Šťastnější a dospělejší než kdy jindy? Billie Eilish vydala desku, na níž řeší úskalí globální slávy

Billie Eilish vydala druhou desku, podle mnohých nejočekávanější popové album letošního roku. Po názvem Happier Than Ever řeší devatenáctiletá zpěvačka toxické vztahy, sebehodnotu i globální slávu. Základ tvoří electropop, do nějž v šestnácti písních proniká jazz, techno i country. Eilish desku opět napsala s bratrem Finneasem, před jejím vydáním také změnila image. Již teď album registruje enormní zájem třeba na Apple Music.

„Když nejsem s tebou, jsem šťastnější než kdy jindy. Chtěla bych to umět líp vysvětlit, chtěla bych, aby to nebyla pravda,“ zpívá Eilish v písní Happier Than Ever o toxickém vztahu, v němž vždycky tahala za kratší konec a byla k smrti vyděšená. Teď už ale „nechce ztrácet čas, který nemá“ a dělá za partnerem, který ji nerespektoval, tlustou čáru. V klipu píseň začíná v pokojíčku vymalovaném pastelovými barvami, pak ale nahrávka začne burácet, Eilish bičuje déšť a vše končí nekompromisním „Leave me f *cking alone“.

Zpěvačka s nezaměnitelnými vrstvenými, šeptavými vokály v rozhovorech řekla, že jde o zdaleka nejvíc terapeutický song, který kdy napsala, a dodala, že si při něm tentokrát „vyřvala plíce“. Všechny písně na nové desce ale nemají být autobiografické, zpěvačka v nich oproti předchozí desce mnohem víc řeší dopady globální slávy s rozhovory a paparazzi, kvůli nimž se její soukromí či vizáž stávají veřejnou debatou – a cokoliv, co sama třeba jen „zašeptá“, ihned řeší jejích 80 milionů followerů na Instagramu.

Podle prvních reakcí v desce dospěla. Už tolik nepředstírá, že je „teenagerka jako každá jiná“, ale reflektuje samu sebe. V letošním filmovém dokumentu The World's A Little Blurry uvedla, že jí lidé říkají, aby vydala nějakou veselou hudbu. Temně hravou výpověď o úzkostné generaci ale podle samotné Eilish ani tentokrát nedefinuje „radost“. „Mít píseň, která přesně popisuje tvoje emoce, je ten nejlepší pocit na světě,“ sdělila ve zmíněném filmu, který odhaloval i tvorbu nové desky.

Nikdy nezmizet z médií

Nové písně napsala opět s bratrem Finneasem, oba prý chtěli vytvořit nadčasovou nahrávku, v níž mimo jiné odkazují třeba k Peggy Lee nebo Franku Sinatrovi. „Není to covidové album, ale poprvé za čtyři pět let jsme měli konečně čas psát písně tak, jak jsme chtěli, bez tlaku z deadlinů. To bylo skvělé, protože nepíšu zrovna rychle,“ pochvalovala si v rozhovoru pro The Guardian.

Eilish prorazila v roce 2015 ve třinácti letech, když na internetu uvedla píseň Ocean Eyes. Globální úspěch pak přišel s veleúspěšnou deskou z roku 2019 „When We All Fall Asleep, Where Do We Go?“ s hity jako Bad Guy nebo All the Good Girls Go to Hell. Za album získala pět cen Grammy, další dvě sošky přidala i letos za píseň No Time to Die k odkládané bondovce i za song Everything I Wanted. Zpěvačka tak nemizí z médií, což její novinka také reflektuje.

Na sociálních sítích se třeba nedávno řešilo video, podle něhož měla ve třinácti letech Eilish použít při zpěvu hanlivé označení pro Číňany, za což se omluvila s tím, že v té době nevěděla, co označení znamená. Letos se také probíral jak zmíněný filmový dokument natočený pro videotéku Apple TV+, tak výrazná změna image. Ty tam najednou byly rozměrné pytlovité outfity a mikiny, když zpěvačka v rozhovoru pro British Vogue debutovala v blonďatých vlasech a korzetu, v němž připomínala konvenční krásku. Právě na neustálé propírání vzhledu naráží i nová deska.

Vztah s fanoušky

Poodhaluje v ní, co znamená být celebritou, u níž fanoušci řeší každé slovo, krok či pohled. V songu NDA například zpívá o tom, jak ji stalkoval muž, který tvrdil, že je Satan, nebo že od sedmnácti bydlí v „tajném domě“, kde si nemůže uspořádat večírek, a když si domů pozve kluka, musí dotyčný při odchodu podepsat NDA, tedy smlouvu o mlčenlivosti. O zpěvačce je známo, že jí záleží na tom, co o ní na síti vychází. Ve zmíněném dokumentu mluví o fanoušcích, pro něž dělá první poslední, zároveň jí ale vadí, že před nimi nikdy nesmí mít špatnou chvilku. V rozhovoru pro deník The Guardian k uvedení nového alba také mluvila o tom, že má „hrozný“ vztah ke svému tělu, zvlášť když vidí „dokonalá těla jiných“ na síti.

Recenze na nové album jsou zatím pozitivní, nová Eilish je prý jemnější, utlumenější, méně předvádivá, také bez výrazných, zapamatovatelných tracků. „Poslouchat popovou hvězdu, jak si stěžuje, že je popová hvězda, bývá často vyčerpávající. Eilish je ale tak schopná písničkářka, že to v jejím podání působí nebývale podmanivě,“ píše se v jedné z recenzí.