokáží přivést život do veřejného prostoru. Často jsou to přitom zdánlivé drobnosti – místo k sezení, možnost občerstvení nebo prvky, které zabaví děti i dospělé. Z malého parku v pražských Holešovicích například „živé místo“ udělaly občerstvení, toalety, tekoucí voda, mlžítko nebo barevné umělecké dílo.
27. 4. 2025

Zůstáváme při zemi, říká o seriálu Andor hlavní tvůrce Gilroy

Sci-fi fenomén Star Wars už dávno přesáhl filmová plátna. Čítá i seriály jako Mandalorian, Akolytka a Bludná banda. Ze světa kosmických lodí a světelných mečů nyní přichází pokračování seriálu Andor. Jeho příběh předchází původní filmové trilogii. Šlo nám o pravdivost, podotkl hlavní tvůrce Tony Gilroy v rozhovoru, který vedl s redaktorem ČT Filipem Karbanem.
27. 4. 2025

Obrazem: Žen na pět set lidských životů. Tono Stano vystavuje v GHMP

Galerie hlavního města Prahy připravila retrospektivní výstavu jednoho z nejvýraznějších fotografů své generace Tona Stana. Proslul ženskými akty. „Žena je moje věčná múza. Téma na třeba pět set lidských životů,“ říká Stano. Médium fotografie ho prý pořád fascinuje. Výstava v GHMP zastřešuje jeho práce od střední školy po aktuální tvorbu. K vidění jsou téměř do konce srpna.
27. 4. 2025

Kdo film neviděl, ať nehlasuje. Nová pravidla Oscarů překvapila

Hlasující v cenách Oscar musí vidět všechny nominované filmy, než rozhodnou o vítězi. Umělá inteligence nevadí. A kaskadéři a castingoví režiséři se dočkají vlastní sošky. Americká Akademie filmového umění a věd oznámila novinky pro příští ročníky cen. Neobešlo se to bez reakcí.
25. 4. 2025

Knihou roku 2024 je román Letnice pozdního debutanta Hlauča

Ceny Magnesia Litera vyzdvihly z více než třicítky nominovaných titulů ty nejlepší, které vyšly v Česku minulý rok. Knihou roku 2024 je román Letnice, jímž na prahu šedesátky prozaicky debutoval Miroslav Hlaučo.
24. 4. 2025Aktualizováno24. 4. 2025

Elity převzaly moc v každém režimu a teď i Audioknihu roku

Audioknihou roku 2024 se stalo dokumentární drama Elity. Adaptace původní divadelní hry Jiřího Havelky v režii Bely Schenkové s početným hereckým souborem v čele s Jiřím Vyorálkem sleduje příběh společenských elit minulého režimu, kterým díky jejich šikovnosti zůstal stále ekonomický a politický vliv. Interpretkou roku je Jitka Ježková za načtení románu Dům v Matoušově ulici, nejlepším interpretem se stal Jan Vlasák díky knize Dr. Alz. Ocenění udělila Asociace vydavatelů audioknih v celkem jedenácti kategoriích.
24. 4. 2025Aktualizováno24. 4. 2025
Načítání...