Šťastnější a dospělejší než kdy jindy? Billie Eilish vydala desku, na níž řeší úskalí globální slávy

Billie Eilish vydala druhou desku, podle mnohých nejočekávanější popové album letošního roku. Po názvem Happier Than Ever řeší devatenáctiletá zpěvačka toxické vztahy, sebehodnotu i globální slávu. Základ tvoří electropop, do nějž v šestnácti písních proniká jazz, techno i country. Eilish desku opět napsala s bratrem Finneasem, před jejím vydáním také změnila image. Již teď album registruje enormní zájem třeba na Apple Music.

„Když nejsem s tebou, jsem šťastnější než kdy jindy. Chtěla bych to umět líp vysvětlit, chtěla bych, aby to nebyla pravda,“ zpívá Eilish v písní Happier Than Ever o toxickém vztahu, v němž vždycky tahala za kratší konec a byla k smrti vyděšená. Teď už ale „nechce ztrácet čas, který nemá“ a dělá za partnerem, který ji nerespektoval, tlustou čáru. V klipu píseň začíná v pokojíčku vymalovaném pastelovými barvami, pak ale nahrávka začne burácet, Eilish bičuje déšť a vše končí nekompromisním „Leave me f *cking alone“.

Zpěvačka s nezaměnitelnými vrstvenými, šeptavými vokály v rozhovorech řekla, že jde o zdaleka nejvíc terapeutický song, který kdy napsala, a dodala, že si při něm tentokrát „vyřvala plíce“. Všechny písně na nové desce ale nemají být autobiografické, zpěvačka v nich oproti předchozí desce mnohem víc řeší dopady globální slávy s rozhovory a paparazzi, kvůli nimž se její soukromí či vizáž stávají veřejnou debatou – a cokoliv, co sama třeba jen „zašeptá“, ihned řeší jejích 80 milionů followerů na Instagramu.

Podle prvních reakcí v desce dospěla. Už tolik nepředstírá, že je „teenagerka jako každá jiná“, ale reflektuje samu sebe. V letošním filmovém dokumentu The World's A Little Blurry uvedla, že jí lidé říkají, aby vydala nějakou veselou hudbu. Temně hravou výpověď o úzkostné generaci ale podle samotné Eilish ani tentokrát nedefinuje „radost“. „Mít píseň, která přesně popisuje tvoje emoce, je ten nejlepší pocit na světě,“ sdělila ve zmíněném filmu, který odhaloval i tvorbu nové desky.

Nikdy nezmizet z médií

Nové písně napsala opět s bratrem Finneasem, oba prý chtěli vytvořit nadčasovou nahrávku, v níž mimo jiné odkazují třeba k Peggy Lee nebo Franku Sinatrovi. „Není to covidové album, ale poprvé za čtyři pět let jsme měli konečně čas psát písně tak, jak jsme chtěli, bez tlaku z deadlinů. To bylo skvělé, protože nepíšu zrovna rychle,“ pochvalovala si v rozhovoru pro The Guardian.

Eilish prorazila v roce 2015 ve třinácti letech, když na internetu uvedla píseň Ocean Eyes. Globální úspěch pak přišel s veleúspěšnou deskou z roku 2019 „When We All Fall Asleep, Where Do We Go?“ s hity jako Bad Guy nebo All the Good Girls Go to Hell. Za album získala pět cen Grammy, další dvě sošky přidala i letos za píseň No Time to Die k odkládané bondovce i za song Everything I Wanted. Zpěvačka tak nemizí z médií, což její novinka také reflektuje.

Na sociálních sítích se třeba nedávno řešilo video, podle něhož měla ve třinácti letech Eilish použít při zpěvu hanlivé označení pro Číňany, za což se omluvila s tím, že v té době nevěděla, co označení znamená. Letos se také probíral jak zmíněný filmový dokument natočený pro videotéku Apple TV+, tak výrazná změna image. Ty tam najednou byly rozměrné pytlovité outfity a mikiny, když zpěvačka v rozhovoru pro British Vogue debutovala v blonďatých vlasech a korzetu, v němž připomínala konvenční krásku. Právě na neustálé propírání vzhledu naráží i nová deska.

Vztah s fanoušky

Poodhaluje v ní, co znamená být celebritou, u níž fanoušci řeší každé slovo, krok či pohled. V songu NDA například zpívá o tom, jak ji stalkoval muž, který tvrdil, že je Satan, nebo že od sedmnácti bydlí v „tajném domě“, kde si nemůže uspořádat večírek, a když si domů pozve kluka, musí dotyčný při odchodu podepsat NDA, tedy smlouvu o mlčenlivosti. O zpěvačce je známo, že jí záleží na tom, co o ní na síti vychází. Ve zmíněném dokumentu mluví o fanoušcích, pro něž dělá první poslední, zároveň jí ale vadí, že před nimi nikdy nesmí mít špatnou chvilku. V rozhovoru pro deník The Guardian k uvedení nového alba také mluvila o tom, že má „hrozný“ vztah ke svému tělu, zvlášť když vidí „dokonalá těla jiných“ na síti.

