Při návštěvě Prahy a Moravy si sochař Rodin neoddechl. Čekaly ho špalíry vítačů a zážitková turistika po folkloru

Na jaře 1902 navštívil Prahu a Moravu francouzský sochař Auguste Rodin. Čekalo ho velkolepé přivítání a skutečně nabitý program. Výstava Pražská Pallas a Moravská Hellas 1902 v Galerii hlavního města Prahy (GHMP) návštěvu jednoho z nejvlivnějších evropských sochařů rekonstruuje. Vychází z fotografií mapujících Rodinův pobyt, doplněných exponáty z historického výzkumu, etnografie a sochařství. „Myslím, že tak podobně se rodil scénář návštěvy Rodina v Praze, kdy každý něco chtěl, kam by ho ještě vzal,“ podotýká šéfkurátorka Helena Musilová.

Návštěvu Rodinovi navrhli výtvarník Alfons Mucha, spojený s francouzským uměleckým prostředím, a Rodinův žák, sochař Josef Mařatka. U příležitosti výstavy, kterou francouzskému sochaři uspořádal Spolek výtvarných umělců Mánes.

Podle kurátorky Musilové se tehdy na chvíli paradoxně potkalo nadšení a proevropská orientace mladých výtvarníků s národnostně-emancipačními ambicemi mladočeských politiků.

Mimochodem spolek Mánes se Rodinovou návštěvou velmi zadlužil. Náklady, které vedle banketů či cestovného zahrnovaly dokonce i výstavbu nového (dnes už nestojícího) pavilonu pro Rodinovy sochy, splácel Mánes ještě dlouhá léta.

Rodina vítali, i když ho neznali

Rodin přijížděl do města, o němž neměl sebemenší představu a jehož obyvatelé jej vítali sice s okázalostí, ale spíše jako velkého Francouze, než že by všichni rozuměli jeho umělecké velikosti. Na pražských nárožích třeba stáli najatí lidé provolávající slávu Francii a Rodinovi, aniž věděli, o koho jde. „Je otázkou, zda český národ, který ho oslavoval ve špalírech, na ulicích, a nakonec i na venkově, chápal velikost jeho díla,“ podotýká kurátorka a ředitelka GHMP Magdalena Juříková.

V roce stodvacátého výročí události chtěli kurátoři prověřit tehdejší okolnosti bez patosu, který provází dobové zprávy. Z toho, co tehdejší umělecká a společenská elita považovala za důležité této významné návštěvě ukázat, lze navíc dovozovat podstatné informace o prioritách a charakteru oné doby.

Pražská radnice, bez jejíž finanční a organizační podpory by se výstavní projekt nemohl uskutečnit, viděla v návštěvě Augusta Rodina především vítaný podnět k možnému zviditelnění Prahy jak v habsburském mocnářství, tak v cizině. Mladočeští politici Rodina vítali jako vyslance Paříže, tedy metropole se silným národnostním cítěním. Bankety střídaly výlety po kulturních akcích a památkách.

3 minuty
Výstava se vrací k návštěvě Augusta Rodina v Praze a na Moravě
Zdroj: ČT24

Na Moravě Rodina čekali krojovaní venkované i hasiči

Nabitý program čekal na tehdy jednašedesátiletého sochaře i na Moravě. Organizátoři programu vsadili na bohatou stafáž krojovaných lidí i vystoupení sokolů a dobrovolných hasičů.

Po návštěvě propasti Macocha vypukla téměř všelidová folklorní slavnost v Hroznové Lhotě, na statku malíře a grafika Joži Uprky. Na několik hodin se tam sjela lokální i umělecká elita, ale setkání přihlíželi i obyčejní lidé.

„Fascinace projevy tradiční lidové kultury nebyla na přelomu devatenáctého a dvacátého století v Evropě ničím novým. Život na venkově byl primitivní, ale představoval ryzost. Na půdorysu ‚zážitkové turistiky‘ byl organizován i program Rodinovy návštěvy Moravy. Pečlivě připravená cesta se vracela k romantickým představám o nezkaženém venkovu zaplněném lidmi v pestrobarevných krojích, kteří bezstarostně tančí, zpívají a užívají si života,“ podotýká Hana Dvořáková z Etnografického oddělení Moravského zemského muzea.

Všichni si oddechli

Podle ní Rodin z Moravy zřejmě odjížděl „esteticky uspokojen“, návštěva však byla tak náročná, že si okolí patrně oddechlo, že už umělec sedí ve vlaku do Vídně. A pravděpodobně si oddechl i sám umělec. Kurátorka Juříková prozradila, že se občas některým bodům programu i vzepřel.

Rodin se do českých zemí už nikdy nevrátil. Návštěvníci výstavy v GHMP si ale jeho cestu mohou zopakovat až do 29. ledna, i díky snímkům zakladatele tuzemské žurnalistické fotografie Rudolfa Brunera-Dvořáka, který pobyt slavného sochaře dokumentoval.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Hledání manžela bylo pro hrdinky Jane Austenové víc než lov beze zbraní

Ženy střední a vyšších vrstev, které se musí vyrovnat s pravidly strnulé společnosti své doby, bývaly častými hrdinkami románů Jane Austenové. Od narození dodnes oblíbené spisovatelky uplynulo 16. prosince 250 let.
před 2 hhodinami

Ze smrti amerického režiséra Roba Reinera je obviněný jeho syn

Americký režisér Rob Reiner a jeho žena Michele zemřeli v neděli násilnou smrtí ve svém domě v Los Angeles. Informovala o tom v pondělí agentura AP s odvoláním na policejní zdroj, podle něhož policisté vyšetřují útok nožem. Úřady obvinily syna manželů, je ve vazbě. Osmasedmdesátiletý filmař režíroval snímky jako Když Harry potkal Sally, Pár správných chlapů nebo Misery nechce zemřít.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Umělci v politice: Stropnický vedl tři ministerstva, Třeštíková vydržela jen 17 dní

Devatenáctým ministrem kultury za éry samostatné České republiky se stal Oto Klempíř (za Motoristy). Hudebník spojovaný hlavně se skupinou J.A.R. není zdaleka jediným umělcem, který se dostal do vrcholné politické funkce. Hudbu, psaní či film vyměnili za křeslo nejen kulturního resortu třeba Martin Stropnický, Michael Kocáb nebo Helena Třeštíková.
včera v 12:30

Emoce Toma Smithe vystačily na jeho první sólové album

Britský hudebník Tom Smith vydal své první ryze sólové album. V jeho názvu konstatuje, že ve tmě není nic, co by nebylo i ve světle. Smith je známý jako zpěvák a kytarista skupiny Editors, se kterou je spojen bezmála pětadvacet let.
12. 12. 2025
Načítání...