Recenze na nové album jsou zatím pozitivní, nová Eilish je prý jemnější, utlumenější, méně předvádivá, také bez výrazných, zapamatovatelných tracků. „Poslouchat popovou hvězdu, jak si stěžuje, že je popová hvězda, bývá často vyčerpávající. Eilish je ale tak schopná písničkářka, že to v jejím podání působí nebývale podmanivě,“ píše se v jedné z recenzí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Izraelští osadníci podle aktivistů napadli a zranili oscarového palestinského režiséra

Izraelští osadníci v pondělí na okupovaném Západním břehu Jordánu napadli a zbili Hamdána Ballála, jednoho z režisérů dokumentárního filmu Žádná jiná země, který letos získal Oscara, píše agentura AP s odkazem na židovské aktivisty, kteří byli svědky incidentu. Palestinský režisér byl poté zadržen izraelskou armádou, propuštěn byl v úterý.
25. 3. 2025Aktualizováno25. 3. 2025

Černého motýli by mohli zůstat na Máji déle

Majitel obchodního domu Máj v Praze na Národní třídě zvažuje, že požádá magistrát o prodloužení souhlasu s umístěním pohyblivých motýlů na fasádě. Pražští památkáři instalaci několikametrových výtvorů výtvarníka Davida Černého povolili jen na jeden rok. Rozměrná díla byla na budovu umístěna loni 18. a 19. května, což vzbudilo kritiku části odborníků i veřejnosti. Černý podání žádosti podle provozovatele Máje podporuje.
25. 3. 2025

Kvíz: Co víte o oscarovém filmu Amadeus?

Když se 25. března 1985 vyhlašovali v Los Angeles vítězové Oscarů, nejčastěji se ozval název filmu Amadeus. Životopisné drama o genialitou prokletém Wolfgangu Amadeu Mozartovi natočil někdejší představitel československé nové vlny, v té době už etablovaný hollywoodský filmař Miloš Forman. Ověřte si v kvízu, co o jeho oscarovém úspěchu víte.
25. 3. 2025

Antičtí bohové voněli po růžích a oleji, ukázal dánský výzkum

Antické sochy jsou dnes studená mramorová díla sněhově bílé barvy. Dobový vzhled se značně lišil. Ve starověkém Řecku a Římě byly často zdobené a namalované výraznými teplými barvami. Nový výzkum dánských vědců teď prokázal, že skulptury byly ještě živější – voněly.
25. 3. 2025

Chtěl jsem být kastelán, ale památky mám radši jako koníček, říká herec Plesl

Herec Jaroslav Plesl je milovníkem památek. Sám po českých hradech a zámcích provázel, nejen v televizním cyklu České skvosty, v čemž mu herecký talent také pomohl. Za srdeční záležitost označuje Hrádek u Nechanic či Pernštejn, blízké je mu období vrcholného baroka. V Interview ČT24 přiznal, že chtěl vyměnit herectví za funkci kastelána na hradě Grabštejn, ale došlo mu, že nechce koníček přetavit do zaměstnání.
24. 3. 2025

Zlatý záchod ukradli. Uměním ale zůstává pisoár či exkrement v konzervě

V Oxfordu byli odsouzeni tři muži, kteří se podíleli na krádeži zlatého záchodu z rodného domu Winstona Churchilla. Plně funkční toaleta z osmnáctikarátového zlata byla uměleckým dílem od Maurizia Cattelana. Příkladů „záchodového umění“ se najde mnohem více, včetně zřejmě nejslavnějšího – Duchampova pisoáru.
24. 3. 2025

Magii komiksu nedokáže vnímat každý, říká Ondřej Neff

Autor science fiction a vydavatel internetového deníku Neviditelný pes Ondřej Neff byl nedávno uveden do Síně slávy, a to komiksovými cenami Muriel za svou komiksovou tvorbu. O svém vztahu k tomuto médiu mluvil v pořadu Interview ČT24.
24. 3. 2025

První televize sloužila propagandě, začala vysílat před 90 lety

První pravidelně vysílací televizní stanicí na světě se před 90 lety stala německá Fernsehsender Paul Nipkow (Televizní stanice Paul Nipkow), která začala vysílat 22. března 1935. Velkou popularitu přinesly této televizi přenosy z olympijských her v Berlíně v roce 1936. Stanice, která sloužila nacistické propagandě, vysílala až do poloviny října 1944, kdy musela většina jejích zaměstnanců odejít na frontu.
22. 3. 2025
Načítání...